Permalänk
Medlem

Multiplier sjunker under prime95 (2500k)

Hej allihopa

Håller på och överklockar min 2500k, Jag vill bara komma så högt som möjligt, validera, sen gå ner till 4,1Ghz igen.

problemet:
När jag startar prime95 sjunker multipliern från 48 till 46 bild... Någon som vet varför?

övrig användbar info:
Vcore är satt till 1,35 i BIOS och multiplier till 48
Mitt mobo är inte det bästa, har inte så många inställningar :/
green power settings | resterande CPU settings

EDIT: bilderna på BIOS är med stockinställningarna

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Efter lite mer googlande tror jag att jag har lokaliserat felet;
Gränsen för hur mycket ström som får dras av CPUn är nådd...

Hur ändrar jag den gränsen? Kan jag ens göra det?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Har du 8 pins kontakt anslutet till moderkortet CPU ström, eller 4 pins?

Sen i bios disebla alla div strömsparfunktioner tex ser ju att du har EUP 2013 eneblad sen om du har installerat även mjukvara till windows 7 som eup m.m, ta bort dessa.

För moderkortet vill man bara ha nödvändiga drivrutiner installerade inget annat trams.

EDIT: dock C1e kan du lika gärna ha eneblat, det är inte en moderkorts specifik strömsparning utan en intel grej, och är ytterst sällan nån mening med att disebla den, rör den aldrig själv när jag klockar.

EDIT2: Hur klockar du egentligen? enligt dina bilder av bios är inte datorn klockad, du använder väl inte auto överklock mjukvara i windows, sånt är fy fy

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du 8 pins kontakt anslutet till moderkortet CPU ström, eller 4 pins?

Sen i bios disebla alla div strömsparfunktioner tex ser ju att du har EUP 2013 eneblad sen om du har installerat även mjukvara till windows 7 som eup m.m, ta bort dessa.

För moderkortet vill man bara ha nödvändiga drivrutiner installerade inget annat trams.

EDIT: dock C1e kan du lika gärna ha eneblat, det är inte en moderkorts specifik strömsparning utan en intel grej, och är ytterst sällan nån mening med att disebla den, rör den aldrig själv när jag klockar.

EDIT2: Hur klockar du egentligen? enligt dina bilder av bios är inte datorn klockad, du använder väl inte auto överklock mjukvara i windows, sånt är fy fy

8 pin

Ska testa disabla EUP 2013 imon när jag fortsätter (gått tbx till 4,1Ghz nu)

läste du inte Min edit? bilderna är på stockinställningarna, så folk kan se Vilka inställningar som finns att pilla på

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff