En serverdator för under tusenlappen?

Permalänk

En serverdator för under tusenlappen?

Tjena, ska sätta upp en hemmaserver för min egna hemsida, ftp filserver och möjligtvis en minecraftserver (dock inte säkert.)

Har dock inte alls mycket pengar och hoppas komma undan runt tusenlappen. Kan jag få lite tips från er som har och bygger egen server?

Jag har min hemsida via Wordpress och ligger på en 100/100 lina och känner inte riktigt för att betala webhotell när jag kan utnyttja min lina.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan under tusenlappen får du leta begagnat, så enkelt är det. Har du däremot chassi, nätagg och nån gammal disk liggande så kan du nog få ihop en enklare server tillsammans med ett billigt moderkort + processor och minne för en tusing.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

det blir ju inte direkt nåt prestandamonster för 1000. Har du nått att börja med idag? gammalt moderkort+processor? hårddiskar?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Har inget liggande tyvärr, jag kan fixa chassi och HDD. Har kollat på begagnade lösningar och kan se att det finns lite alternativ, har kollat på ett rack med 2.8Ghz Xeon komplett för att starta. Minne kan köpas till för en halv lax. Mejlade snubben och kollade om det finns billigare möjlighet att byta ut Scsi lösningen mot SATA.

Tror ni den setupen klarar sig bra? annars håller jag det väldigt gärna i HTPC storlek om det är möjligt, kanske med extern SATA docka i framtiden.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Om jag nu skulle hitta pengar skulle detta vara en bra setup till en liten serverdator?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2143803/server

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur denna klarar minecraft, men kolla in:
http://www.dustinhome.se/product/5010551650/hp-proliant-n36l-...

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på hur denna processorn klarar Minecraft men den genererar mindre värme och slukar mindre ström. Det gör att du kan gömma undan den utan att den blir överhettad lika enkelt.
Totalt är den 1100kr billigare än din inet kundvagn. Kolla upp priserna på prisjakt så kanske du hittar en ännu billigare butik för dina komponenter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2249071/billig-tyst-server

Permalänk
Medlem

Kan vara så att "någon" har 2st HP proilliant servrar till salu, skicka ett pm om du är intresserad.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft med dem att göra eller hört någon som köpt av dem men IT-auktion har ju massa saker från bolag som konkat. Släng ett öga där också om du finns i Stockholmsområdet, frakten blir rätt dyr om man måste ta pall men om man kan hämta på plats så spar man en slant.

http://www.it-auktion.se/index.jsp?category=Servrar%20och%20N...

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Tjena, ska sätta upp en hemmaserver för min egna hemsida, ftp filserver och möjligtvis en minecraftserver (dock inte säkert.)

Har dock inte alls mycket pengar och hoppas komma undan runt tusenlappen. Kan jag få lite tips från er som har och bygger egen server?

Jag har min hemsida via Wordpress och ligger på en 100/100 lina och känner inte riktigt för att betala webhotell när jag kan utnyttja min lina.

Kan få köpa min gamla 2" rack-server med två prollar och 4*72 scsi diskar. 4gb ram. intel xeon, för 500kr.