Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Hur gör ni när ni klockar ?

Undrar om denna metod är att föredra eller finns det andra sett ?
När ni höjer multiplier ett steg höjer ni då Vcore med ca 0.005 direkt eller höjer ni multiplier tills det blir blue screen sen Vcore tills det blir stabilt igen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Brukar sätta FSB/Multiplier på det jag vill ha sen bara öka vcore tills man lyckas boota till desktop.
Sen är det bara börja köra tex Prime95 tills man får bluescreen, bara öka vcore mer tills man man inte får bluescreen längre.

Brukar öka med 0.05V/0.025V per hopp, i början kan jag hoppa 0.10V för att jag vet att det kommer behövs mer. När jag slutar få bluescreen provar jag sänka lite igen fast i mindre marginaler, 0.005V.

Funkat för mig i alla år

| Corsair 650D | Intel Core i7 2600K | Custom Water Cooling | 16GB G.Skill Ripjaws X | Be Quiet! E9 680W 80+ Gold |

| ASUS P8P67 Deluxe | <Tillfälligt 660 Ti> | 2x Samsung 850 Pro 256GB | WD Caviar Black 1TB + 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006

I UEFI eller BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Chamezz:

I UEFI eller BIOS?

I find that question redundant

Det är ju in princip samma sak

Dold text

PSN: TobaksHosto
Rota3: Intel Core i5 2500k - Asus GTX 680 DCII 2GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650
Spartanen: AMD PhenomII X3 720 BE - XFXRadeon 4850- Antec Three Hundred - 550W PSU

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Finns en guide i min signatur

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av nick-li:

I find that question redundant

Det är ju in princip samma sak

Dold text

Han ställde ju en ganska bred fråga. Folk kanske fortfarande sitter på CPUer som använder FSB? Men är det bara nyare CPUer med Bclk så är det en ganska redundant fråga, ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av iSw3de:

Finns en guide i min signatur

Ja det är den guiden jag inte fattar.
Ska man höja Vcore med 0.005 efter varje höjning av multipliern ?

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av punchline82:

Ja det är den guiden jag inte fattar.
Ska man höja Vcore med 0.005 efter varje höjning av multipliern ?

Ganska lätt att förstå men jag förklarar igen,
Höj multipliern
ifall du får bluescreen under uppstart höj offset voltagr
ifall du får bluescreen i prime så höjer du turbo voltage
för hög temp elller volt? Sänk volt eller klock
Ifall du inte får bluescreen höj multipliern
------Repeat------

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jag lyckades göra det på ett väldigt enkelt sett , tog Vcore på automatisk och sen höjde jag först till 3,8MHz sen till 4,0MHz och sist till 4,2 MHz . Det är säkert fel på något sett men det fungerar

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Färingsö
Registrerad
Aug 2007

Höjde till önskad klock med Vcore på auto och sedan så sänkte jag Vcore manuellt tills det blev instabilt, höjde då med 0.005. Minnena kör jag på specad volt. Fungerar om man inte ska gå så högt och ger en bra grund att börja på.

Corsair Obsidian 650D | Asus Rampage V Extreme BIOS 1902 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL15 | i7-5930K @4.5 GHz | EVGA GeForce GTX 980 Classified 4GB @1381/B1583/M1998 | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + BenQ XL2420G |