Server. Varför? hur? vad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2010

Server. Varför? hur? vad?

Hej allihopa nu kanske min titel är något luddig men tillåt mig att förklara.

Har köpt en sprillans ny dator då den gamla var för mycket strul med (Grafik, lagring, minne m.m) och har därför en Define R3 som står och skräpar.
Tanken på att bygga en hemma server slog mig men direkt efter så började jag fundera på varför jag skulle ha en server.

Vet ju att det är för att lagra en massa skit och kunna föra över info snabbt till alla maskiner i hemmet. frågan är bara om jag verkligen behöver det?
Vad använder ni era servar till? om man bara har en dator och xbox behövs de verkligen?

Och vad är det som gör servern till server? varför inte bara lagra data på min dator? Är det säkrare att köra in dom i servern?

Ursäkta luddigheten men var nyfiken och har inte hittat någon bra guide eller förklaring här på forumet.

MVH Marcus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
N.H.K. // STHML
Registrerad
Dec 2010

Kör program som du kan styra från mobilen, såsom utorrent och liknande. Sedan så skadar det aldrig med en mc server, kanske mumble och så

• MBPr 15" 1TB • iPhone 6 • Z3c • iPad mini 2g • Audioengine D1 • Grado GS1000s • Shure se215 • B&W P7 • Dual CS 511+505-II • Grado Gold 1/AT95E + Pro-ject Tube Box s • NAS m/ 5820k+12TB WD RED • PS4 •

Bianchi Pista -14 Chrome Ed.

Frågor om externa GPU-lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Feb 2012

Jag och min kompis delar på en trådlös vpn via en server (tror ajg det var) anslutning som vi har som står på 24/7 och använder den som lagring, skolarbeten och för att streama och så. Servern är hos min kompis drygt 15km från där jag bor.

Server kan vara riktigt nödvändigt ifall du inte orkar lagra saker på din egna dator och blandannat kommer åt saker från långt håll

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2010

De låter som jag måste läsa på rätt mycket innan jag bygger eller programerar en server..... Kostar de hutlöst mycket att köra server? program lagring prylar som går sönder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
N.H.K. // STHML
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ration_0607:

De låter som jag måste läsa på rätt mycket innan jag bygger eller programerar en server..... Kostar de hutlöst mycket att köra server? program lagring prylar som går sönder?

Kör ett Linux baserat OS alternativt win server 2012 beta=Gratis
merparten av nämnda program=gratis
programmering som krävs=minimal/icke existerande
tidigare nödvändig kunskap i Linux kan vara bra, kör du dock på win server så är det ganska likt win8.
Hur mycket ström det drar, och hur snabbt lagringsmediumet kommer slitas med tiden är svårt att säga utan att veta vad servern ska bestå av

kan tilläggas att du likväl kan köra ditt nuvarande PC os om du inte ännu vet vad den skall göra med den. Då är det lika lätt med utorrent/mc/mumble som det är på ditt nuvarande system.

• MBPr 15" 1TB • iPhone 6 • Z3c • iPad mini 2g • Audioengine D1 • Grado GS1000s • Shure se215 • B&W P7 • Dual CS 511+505-II • Grado Gold 1/AT95E + Pro-ject Tube Box s • NAS m/ 5820k+12TB WD RED • PS4 •

Bianchi Pista -14 Chrome Ed.

Frågor om externa GPU-lösningar?