Permalänk

Resetta BIOS, behöver jag kunna det?

Har ett ASUS P8P67pro moderkort och tänkte överklocka min processor då jag installerat ett custom vattenkylning i datorn.

Mitt problem är att jag helst inte vill resetta BIOS då den bygeln kommer vara MYCKET svår att komma åt. På min sommarstugedator (i3 1156 i sign) så överklockade jag med BCLK vilket ofta ledde till att datorn vägrade köra POST överhuvudtaget. Har aldrig överklockat med multiplikator så jag vet inte riktigt hur datorn kommer reagera när jag går utanför vad processorn klarar av (det är ju lite målet med överklockningen, att testa gränserna alltså).

Min fråga är då, kommer datorn alltid komma in i POST eller behöver jag bygla på moderkortet när jag överklockar med multiplikator på en i7 2600k och mitt moderkort? Om så inte är fallet, ställer BIOS in standardinställningar efter ett misslyckat försök att komma till POST och frågar om jag vill in i inställningar eller använda standard? Jag vill verkligen undvika att bygla för att återställa.

Frågan varför jag inte vill bygla BIOS lär ju komma:
Jag har 2x120mm radiatorer i mitt CoolerMaster HAF 922, ett i toppen och en där bak. Jag har dessutom en 240mm radiator i sidopanelen på chassit. Anledningen till att 240mm radiatorn är på sidopanelen är att jag annars inte får in en 120mm radiator där bak, två st 120mm radiatorer får inte heller plats i toppen. Där fram skulle man behöva modda bort den fastnitade hårddiskburen och två 5,25" platser för att ha någon som helst chans att få plats med 240mm radiatorn. Därför är allt placerat så. Med en radiator i sidopanelen (behöver ju öppnas för att komma åt moderkortet) och 19mm slangar som är rätt hårda så får jag inte upp min sidopanel särskilt mycket. Dessutom vill jag inte mecka för mycket med sidopanelen och slita i slangarna då jag är rätt ny med vattenkylning och lite nojjig för läckor.

Har sökt på forum och på google men hittar inga riktigt bra svar på min fråga. Förhoppningsvis kan någon på sweclockers hjälpa mig eller hitta mitt svar på google och förudmjuka mig!

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

Kanske någon har en bra idé till reglerbart motstånd eller liknande för att sänka hastigheten på min pump? Det är en EK-DCP 4.0 och den låter lite för mycket tycker jag.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

En lösning är att använda en kabel från något gammal chassi, koppla in denna på reset platsen på moderkortet så kan du lätt resetta vid behov.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

Snillrikt och enkelt. Tackar för det svaret! Konstigt att man inte tänkte på det Vet du om bygeln som sitter där behöver koppla ihop sina två "vilopinnar"? Räcker det kanske med att ha en kabel för de två pinnarna bygels ska sitta på när man resettar, sen ha bygeln löst i en låda på skrivbordet?

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Du lär behöva reseta någon gång, läs guiden i min sign då det inte rekommenderas att klocka med BCLK

Permalänk

Det rekommenderas inte att överklocka med BCLK på sandybridge. På en i3 540 så ligger multipeln på max och det enda du kan göra är att sänka den. Det går att höja BCLK en hel del utan att man får problem. Men nu är det en i7 2600k jag ska överklocka och då tänker jag inte röra BCLK. Har troligtvis läst din guide (tror jag läst två på forumet om överklockning) och vad jag förstår så är överklockning med BCLK på 1155 sandybridge nästan omöjligt.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du lär behöva reseta någon gång, läs guiden i min sign då det inte rekommenderas att klocka med BCLK

Vad min fråga handlar om är huruvida datorn kommer in i POST när överklockningen är instabil. Min gissning är att BCLK överklockning på min i3 540 ledde till att POST inte ens startade och jag var tvungen att resetta BIOS. Överklockning med multipel så körs väl kanske inte dator ens igång med turboläge eller hur det nu funkar och då kanske man alltid kommer in i BIOS. Om man då inte börjar leka med en massa andra inställningar i BIOS utan att ha koll på vad man gör. Jag tänkte bara röra multipeln och höja volten med offset. Kan också tänka mig att stresstesta massvis för att upptäcka instabiliteter när de bara är lite instabilia.

Nu fick jag ju en trevlig lösning av en annan på forumet här som kommer hjälpa mig att resetta bara jag lyckas hitta rätt sladd att använda. Men innan jag har hittat en sådan sladd (alternativt tillverkat) så är frågan defenitivt aktuell.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Snillrikt och enkelt. Tackar för det svaret! Konstigt att man inte tänkte på det Vet du om bygeln som sitter där behöver koppla ihop sina två "vilopinnar"? Räcker det kanske med att ha en kabel för de två pinnarna bygels ska sitta på när man resettar, sen ha bygeln löst i en låda på skrivbordet?

Förstår inte din fråga....

Men det du vill upp nå är att koppla ihop de båda pinnarna på moderkortet för att resetta det, om detta sker med en bygel, knapp eller att du helt enkelt håller i hop ledarna på förlängningen, som mitt tips innebar, spelar ingen roll.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Förstår inte din fråga....

Men det du vill upp nå är att koppla ihop de båda pinnarna på moderkortet för att resetta det, om detta sker med en bygel, knapp eller att du helt enkelt håller i hop ledarna på förlängningen, som mitt tips innebar, spelar ingen roll.

Resetbygelgrejen på moderkortet är ju 3 pinnar där bygeln normalt sitter på två av dom. Man flyttar sen bygeln till de andra två för att resetta BIOS. Min fråga är väl i princip om bygeln måste koppla ihop de två pinnarna den normalt sitter på när man kör datorn normalt? Om den inte behöver sitta där så kan jag använda en sladd för de två resetpinnarna bara och strunta i den tredje pinnen.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Då blir det lite jobbigare.
Jag hade kopplar en brytare med tre ledare, som på ena håller sluter normal läget. Samt i andra läget resettar.

http://www.clasohlson.com/se/Miniatyromkopplare/Pr120687000

12-687 1-polig växling till-till

[Edit]: Typo.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Då blir det lite jobbigare.
Jag hade kopplar en brytare med tre ledare, som på ena håller sluter normal läget. Samt i andra läget resettar.

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872515436574.jpg

http://www.clasohlson.com/se/Miniatyromkopplare/Pr120687000

12-687 1-polig växling till-till

[Edit]: Typo.

Intressant, kan ju vara värt att titta närmare på. En Clas Ohlsson ska ju kunna gå att hitta i Stockholm. Tackar för all hjälp!

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm