Hade bild på moderkortet, bytte till grafikkortet, helt svart, sen tillbaka, helt sva

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Hade bild på moderkortet, bytte till grafikkortet, helt svart, sen tillbaka, helt sva

Tjena! Jag och några polare har precis satt ihop en ny dator, och jag startade den på moderkortets grafikkort, sen skulle jag byta till det "riktiga" grafikkortet ett geforce gtx 660 ti, då då försvann bilden, och när jag sen sätter tillbaka sladden till skärmen i "moderkortsutttaget" så kommer ändå ingen bild.. HJÄLP tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/222...8-30-tja-brush

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Provat tagit bort grafikkortet från moderkortet?

Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | Intel i5 2550K @ 4.6 | Crucial Ballistix 16GB | Asus HD7950 3GB @ 1100/6300 | OCZ Vertex 3 120GB och Crucial M4 128GB | Corsair CX500W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kolla så att PCI-kabeln sitter i ordentligt. Finns där 2 uttag 6-pin i grafikkortet så sätt in två kablar.

Vi fildelar inte, vi backupar hos varandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Gå in i bios/uefi och säg till att den ska prioritera pci-e (kan kallas "peg") kort framför integrerat. Skulle jag säga. Kan även vara så att du som jointeman säger glömt något strömkontakt i grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av iFraja:

Provat tagit bort grafikkortet från moderkortet?

Nej, men det borde väl ändå funka att sätta tilllbaka skärmsladden i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av jocke92:

Gå in i bios/uefi och säg till att den ska prioritera pci-e (kan kallas "peg") kort framför integrerat. Skulle jag säga. Kan även vara så att du som jointeman säger glömt något strömkontakt i grafikkortet.

Eftersom jag inte kan få bild nånstans blir det rätt svårt, sitter 2 st 6 pin i grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av grisenpig:

Eftersom jag inte kan få bild nånstans blir det rätt svårt, sitter 2 st 6 pin i grafikkortet.

Reseta CMOS.

Sen stoppar du in grafikkortet det nya alltså och sen går in i UEFI / BIOS och tar bort HD Graphics etc.

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av tvelander:

Reseta CMOS.

Sen stoppar du in grafikkortet det nya alltså och sen går in i UEFI / BIOS och tar bort HD Graphics etc.

Okej, testar sen! Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av tvelander:

Reseta CMOS.

Resetade cmos och då funkade det igen med det inbyggda grafikkortet, men om jag tar bort graphics hd, kan jag få tilbaka det om det är nåt fel i graikkortet? Så jag inte tar bort det och sen får jag aldrig bild igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Är grafikkortet ordentligt intryckt?

Ta ut allt och prova igen

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av grisenpig:

Resetade cmos och då funkade det igen med det inbyggda grafikkortet, men om jag tar bort graphics hd, kan jag få tilbaka det om det är nåt fel i graikkortet? Så jag inte tar bort det och sen får jag aldrig bild igen?

När jag gjorde detta så kopplade jag in mig på grafikkoret dirket så jag vet inte för du är inkoplad på modekortet så jag vet inte om du stänger av HD graphics och sen går över till PCI grafikkoret om du kommer få bild.

Men om du inte får bild får du reseta CMOS igen

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Dec 2005

Alltså, strunta nu i moderkortets vga/dvi-uttag. Stäng av datorn och resetta CMOS, tryck i grafikkortet i pci-sloten ordentligt, skruva fast och se till att du pluggar i pci-e strömkontakterna till det.

Sen kopplar du in skärmens kabel till graikkortet och går då in i bios/uefi och prioriterar pci/peg före intel hd!

|Gigabyte GA-970A-UD3|AMD Phenom II 965BE @stock|Corsair Vengeance 4GB 1600mhz DDR3|Samsung Spinpoint F1 1TB|XFX Radeon HD 6870 dualfan|Fractal Design Tesla 550W 80+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Nikkop:

Är grafikkortet ordentligt intryckt?

Ta ut allt och prova igen

Ja, allt var iskruvat osv, har prövat det.

Skrivet av tvelander:

När jag gjorde detta så kopplade jag in mig på grafikkoret dirket så jag vet inte för du är inkoplad på modekortet så jag vet inte om du stänger av HD graphics och sen går över till PCI grafikkoret om du kommer få bild.

Men om du inte får bild får du reseta CMOS igen

Vi prövade att reseta och köra från grafikkortet, men inget hände sen tog vi ut grafikkortet och då funka de i moderkortet..

Skrivet av blekfet:

Alltså, strunta nu i moderkortets vga/dvi-uttag. Stäng av datorn och resetta CMOS, tryck i grafikkortet i pci-sloten ordentligt, skruva fast och se till att du pluggar i pci-e strömkontakterna till det.

Sen kopplar du in skärmens kabel till graikkortet och går då in i bios/uefi och prioriterar pci/peg före intel hd!

Har gjort detta, kommer ingen bild alls så kan inte välja nåt i bios etc.. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Dec 2005

Hm.. Har du möjlighet att prova kortet i en annan dator för att fastställa att det fungerar?

|Gigabyte GA-970A-UD3|AMD Phenom II 965BE @stock|Corsair Vengeance 4GB 1600mhz DDR3|Samsung Spinpoint F1 1TB|XFX Radeon HD 6870 dualfan|Fractal Design Tesla 550W 80+|