Ingen framtid för netbook-datorer – hela segmentet på väg att fasas ut

Permalänk
Medlem

När man kan få en Asus surfplatta med tangentbordsdockan för samma pris som en netbook så är valet inte så svårt. Båda har för kass prestanda för spel och liknande, surplattan har bra mycket bättre batteritid och surfplattan är mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Hade en Acer aspire one av toppsegmentet med ssd och 2 gb ram. Den var skitnajs på resor, fan vad jag lirade Heroes 3, harpan och kungen! Skärmen, upplösningen och tangentbordet var dock för smått och dåligt för att duga som arbetsdator tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men det är ju en AMD-processor i den va? Klart det går bättre då när man slipper atom.
Och 12" datorer med AMDs processorer kommer det nog finnas ett tag till.

Jo amd fusion e-450 tror jag med amd hd 6320 4 gb ram

Men den tillhör ju netbook klassen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

kan inte ricktigt hålla med om prestandan

Skrivet av thomas_skane:

När man kan få en Asus surfplatta med tangentbordsdockan för samma pris som en netbook så är valet inte så svårt. Båda har för kass prestanda för spel och liknande, surplattan har bra mycket bättre batteritid och surfplattan är mycket smidigare.

yep båda ligger på samma prestanda och samma pris i stort sett. men när det kommer till spel har surfplattan mycket bettre prestanda då spel till plattan har ricktats till dess prestanda, medans laptopen släpas efter med för dåligt grafik kort och höga prestanda krav.

Permalänk
Entusiast

Dessa små maskiner var inte tillräckligt små för att bli så ultralätta som man hoppats på.
Jag ägde en Asus EEEPC med en 900 megahertz Intel Atom och 1 gig RAM för att ha för lite enkel surf när jag inte satt vid datorn, och den har nu ersatts av min Android-telefon.
Det bästa är att Android-telefonen har mångfald bättre prestanda än den datorn hade.
Atom-processorernas usla prestanda var en dödsstöt för netbooks.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag fattar inte detta.

Min 1005ha EEE pc fungerar fortfarande riktigt bra som skoldator. Väger ju mindre än en bok att ha med.

En annan sak jag inte fattar är varför surfplattor som är mindre användbara har blivit en sån hit...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

När man kan få en Asus surfplatta med tangentbordsdockan för samma pris som en netbook så är valet inte så svårt. Båda har för kass prestanda för spel och liknande, surplattan har bra mycket bättre batteritid och surfplattan är mycket smidigare.

Fördelen är ju att netbooken kan använda program som man kanske behöver använda i nödfall när man är på resande fot. Ex jag var väldigt glad över att kunna ha lightroom när jag varit utomlands, för att lätt och enkelt kolla igenom de bilderna (samt säkerhetskopiera) dem snabbt och smidigt i ett program jag är van vid!

Permalänk

Så sjukt synd att dom försvinner! ...Jag hoppas HP fortsätter med netbooks iaf.

En vanlig netbook har följande fördelar:
* x86 CPU! Man kan köra alla sina favoritprogram/codecs etc utan att behöva stå ut med buggar/workarounds (aka surfplattor).
* Snabb som satan i uppstart och körning av vanliga program när man installerat Windows 7 Tiny och/eller SSD o mer RAM.
* Riktigt tangentbord som fungerar superbra för mig (bra för chat, när man inte vill täcka skärmen med softkb)
* 1080p video som "brukar" funka kanon med CoreAVC (bortsett från 42mbit+/s digitalkamera videos ..tills nästa år)
* Alla webbläsare funkar som dom ska och household hacking (ex. granska html-kod, tanka streamad video...etc) går finemang.
* Körs TYST och KALLT trots passiv kylning och ligger fint på platta magen.
* Grymt bra batteritid
* Stryktåliga som FAN med SSD ... hade min i trädgårn o på åkern under utbildningen ...tappades flera ggr i marken!
* Går att koppla till bildskärm, tgb, mus, ext dvdbrännare, ext hdd's, skrivare...etc för att ge en grymt nice desktop upplevelse.
* Kan med gott samvete stå på 24/7 eftersom den drar så lite ström. (server, torrents, etc) .. väsnas inte när man ska sova.

Själv använde ja min netbook till i stort sett ALLT utom spel (kanske lite emulatorer och Battlefield 2 ibland).
Office, Mediaplayers, uTorrent, Webläsare, Nyttoprogram (som garden designer) o tom Visual C++ funkade bra!
Hade dessutom bra mycket bättre desktop performance än kompisar med dyra datorer - tack vare SSD och Tiny7.
Använde den flitigt i plugget för 5 år sen, och när ja kom hem om kvällarna dockade ja den med bildskärm o allt som hör desktop till. det funkade klockrent, med blixtsnabb prestanda.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Så sjukt synd att dom försvinner! ...Jag hoppas HP fortsätter med netbooks iaf.

En vanlig netbook har följande fördelar:
* x86 CPU! Man kan köra alla sina favoritprogram/codecs etc utan att behöva stå ut med buggar/workarounds (aka surfplattor).
* Snabb som satan i uppstart och körning av vanliga program när man installerat Windows 7 Tiny och/eller SSD o mer RAM.
* Riktigt tangentbord som fungerar superbra för mig (bra för chat, när man inte vill täcka skärmen med softkb)
* 1080p video som "brukar" funka kanon med CoreAVC (bortsett från 42mbit+/s digitalkamera videos ..tills nästa år)
* Alla webbläsare funkar som dom ska och household hacking (ex. granska html-kod, tanka streamad video...etc) går finemang.
* Körs TYST och KALLT trots passiv kylning och ligger fint på platta magen.
* Grymt bra batteritid
* Stryktåliga som FAN med SSD ... hade min i trädgårn o på åkern under utbildningen ...tappades flera ggr i marken!
* Går att koppla till bildskärm, tgb, mus, ext dvdbrännare, ext hdd's, skrivare...etc för att ge en grymt nice desktop upplevelse.
* Kan med gott samvete stå på 24/7 eftersom den drar så lite ström. (server, torrents, etc) .. väsnas inte när man ska sova.

Själv använde ja min netbook till i stort sett ALLT utom spel (kanske lite emulatorer och Battlefield 2 ibland).
Office, Mediaplayers, uTorrent, Webläsare, Nyttoprogram (som garden designer) o tom Visual C++ funkade bra!
Hade dessutom bra mycket bättre desktop performance än kompisar med dyra datorer - tack vare SSD och Tiny7.
Använde den flitigt i plugget för 5 år sen, och när ja kom hem om kvällarna dockade ja den med bildskärm o allt som hör desktop till. det funkade klockrent, med blixtsnabb prestanda.

Jo håller med, ultrabooks ta ju över rollen men kanske inte i 10-12 tum vilket är synd, men där är ju priset avgörande, ultrabook är ju dyrare än vanlig fet 15.6 tum istället för billigare som netbooks är, jag köpte en lite dyrare netbook för det är min enda dator. Jag är rädd om den men blir ju inte lika ledsen om jag tappar den som en 10000 kr dator, smidig som fan, 8 h batteri give or take, min föra netbook klarade 15 h 1005pe men jag ville ha lite båttre upplösning så det går surfa på alla sidor. De får jättegärna lägga i lite dyrare cpus men behåll åtminstone våra netbooks. Surfplattor är trevliga men är leksaker, netbooks are working machines

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

Jo håller med, ultrabooks ta ju över rollen men kanske inte i 10-12 tum vilket är synd, men där är ju priset avgörande, ultrabook är ju dyrare än vanlig fet 15.6 tum istället för billigare som netbooks är, jag köpte en lite dyrare netbook för det är min enda dator. Jag är rädd om den men blir ju inte lika ledsen om jag tappar den som en 10000 kr dator, smidig som fan, 8 h batteri give or take, min föra netbook klarade 15 h 1005pe men jag ville ha lite båttre upplösning så det går surfa på alla sidor. De får jättegärna lägga i lite dyrare cpus men behåll åtminstone våra netbooks. Surfplattor är trevliga men är leksaker, netbooks are working machines

Yes! ...Nästa generations atom (Silvermont) hade dessutom bjudit netbook's på bra mycket bättre CPU-prestanda, tillsammans med "ivy bridge" grafik (en klenare variant) och kanske quicksync:
http://www.geek.com/articles/chips/14nm-atom-is-more-powerful...
http://www.anandtech.com/show/4333/intels-silvermont-a-new-at...
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20120321191847_Intel...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!