Permalänk

kylning bitphenix prodigy!

Hej,

Fick inge svar i min förra tråd så startar en ny.

Har bytt från en R3a till prodigy och har testat att börja överklocka min 2600k till 4,6ghz. Tidigare i R3an körde jag till 4.7ghz och låg runt 60-70 i load.
Nu har jag bara testat att köra asrocks automatiska överklockning i bios och efter 1min i OCCT så stänger den ner när den kommer i 85grader.

HJÄLP!

Hur ska jag configa mina fläktar? Funderar på att köpa nya på webhallen imorgon och kolla kylpastan.

Permalänk
Medlem

Hur gick det att köra asrocks automatiska överklockning i R3?

Edit: anledningen att jag frågar är för att det verkar om att det är den automatiska överklockningen som skapar problemet. Att du direkt härleder det till att fläktar och FFA kylpastan? skulle vara den felande länken tycker jag är ett märkligt resonemang då allt du gjort är att byta från ett chassi till ett annat.
Eller har jag missförstått något här?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hej,

Fick inge svar i min förra tråd så startar en ny.

Har bytt från en R3a till prodigy och har testat att börja överklocka min 2600k till 4,6ghz. Tidigare i R3an körde jag till 4.7ghz och låg runt 60-70 i load.
Nu har jag bara testat att köra asrocks automatiska överklockning i bios och efter 1min i OCCT så stänger den ner när den kommer i 85grader.

HJÄLP!

Hur ska jag configa mina fläktar? Funderar på att köpa nya på webhallen imorgon och kolla kylpastan.

Vad har du för hårdvara i ditt bygge?
Sitter det bara standardfläktar i chassiet?
Vad har du för CPU-kylare?
Vilket typ av Graffe har du och med vilken kylning?

Lite mer info kanske vi kan hjälpa dig

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hej,

Fick inge svar i min förra tråd så startar en ny.

Har bytt från en R3a till prodigy och har testat att börja överklocka min 2600k till 4,6ghz. Tidigare i R3an körde jag till 4.7ghz och låg runt 60-70 i load.
Nu har jag bara testat att köra asrocks automatiska överklockning i bios och efter 1min i OCCT så stänger den ner när den kommer i 85grader.

HJÄLP!

Hur ska jag configa mina fläktar? Funderar på att köpa nya på webhallen imorgon och kolla kylpastan.

kör aldrig med färdiga överklocknings program. Dom drar upp Vcoren galet högt...

Läs å kolla guider osv och gör det på riktigt

85 grader ska inte vara några problem.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att köra med en stor fläkt i fronten som suger ut värme och 120mm i resterande platser som suger in. Undertryck kyler bättre än övertryck, och te.x en 200mm flyttar MYCKET luft.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

körde tidigare asus, utan automatisk överklockning.
det är ju bara för jag bytt till ett mycket mindre chassi så jag misstänker att kylningen inte är tillräklig

Skrivet av Blesk:

Hur gick det att köra asrocks automatiska överklockning i R3?

Edit: anledningen att jag frågar är för att det verkar om att det är den automatiska överklockningen som skapar problemet. Att du direkt härleder det till att fläktar och FFA kylpastan? skulle vara den felande länken tycker jag är ett märkligt resonemang då allt du gjort är att byta från ett chassi till ett annat.
Eller har jag missförstått något här?

Permalänk

Asrock http://www.sweclockers.com/nyhet/15182-asrock-forbereder-inte...
I7 2600k med en antec 620 till det
gtx 590
16gb corsair venagance.

kör denna config på fläktarna. två standard i toppen av chassit som blåser utåt
två fläktar på antecen som sitter på framsidan och blåser inåt.
sen en på bakisdan som också suger in

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._120mm_1450rpm

graffen blir kyld på sidan då det är massa hål i chassit

Skrivet av Rogga67:

Vad har du för hårdvara i ditt bygge?
Sitter det bara standardfläktar i chassiet?
Vad har du för CPU-kylare?
Vilket typ av Graffe har du och med vilken kylning?

Lite mer info kanske vi kan hjälpa dig

Permalänk

tack för tipset! funderar på att skaffa nya fläktar. har du några att rekomendera?

Skrivet av Breddas:

Jag skulle testa att köra med en stor fläkt i fronten som suger ut värme och 120mm i resterande platser som suger in. Undertryck kyler bättre än övertryck, och te.x en 200mm flyttar MYCKET luft.

Permalänk
Skrivet av mecke96:

kör aldrig med färdiga överklocknings program. Dom drar upp Vcoren galet högt...

Läs å kolla guider osv och gör det på riktigt

85 grader ska inte vara några problem.

hmm får försöka, jag vet ju att den går upp till 4,7ghz utan problem sedan tidigare men då var det inte jag som gjorde överklockningen och den sitter ju i mitt asus MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

hmm får försöka, jag vet ju att den går upp till 4,7ghz utan problem sedan tidigare men då var det inte jag som gjorde överklockningen och den sitter ju i mitt asus MB

ja och när du sätter på den färdiga överklockningen så drar den upp volten lite extra för att den ska vara helt stabil och i vissa fall för mycket. T,ex min 3770K testade jag sätta på färdig OC upp till 4,6Ghz, kollade på vcoren och den var på 1,34v, gjorde det själv sen och då kunde jag köra den på 1,25-1,26V på 4,6Ghz och på 1,28-1,29V 4,7ghz

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

tack för tipset! funderar på att skaffa nya fläktar. har du några att rekomendera?

Vilka fläktar man ska ha beror HELT på behov. I regel ska man ha statiskt tryck till kylare, där gillar jag Gentle Typhoon och Noctua NF-F12, Gentle Typhoonen har grymt statiskt tryck och låter rätt behagligt, medans NF-F12 går att fläktstyra väldigt bra via moderkortet, men har obehagligt ljud vid hög fart. För 120mm chassiefläktar (flytta luft är viktigtare än statiskt tryck, i regel, såvidare man inte har ett tätt dammfilter, då kan statiskt tryck vara bättre då fläkten inte orkar suga luft genom filtret annars). Men absolut bästa 120mm chassiefläkten idag är Noiseblocker Multiframe Reference, den flyttar mest luft i förhållande till ljudnivå och har en skönt fläktljud. Större fläktar har jag ingen riktig koll på.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Sant, den låg på 1,34v när jag hade 4,7 på innan, nu kör den 1,3661v. Ska läsa en guide imorgon eller ihelgen när jag har tid/ork

Skrivet av mecke96:

ja och när du sätter på den färdiga överklockningen så drar den upp volten lite extra för att den ska vara helt stabil och i vissa fall för mycket. T,ex min 3770K testade jag sätta på färdig OC upp till 4,6Ghz, kollade på vcoren och den var på 1,34v, gjorde det själv sen och då kunde jag köra den på 1,25-1,26V på 4,6Ghz och på 1,28-1,29V 4,7ghz

Permalänk

synd, fanns inte på webhallen hade tänkt dra dit i veckan. men ska kolla upp det andra

Skrivet av Breddas:

Vilka fläktar man ska ha beror HELT på behov. I regel ska man ha statiskt tryck till kylare, där gillar jag Gentle Typhoon och Noctua NF-F12, Gentle Typhoonen har grymt statiskt tryck och låter rätt behagligt, medans NF-F12 går att fläktstyra väldigt bra via moderkortet, men har obehagligt ljud vid hög fart. För 120mm chassiefläktar (flytta luft är viktigtare än statiskt tryck, i regel, såvidare man inte har ett tätt dammfilter, då kan statiskt tryck vara bättre då fläkten inte orkar suga luft genom filtret annars). Men absolut bästa 120mm chassiefläkten idag är Noiseblocker Multiframe Reference, den flyttar mest luft i förhållande till ljudnivå och har en skönt fläktljud. Större fläktar har jag ingen riktig koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

synd, fanns inte på webhallen hade tänkt dra dit i veckan. men ska kolla upp det andra

Ska man ha det bästa så får man räkna med att gå en bit extra Visst, det går att köra corsair, cougar, noctua över hela systemet. Men inte om man ska ha det optimalt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT