Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem

det finns en svår aspekt av illegal fildelning som blivit vanligare med åren: kvalitén på produkten är inte alltför sällan mycket bättre som piratdistribution än van man får som lagligt köpt.

Film: välj kvalitet! vill du kolla på mobilen (200-600mb)? kolla på liten skärm/snabb nedladdning (600-1200mb)? kolla i maximal kvalitet (4gb+)? Du slipper reklam, DVD/BRay, varningstexter, mjukvarobegränsningar. Tillgängligt utan regionala begränsningar.

Serier: nya avsnitt direkt vid släpp, betyder att inga spoilers finns ute än. Kvalitet efter önskemål. Reklamfritt. Samlade seasons finns att ladda ner.

Musik: liknande fördelar som med film. Dessutom- discographies finns tillgängliga under EN torrent, inklusive rare/bootlegs och extramaterial som ofta inte finns att köpa lagligt.

Spel: spendera <5min för att fixa cracks sen funkar det bra utan DRM och annat resursslöseri. Många nya spel har så mkt problem vid säljstart att crackade versionen är enklare och smidigare att installera och spela. Ingen insamling av "user statistics" ingen "registrering" etc.

För mig är vissa saker mycket positiva, ffa REKLAMFRITT, tillgänglighet digitalt (kan se och se om när och var jag vill), valbar kvalitet (mästerverk->HD, slötittande->små filer) och inga krav kring åsiktsregistrering eller namninsamling.

Dessa skillnader gör det mycket attraktivt för mig att välja piratvägen.
Jag har Steam sedan några år tillbaka och laddar inte längre ner spel. Senast vid Borderlands 2 släppet förra veckan tänkte jag att piratversionen hade funkat bättre (steam gick offline och savefiles gick åt pipan).

Jag betalar för Spotify- 80% av det jag lyssnar på funkar utmärkt på samtliga datorer och mobilen. Tool, Pink Floyd, Metallica etc finns dock inte i någon vidare utsträckning så då hade det varit fint att ladda ner filerna till de datorer jag sitter vid (jag har rippat mina CD skivor med har ingen lättillgänglig server att streama filerna från).

Film? Jag körde Voddler under betan för några år sedan och kollade på massor med sköna B-filmer. Kvalitet/hastighet och tillgänglighet är dock fortfarande begränsade. Dessutom vill jag kunna se filmerna på olika ställen (typ: ta med dem till sommarstugan där det inte finns uppkoppling).

And the kicker: vem betalar jag till när jag köper media? Affären som säljer. Av det är en del skatt, en del vinst. Av det som återstår är en del till återförsäljaren/distributören, och hur stor del går till de som faktiskt förtjänar förtjänsten? Poängen här är inte att diskutera varför det ser ut som det gör utan snarare att det är psykologiskt jobbigt att veta att jag med inköp av media som annars finns mer lättillgängligt (och nästan gratis, men olagligt) sponsrar en affärsmodell som bevisligen är totalt förlegad. Och att jag sponsrar de lagliga tvister som hela tiden försurar för konsumenterna. Och att jag sponsrar företag som spenderar stora pengar på att registrera pirater (dvs många vanliga svenska ungdomar) eller skicka hotbrev eller stämma folk för relativa trivialiteter.

Problemet ligger i att det finns en obalans i vad som är tekniskt möjligt (nästan oändlig distribution i vilka format som helst) och vad distributörer har valt som affärsmodeller (DRM, egna onlineshops/program, streaming utan möjlighet till nedladdning, reklambaserade modeller, registrering, uppspelningsbegränsningar, geografiska skillnader, censur etc etc). Därför är piratandet så attraktivt. Att stora företag slår tillbaka med lobbyism och hot om straff ISTÄLLET för att lösa deras tekniska otillräckligheter gör att det dessutom känns SKÖNT att snuva dom på konfekten och ladda ner utan deras välsignelse.

Det är mina åsikter. Jag är principiellt emot piratkopiering för enskilt bruk. Men jag är mer emot trångsynthet och hot från miljardindustrikonsortier vars ÄNDA SYFTE är att tjäna mer pengar åt sig själva. Det är en större fara för samhället i stort. Skit ska skit ha.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Robin hood..e min grej.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

ScanEye kollar och visar vad de har hittat på ens ip om man går in på deras hemsida

Den där var ju lite intressant Mitt vanliga ip ut var såklart inget på, men på vpn ip såg det värre ut ^^
Frågan är hur pålitlig denna är?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Den där var ju lite intressant Mitt vanliga ip ut var såklart inget på, men på vpn ip såg det värre ut ^^
Frågan är hur pålitlig denna är?

Hmm... På mitt IP var bara en markör, som inte är giltig alls. Undrar just om det är någon annan som tankat X-men First Class på mitt nuvarande dynamiskt tilldelade IP för ungefär två månader sedan, för jag gjorde det inte.

Permalänk
Medlem

Är det ens tillåtet att diskutera denna artikel enligt forumets regler? Ser ju ut som de flesta posts bryter mot:
"All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet."

Inte för att jag bryr mig, men lite småskoj "All antydan" täcker ju det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Hmm... På mitt IP var bara en markör, som inte är giltig alls. Undrar just om det är någon annan som tankat X-men First Class på mitt nuvarande dynamiskt tilldelade IP för ungefär två månader sedan, för jag gjorde det inte.

sitter för närvarande utan fast lina så kör genom telefonen. Enligt scaneye så laddades det ner flera saker på "mitt" nuvarande ip för några månader sedan i göteborg..

Permalänk
Medlem

Hahaha! Sökte på mitt IP och fick fram att jag skulle ha laddat ner "Dansband-Tommys-Sjömannen och stjärnan 2012".. känns som att den där tjänsten är rätt oberäknerlig med DHCP adresser

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

jag sku vilja ha log på alla 10 jag hämtat.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

heh den visade några filmer farsan tankat ner när jag sökte upp min egen nuvarande ip adress.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

???

Ska enligt ScanEye ha tagit hem "30 Minutes or Less 2011.720p.Bluray.x264.Swesub-nikolas" 2012. Har aldrig sett filmen, har aldrig tagit hem den... Vad sysslar de med???

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Gör du likadant när du går på restaurang? Är maten inte tillräckligt god (dock inget annat fel på den) så betalar du inte?

Lite rättelser här:
Är det något Misterklister är så är det inte kommunist. Kommunister anser att alla människor ska ha lika stor rätt till allt i samhället, och där skiljer sig Misterklisters åsikt eftersom han anser att det ska vara upphovsrättsinnehavarna att själva bestämma över sina egna verk och hur ens egna verk ska fördela sig i samhället, om alls. Det är ingen mänsklig rättighet att få ta del av en upphovsrättsinnehavares verk helt gratis.

Moud Olofsson heter Maud Olofsson. Hon var partiledare för Centerpartiet innan Annie Lööf. Den som brände upp pengar på en grill var Gudrun Schyman, som har varit partiledare för FI (Feministiskt initiativ) och Vänsterpartiet. Vänsterpartiet har förövrigt en historisk bakgrund som kommunister, vilket de dock inte skyltar med längre.

Vem är det som får pengarna då?
Förövrigt, i ett kommunistsamhälle så arbetar man inte för vinnings skull. Så de som hade lagt ner blod, svett och tårar på din vara hade inte fått dina pengar ändå, eftersom allt ska fördelas lika i samhället. Kommunismen, enligt min åsikt, är ett effektivt sätt att ta död på en individs kreativa kraft genom att förtrycka denna individ från att arbeta för egen vinnings skull. Misterklister är totalt tvärtom, han anser att man ska få arbeta för egen vinnings skull och inte bli förtryckt av samhället (rätta mig om jag har fel Misterklister). Han är alltså åt höger i den politiska skalan, inte åt vänster där, bland annat, kommunismen ligger.

(sent svar men..)
1: Resturang går jag aldrig på. Hemlagat för min del med tanke på ekonomin :/

2: Nej jag missbedömde nog Misterklister och kommunism, men där jag vill gå emot hans uttryck och åsikter, är att jag menar inte att allt skall vara gratis.
Men däremot skulle jag föredra att bolag som gör spel, skriver t.ex ladda gärna ned spelet gratis, och gillar du det så donera t.ex 400:-
Då tror jag att fler även vi pirater, skulle få en positivare syn, då det inte är så kul att lägga 4-600:- på ett spel det visar sig att man inte alls gillar.
Och idag så har vi ju CD-keys och Steam-keys som förbrukas vid första inskrivning och låses till datorn/kontot, så det där med att sälja spel blir svårare och svårare. Jag håller med Mister klister om att alla skall ha rätt att bestämma om vad som skall göras med deras verk.
Men samtidigt måste det finnas alternativ, antingen ovanstående eller också en lätt-verision av spelet, som inte har alla funktioner osv men som ändå finns gratis för test/acceptans av det bantade.
Vi kan inte hålla på och kriga pirater mot antipirater, för hur länge vi än håller på, så kommer ju bara negativitet att födas.
Det är just detta köp och chansa, som gör det så osäkert att köpa spel hur som helst.
Men jag lovar er så fort jag har lön, så kommer jag göra som så att jag laddar ner spelet, testar det och gillar jag det så köper jag det.

3: Ok där hade jag fel, men jag hade för mig att det var Maud. Men nu vet jag att det var Gudrun som krimerade pengarna på grillen.
Detta är faktiskt bara sjukt och fel då dessa pengar hade kunnat gå till tusentals gånger bättre saker det tror jag även att du håller med om.

4: Nej saker och ting skall ju uppmuntras så länge det är POSITIVA saker. Allt skall ju inte tillhöra staten även om kommunism var positivt till viss del att allt skall vara för alla men i samma veva så spårar det ur och blir komplikationer.
Samma sak med Hitlers tredje rike,
det var jättefint av honom att vilja att hans folk skulle ha det bra, men sen blev det urspårat som allt annat inom dessa områden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!