Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av i5

Tjenare alla,

Skulle vilja överklocka min I5-750 processor, men har inte riktigt hittat en bra guide till det tyvärr. Kanske kan ni hjälpa mig?

Kör just nu på följande:

Intel i5-750 (2,6ghz)
Gigabyte P55A-UD4 (moderbord)
4gb ram

Skulle varit tacksam för hjälp, gärna så enkelt som möjligt!

Permalänk
Skrivet av bjorne90:

Tjenare alla,

Skulle vilja överklocka min I5-750 processor, men har inte riktigt hittat en bra guide till det tyvärr. Kanske kan ni hjälpa mig?

Kör just nu på följande:

Intel i5-750 (2,6ghz)
Gigabyte P55A-UD4 (moderbord)
4gb ram

Skulle varit tacksam för hjälp, gärna så enkelt som möjligt!

Hej bjorne90.

Dessa modeller som saknar "K" på slutet är inte upplåsta. Detta innebär att för att kunna överklocka dem måste du överklocka BCLK (BaseClock). Det är en hemsk historia som är dels krånglig och kan skapa problem. Det som händer när du ökar BaseClock är att allt följer med. CPU, Minnen, PCI och andra kretsar för hårddiskar och liknande. Det är dock inte omöjligt, bara mycket svårare.

Jag är inte helt 100 på alla fakta här så ta det med en nypa salt, men det är min uppfattning. Jag försökte själv på min 950, gav upp ganska fort. Köpte en 2600K istället och gjorde min första överklockning utan större problem.

Mitt råd är att skaffa en K-märkt processor för att göra det enklare. Då är det bara öka multiplikatorn och höja spänningen tills den blir stabil. Enklare kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Hej bjorne90.

Dessa modeller som saknar "K" på slutet är inte upplåsta. Detta innebär att för att kunna överklocka dem måste du överklocka BCLK (BaseClock). Det är en hemsk historia som är dels krånglig och kan skapa problem. Det som händer när du ökar BaseClock är att allt följer med. CPU, Minnen, PCI och andra kretsar för hårddiskar och liknande. Det är dock inte omöjligt, bara mycket svårare.

Jag är inte helt 100 på alla fakta här så ta det med en nypa salt, men det är min uppfattning. Jag försökte själv på min 950, gav upp ganska fort. Köpte en 2600K istället och gjorde min första överklockning utan större problem.

Mitt råd är att skaffa en K-märkt processor för att göra det enklare. Då är det bara öka multiplikatorn och höja spänningen tills den blir stabil. Enklare kan det inte bli.

Hej!
Tack för ditt svar, då förstår jag att det verkade svårt. Men en dum fråga, vilka processorer passar till mitt moderbord? Jag skulle ju gärna vilja ha Intel's och gärna kraftfullt, som går att överklocka, men till ett bra pris!

Jag kör på Gigabyte P55A-UD4 som moderbord

Permalänk
Medlem

Det går fint att klocka en i5-750. En sak som är viktigt, när man klockar är att låsa minnes frekvensen så att det hamnar i närheten av original frekvensen för minnet du har.

Det första du gör är att sätta CPU clock ratio till 20. Sedan sätter du bclk frekvensen till t.ex. 170. Det ger 20x170=3400Mhz, 3,4Ghz. Vill du börja med en lägre överklockning, väljer du en lägre bclk frekvens. Fungerar allt kan du välja en högre bclk frekvens.

Nu måste du alltså låsa minnet. Det gör du med System memory multiplier. Du ska välja en multiplier så att du hamnar på original frekvensen för minnet. Om du skulle hamna några Hz över eller under gör inget. Det är bclk frekvensen gånger memory multipliern som bestämmer minnesfrekvensen. Säg att du har 1333 minnen och bclk 170 så blir memory multipliern 7,8. Nu vet jag inte om det går att öka eller sänka memory multipliern med 0,1 på ditt moderkort. Du får välja en memory multiplier som ligger så nära som möjligt. Har du valt en annan bclk frekvens blir memory multipliern en annan.

Sedan sätter du PCI Express Freqency till 100.

Med en så liten överklockning som 3,4Ghz behöver du inte bry dig om att ändra spänningarna för CPU och minnen. Vill du försöka komma högre, i7-750 klarar 4,0Ghz med bra kylning, måste du nog ändra spänningarna och då blir knepigare. På Youtube hittar videos på hur andra har klockat med samma moderkort som du har.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Det finns alltid en risk med överklockning, så du gör det på eget bevåg. Jag tar inget ansvar för om det går fel.

Jo, en sak till. Dessa K-märkta processorer som StabTheDrama nämner, passar inte med ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...

Duger den tro ?
En av mina favorit siter faktiskt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StabTheDrama:

Hej bjorne90.

Dessa modeller som saknar "K" på slutet är inte upplåsta. Detta innebär att för att kunna överklocka dem måste du överklocka BCLK (BaseClock). Det är en hemsk historia som är dels krånglig och kan skapa problem. Det som händer när du ökar BaseClock är att allt följer med. CPU, Minnen, PCI och andra kretsar för hårddiskar och liknande. Det är dock inte omöjligt, bara mycket svårare.

Jag är inte helt 100 på alla fakta här så ta det med en nypa salt, men det är min uppfattning. Jag försökte själv på min 950, gav upp ganska fort. Köpte en 2600K istället och gjorde min första överklockning utan större problem.

Mitt råd är att skaffa en K-märkt processor för att göra det enklare. Då är det bara öka multiplikatorn och höja spänningen tills den blir stabil. Enklare kan det inte bli.

Nu är jag inte jättehaj på överklockning men mig veteligen har väl inte i5-750 låst multipel? Intel började ju K-märka sina processorer först med Sandy Bridge, innan dess använde de inte det sättet att benämna processorer.
I SweClockers guide som DevilDoll länkat så ändrar de på multipeln vad jag kan se iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Nu är jag inte jättehaj på överklockning men mig veteligen har väl inte i5-750 låst multipel? Intel började ju K-märka sina processorer först med Sandy Bridge, innan dess använde de inte det sättet att benämna processorer.
I SweClockers guide som DevilDoll länkat så ändrar de på multipeln vad jag kan se iaf.

Den anses låst eftersom standard multipeln är 20, vilket också är max. 20x133=2,66Ghz. Det går att sänka den, men inte höja den. En i5-2500k har en standard multipel på 33, men går att höja till 57.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mojoman:

Den anses låst eftersom standard multipeln är 20, vilket också är max. 20x133=2,66Ghz. Det går att sänka den, men inte höja den. En i5-2500k har en standard multipel på 33, men går att höja till 57.

Jag känner mig genast bättre informerad, tackar.
Dock står den på 22 i guiden, antar att det var det du menade om man nu inte kan öka den?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Jag känner mig genast bättre informerad, tackar.
Dock står den på 22 i guiden, antar att det var det du menade om man nu inte kan öka den?

Det står 22 i guiden, därför att de använder en i7 870 (2,93 GHz) och inte en i5 750 (2,66 GHz).

Citat:

Intels senaste plattform i mellanklassen är ett populärt alternativ för överklockare. SweClockers expert Jon "Elmor" Sandström ger en guidad rundtur med Core i7 870.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mojoman:

Det står 22 i guiden, därför att de använder en i7 870 (2,93 GHz) och inte en i5 750 (2,66 GHz).

Ah, återigen jag som är blind.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB