Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

yep.

På tal om något annat sitter jag nu och funderar vilken färg tangenter jag skall beställa =p

Har du funderat på att köpa vita pbt-tangenter och färga dem själv? Finns en bra "dye-mod(eller vad det nu heter)" tråd på geekhack

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så överlag är jag väldigt nöjd än så länge, det är överlägset det bästa tangentbordet jag någonsin använt. Förhoppningsvis så kommer det bara att kännas ännu bättre när jag fått vänja mig vid det ett tag. Är det värt ca 2000 kr? Kanske, fråga mig om 10 år

Det har inte gått 10 år än, men jag orkar inte vänta 7 år till på att fråga..
Vad tycker du om tangentbordet nu när du haft det ett par år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Det har inte gått 10 år än, men jag orkar inte vänta 7 år till på att fråga..
Vad tycker du om tangentbordet nu när du haft det ett par år?

Jag har kört Topre några år nu. 4-5 iaf.. Jag kan inte tänka mig att byta till något annat.
Mitt har numpad och egentligen vill jag inte ha en numpad för det mesta. Men numpaden är så jäkla bra med toprebrytare och vill inte leva utan den heller. Så skulle jag köpa ett nytt skulle jag ändå köpa med numpad.

Det jag inte gillar med mitt Topre-bord är att jag inte ser de printade tecknen. Mörk text på mörka caps. Jag hade verkligen uppskattat bakgrundsbelysning.

Och numera finns riktigt schyssta bakgrundsbelysta tangentbord med Cherrytangenter typ MX Brown eller Blue. Jag har tittat på typ Ducky med fina keycaps med mera. Spelar ingen roll om jag fick de gratis, jag skulle använda mitt Topre.

Jag har kikat på Logitechs egna brytare och Steelseries egna brytare och de är intressanta men inte tillräckligt bra. Cooler Masters Toprevariant har jag faktiskt inte provat. Men misstänker att keycapsen är av sämre kvalitet på det bordet.

De enda tangentbord jag tycker är lika trevliga att skriva på är de som sitter i lite äldre Lenovo Thinkpad.
Men för tex Starcraft som jag spelar så är Topren mycket bättre.

Skulle jag dedikerat spela ett FPS-spel så skulle jag dock kunna tänka mig både MX Red eller Steelseries M800.

Den allmänna känslan när man använder tangentbordet är ungefär som att öppna och stänga dörrar och baklucka i en Mercedes E-klass. Känns dämpat och exakt.

Kanske en vacker dag kommer det med bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast

@bonad:
Topre är riktigt sköna, har CM Storm's NovaTouch men vill inte påstå att det är bättre på något sätt än min gamla favorit Filco med blåa brytare. Jag skulle nog inte få för mig att byta tillbaks idag men om detta någon gång går i graven så skulle det bli ett svårt val.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonad:

Det har inte gått 10 år än, men jag orkar inte vänta 7 år till på att fråga..
Vad tycker du om tangentbordet nu när du haft det ett par år?

Jag är lika nöjd nu som jag var när jag först skaffade det, och sänder ofta en tacksam tanke till Webhallen för att de strulade till mitt första köp så att jag var tvungen att tänka om valet av brytare Jag föredrar fortfarande Topre framför alla Cherry-brytare jag testat, och att skaffa ett TKL-tangentbord är ett av de bästa valen jag gjort när det gäller datortillbehör. Jag köpte även en ny mellanslagstangent i PBT när Matt3o sålde såna via Massdrop, för att ersätta den lite slitna tangenten som följde med tangentbordet. Så nu ser tangentbordet ut som nytt igen, och det är svårt att tro att det skulle vara över 3 år gammalt nu.

På jobbet kör jag numera med ett CM Storm QFR, som jag satt vita blanka PBT-tangenter på och bytt fjädrar till nånting mellan röda och svarta brytare. Jag föredrar de brytarna framför alla andra Cherry-brytare (och blev därför glad över denna nyhet), de ger ett skönt flyt när man sitter och kodar. Men överlag så gillar jag ändå Topre mer.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett CM novatouch tkl med toprebrytare på jobbet. Jag gillar känslan, men tycker att kvaliteten på resten av bordet inte riktigt matchar priset. Det jag gillar mindre är microusbkontakten, finishen på plasten, billiga tangenttoppar och att man inte kan ändra slaglängden med hjälp av o-ringar.

Till hemmet funderar jag på ett tenkeyless Realforce.

Permalänk
Entusiast

@bonad:
Själv hade jag ett problem med att botten av tangentbordet inte var plant, så jag får stödja övre vänstra kanten med ett par tjockare tejpbitar för att den inte ska guppa när den används. Capsen byttes ut ganska fort där håller jag med dig, fördelen med novatouch är ju att den tar Cherry MX caps så det var inte vidare svårt att hitta nya.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem