Ingen framtid för netbook-datorer – hela segmentet på väg att fasas ut

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD har nog också bidragit till detta. När de släppte sin Brazos plattform höjde man ribban ganska rejält. Finns flera mindre bärbara AMD Brazos datorer runt 11.6 tum som presterar betydligt bättre än vad Intel Atom mäktar med. Grafikdelen i AMD Brazos spelar i en annan liga jämfört med Intel Atom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehum, Brazos används väl även de i Netbooks, så hur skulle det bidra till att Netbooks skall läggas ned (det är inte att Atom skall läggas ned som var nyheten utan att flera tillverkare drar sig ur netbooktillverkningen)?
Personligen misstänker jag att det var den långsamma utvecklingen när det gällde att få lite mer CPU-kraft i Netbooksen som var förödande för dem. De flesta tröttnade på den extremt klena processorn och satsade på ultrabook eller en vanlig lap-top istället. Hade de ökat prestandan på Atom och Brazos (utan att höja effektåtgången alltför mycket), så skulle nog fler stannat kvar med netbook. Själv väntade jag i det längsta, men gav till sist upp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Katastrof! - Jag tycker det är väldigt viktigt med en trash-maskin när man reser osv. Super man sönder den, blir rånad eller vad det nu är så ere skitsamma. Man slänger och dänger inte gärna med sin dammfria macbook i onödan lixom. En normal macbook som passerat 40-50st flygningar vet hur det är med tjocka kärringar som ska kasta runt prylarna som går genom inspektionerna. Nej då är det helt perfekt med en trash-dator.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk har emot netbooks, köpte min lilla rosa 1-kilos för 2000 spänn, har haft i snart 2 år och den har gett mig extremt mycket nytta, sett serier samt film i HD i sängen med Core AVC och spelat enkla spel som deus ex, använt på 2 skidresor samt 2 månadsresor för film/spotify/generellt internetande etc, antecknat på, programmerat på, 1024x600 är tillräckligt med yta för 1 fönster sen kan man köra full screen (f11) för browsern, sen bara tabbar man som satan ifall man kör många grejer samtidigt, som fungerar tack vare 4 processortrådar.

Har fungerat prima, även tyst med 5400rpm-disk och gummifötter så den ventileras vettigt, absolut inget att klaga på för 2 lakan och om man förväntar sig hög prestanda är det fel på personen, inte maskinen.

Permalänk
Medlem

Morsan älskar sin lilla EEE 901 som hon fick av mig.. hon tycker den är perfekt att ha med sig när hon reser.
För hemmabruk använder morsan sin 1215B och farsan har en 1215N

Själv har jag en HP Mini DM1-2020eo med en 1.3Ghz Neo X2 och en Mini 5103 som slit-och-släng netbook för mina resor

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Jag köpte en Netbook väldigt tidigt på Webhallen för nästan 4000:-
Jag använde den till allt från att programmera, till att spela Heroes IV, titta på film, surfa mm. Skulle nog vilja påstå att det var en av mina bästa elektronikköp någonsin. En Asus eee 901 var det, som jag senare uppgraderade med en SSD från runcore

Hur kan man lira homm4? utgår ifrån ett skrivfel och att du syftade på 2an eller 3an

Ont så är detta synd, farsan har en notebook som båt gps/kartläsare, löjligt mycket biligare än ny bättre utrustning

Permalänk
Medlem

Jag är inte särdeles förvånad med tanke på hur mycket(lite) enkeltrådade prestandan har utvecklats på 4 år. Sitter själv på en mycket välanvänd 4årig netbook. Satte I 2GB RAM och SSD det första jag gjorde. Jag hatar att använda en netbook med en 5400rpm disk. När den är inpluggad kan jag överklocka den till 1.9GHz. Det som är så tragiskt är att trots att det gått 4 år så har inte mycket hänt med prestanda vad gäller Atom. Jämför det med vad som hänt med CPU prestanda för stationär, vanlig laptop samt mobiltelefoner. Skulle jag köpa en ny Atom netbook idag (vilket jag behöver eftersom 4 år av resande har haft en viss fysisk åverkan på chassiet) så är det inte mycket som skiljer vad gäller enkel trådad prestanda.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ingen större överraskning egentligen, dock gillar jag de små maskinerna ändå.

Men förstår att det är MÅNGA som fullständigt hatar dem pga. att de är så fruktansvärt slöa. Vilket inte är så konstigt när tillverkarna kastar in den absolut långsammaste 5400rpm-disken, 1GB (i bästa fall 2GB) RAM och som grädden på moset Windows Starter fullsmetad med bloatware..

x2

Samtidigt krymper steget till "vanliga" bärbara mer och mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Äntligen, jag har längtat efter detta

Nu återstår det att Flash läggs ned.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en netbook när det begav sig, men gud ske lov sprack skärmen när ungarna drog i den åt var sitt håll så jag kunde slänga eländet

Fast man undrar ju hur det kommer gå med alla dessa surfplattor hybrid små laptops som kommer sen, som just det kommer just ha Atom CPU, känns som en upprepning dock med touch och löstagbart tangentbord eller liknade och till ganska dyra pengar.

Förutspår det kommer bli ett ganska svalt intresse efter lite snurr i början tills folk upptäcker att det inte var så användbart till nått, utom kanske just som en för dyr batterislukande surfplatta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt förståeligt, vem vill ha dessa klumpiga fula semi-laptops när det dyker upp snygga 11"s ultrabooks! Fördelen med dessa är priset och vissa användningsområden, jag hade te.x en när jag jobbade dom eventförsäljare

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Någon som har en idé om vad som skulle kunnna ersätta pads om ett par år?

Permalänk

Att försäljningen minskar beror nog delvis på att ingen tillverkare satsar på dem, jag har upplevelsen att de säljer samma skit idag som för x-antal år sedan bortsett från lite större hårddisk.

Sedan tycker jag inte det finns något annat alternativ till dessa, visst en hybriddator för över 10 000kr kan ersätta en netbook för 3000kr. Hybriden är bättre på så många sätt, men också dyrare.

Surfdatorer, ja dessa är mest till för nöje eller att läsa på, dessa är inget som man arbetar på. Det som framför allt hindrar är att man inte använder något vettigt operativsystem på dem, även om nu windows 8 skulle komma. -Det är dröja innan fullt kompatibla programvaror som Office Pro, Adobe master collection, Visual studio Pro m.m kommer till android eller IOS.

Skaran som dock köper sin portabla dator främst för nöje är dock stor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Med billiga plattor runt hörnet så är det väl inte så konstigt egentligen, om man tänker på användingsområdet.
Min senaste var dock en 15 tummare förr 3000spänn, lagomt pris för en burk som jag inte har några planer på att köra BF3 på alls.
Min första, som var en Acer One, var dock en slö jävla som wifi'n inte fungerade på. SSD'n slutar svara och fryser burken i 1 min lite random sådär. men bortsett från wifi'n och SSD'n så fungerar den utmärkt. (vem fan förväntar sig att den ska maxa crysis för 2000kr?)

Men även om det nu kommer surfplattor, så tror jag att det fortfarande finns en marknad för billiga laptops. Det finns nog folk som fortfarande vill ha ett tangentbord att skriva på, vga utgång för projektor, kanske en dvdr att spara ner jobb på istället för att förlita sig på molnet, etc.

Permalänk
Medlem

En vettig 5-7" ARM Laptop med pekskärm/penna samt full QWERTY och linux med XFCE är vad jag vill ha....
Som OpenPandora fast vassare hårdvara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hade en Acer netbook när jag reste en del, ca 1.5år sedan.
Den var då helt nysläppt vid köp och presterade likvärdigt med Atom dualcore.

Mitt största problem med den vara hur slö den var, den hade en AMD C-60 dualcore på 1ghz,1gb i minne och en slö 5200rpm hdd, jag uppgradera den till 4GB i minne och en snabb Seagate 750gb 7200rpm hdd, men den var fortfarande för slö, processorn ständigt på 100% för minsta lilla.
t.o.m Internet blev segt, blev frustrerande tillslut.

Sen för att inte tala om det extremt dåliga ljudet, dåliga skärmen osv.

Det enda som var bra var storleken och batteritiden, tor jag betalade 4000:- för datorn och ca 1000:- för uppgraderingar.

Finns/fanns säket bättre netbooks men då kosta dom bra mycket mer, och då tar man såklart en surfplatta istället.

Fortfarande säljs liknande netbooks med samma hårdvara, inte konstigt att ingen köper, jag skulle aldrig köpt en till 1.5år senare med samma prestanda

Permalänk
Medlem

Så jävla synd!! Fattar inte varför billiga datorer inte skulle kunna sälja. Studenter och dylikt behöver något att _skriva_ med, en surfplatta är inte samma sak.

Vi är väl för rika helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min Asus 1101HA hela tiden även om jag har både en större laptop med mycket kräm i och en stationär. Skärmen på 11 tum med 1366x768-upplösning kombinerat med ett nästan fullstort tangentbord och 9 timmars batteritid gör den till en vinnare om man faktiskt behöver en dator att bära med sig ofta, speciellt jämfört med en retarderad surfplatta. Bäst att köpa ett nytt stort batteri medans det finns då

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

Kan förstå varför dem slutas sälja, med den dåliga hårdvaruutveckling som många redan nämnt.

Däremot tycker jag att de var riktigt grymma; har fortfarande min HP mini som fungerar alldeles utmärkt. En enkel liten dator med grym batteritid som man kan släpa med sig överallt. Man behövde vänja sig vid att prestanda och skärmuipplösning krävde lite anpassade interface, men när man fixat det så fungerade de riktigt grymt.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Enda problemet med dom är ju att Atom är för kass. Om de bara kunde ta fram en CPU med prestanda som åtminståne motsvarar en C2D eller liknande istället för att motsvara en 700mhz PIII så skulle det vara tillräckligt. Bara haft en netbook och det var en single core 1,6ghz Atom, en av de tidiga modellerna och den var askass. vad jag förstått så är alla Atom likadana förutom antalet kärnor och frekvens. Alla är baserade på uråldriga netburst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Surprised, I'm Not!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Har en gammal Acer Aspire on 150 med atom 270 och 1Gb ram. Den fungerar än trots sin ålder och har ståt på laddning 24/7 sedan den köptes och går fint på batteriet än också.

Slö och oduglig till nåt krävande. Klarar så klart in te HD film och inte ens enkla spel då GMA950 suger fatalt.

Men form factorn gillar jag starkt. 1Kg väger den och då är den nog 4 år sedan 8.9 skärm även om 10" hade vart lagom som senasre Aspire One har.

Stora problemet jag ser är att intel artefisielt strypte Atom och förbjöde tillverkare att bygga Netboks med Dualcore Atom osv i början. Atom skulle vart lite snabbare i sig självt sedna skulle dualcore vart normen från början och lite bättre grafik. Man skule skippat dom gammla G43 eller vad dom heter styrkretsarna på 130nm som drog 10x mer än CPU'n. Ja så var det, N270 drar 2W och styrkretsen 20W.

Vad vi behöver i dag är i princip en något bantad ULV i3 och ULV Liano och liknande med bättre grafik för netbooks och gärna en liten SSD på säg 64-128Gb alternativt SSD/HDD hybrid och sedan 4Gb ram och en 10" skärm och allt på max 1Kg. Vist fins redan sådana bärbar i andra klasser men dom har ju i regel en dyrare ULV i3, i5 modell och mer påkostad i övrigt med aluminiumskal osv så mer en ultrabook alltså.

Som sagt tror en nåt mer bantad i3, typ Pentium hade gjort sig som ULV variant då tex med en mindre SSD det hade get en rapp uplevelse. Kunde ju facktiskt kört inbyggd SSD likt mac och en mindre hårdisk för lagring alternativt hybrid.

Konceptet Netbook tycker jag är bra och borde inte dö men jag tycker intel och Co har dödat konseptet själva genom att inte erbjuda ballanserade produkter. Dom har varit för slöa och för dyra. 4K för en atom är det inte värt när en fullstor bärbar med celeron eller i3 kostade nästan lika lite och då kan man ju leva med extra vikten så länge dom klarar det dom felsta vil lgöra. Surfra, streama film i HD osv. Måste en Netbook kunna göra med behaglig upplevelse. Bör ju ha 3D prestanda för Indie spel också det har inte ens min Netbook. Också en nackdel.

Så lite mer power för priset hade behövts så stror jag det hade sålt bättre.

Permalänk
Medlem

Felet många gjorde var att köra windows på burkarna - jag har en gamal Atom N270 som kört Xubuntu i många år och den duger gott till det mesta man kan ha en dator till (förutom att spela och redigera bilder/video). Lite trist utveckling, men det är väl ultrabooks som gäller nu - som någon sa - vi har för mycket pengar att lägga på datorer helt enkelt så vi bryr oss inte om vad vi behöver utan mer vad som verkar flashigt...

Permalänk
Skrivet av AIMMOTH:

Så jävla synd!! Fattar inte varför billiga datorer inte skulle kunna sälja. Studenter och dylikt behöver något att _skriva_ med, en surfplatta är inte samma sak.

Vi är väl för rika helt enkelt?

Det verkar vara så. Jag har själv precis börjat högskolan och alla som sitter med bärbara på föreläsningarna sitter mycket riktigt med var sin Macbook pro :). Så det verkar ju inte som att folk bryr sig om att spara in på så mycket pengar som de kan.

Permalänk
Medlem

Dessa netbooks är det inget fel på enligt mig.
11,6-12,1" storlek
1366x768 upplösning - Den lilla upplösningen har varit stort problem vid surfning innan. Nu är det inget problem.
7h batteritid
E450 processorn funkar bra att surfa med och klarar 1080P film.

Problem solved? Vart är problemet med dessa netbooks?

Från 3290kr till 4990kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s92811480&cols=1584,17,...

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att det går dåligt för netbooks, folk har råd med ultrabooks som faktiskt inte är så himla mycket dyrare... Varför köpa en sämre dator när det finns en sexigare/bättre dator när du har pengarna??

Permalänk

För dyra för sin prestanda, små och portabla absolut, men kör man inte med dem dyrare varianterna så klarar dem knappt något, och återigen är dem dyra, dyra, dyra!

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

De försvinner inte, de säljs bara med löstagbara tangentbord och säljs som surfplattor med windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det inte skulle finnas en marknad för netbooks? Vill folk inte ha en lättportabel dator med ett riktigt tangentbord? Eller är det för stenålders då det finns surfplattor med pekskärm? Fast snart kommer det väl ultrabooks med storlek som en netbook.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enda problemet med dom är ju att Atom är för kass. Om de bara kunde ta fram en CPU med prestanda som åtminståne motsvarar en C2D eller liknande istället för att motsvara en 700mhz PIII så skulle det vara tillräckligt. Bara haft en netbook och det var en single core 1,6ghz Atom, en av de tidiga modellerna och den var askass. vad jag förstått så är alla Atom likadana förutom antalet kärnor och frekvens. Alla är baserade på uråldriga netburst.

Nej, atom är baserad på Intel P5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag förstår inte varför det inte skulle finnas en marknad för notebooks? Vill folk inte ha en lättportabel dator med ett riktigt tangentbord? Eller är det för stenålders då det finns surfplattor med pekskärm? Fast snart kommer det väl ultrabooks med storlek som en notebook.

Ultrabooks från 13" och uppåt. Plattor med tangentbord upp till 10". Och sedan de vanliga smånotebooksen kring 12". Netbooks är för långsamma för att tävla med allt bortsett från plattor, men de är inte tillräckligt flashiga för att tävla med plattor som ofta är billigare.