Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jan 2012

Asus Bios: OC Tuner

hej, idag när jag skulle checka lite inställningar i min BIOS upptäckte jag något som heter OC Tuner, när jag klickade på det kom det up två alternativ, OK eller Cancel och nyfiken i en strut så klickade jag på OK och datorn startades om jag vart typ panikslagen och tänkte vad fan har jag gjort! jag öppnade direkt BIOS:en igen och "Load optimized defaults" och allt verkade fungera som vanligt igen men fortfarande är jag lite orolig om jag har förstört nåt eller sånt! Min Fråga är har detta återställt OC Tuner och annars hur ska jag göra? Ser inte någon förändring på processorn eller RAM-minnena!

MB Asus P8Z68-V PRO/GEN3 CPU 2600K @ 3.4GHz GPU GTX 560 Ti OC RAM Corsair 6 GB DDR3 HDD Seagate 1TB PSU Corsair 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av fille123:

hej, idag när jag skulle checka lite inställningar i min BIOS upptäckte jag något som heter OC Tuner, när jag klickade på det kom det up två alternativ, OK eller Cancel och nyfiken i en strut så klickade jag på OK och datorn startades om jag vart typ panikslagen och tänkte vad fan har jag gjort! jag öppnade direkt BIOS:en igen och "Load optimized defaults" och allt verkade fungera som vanligt igen men fortfarande är jag lite orolig om jag har förstört nåt eller sånt! Min Fråga är har detta återställt OC Tuner och annars hur ska jag göra? Ser inte någon förändring på processorn eller RAM-minnena!

Det är ingen fara. Det är en funktion som Asus har för att automatiskt klocka systemet. Låter du bli att klicka på "Load optimized defaults" så kommer du att se skillnad.

Men med ditt moderkort och processor, räcker det med att höja multipeln för "By all cores" i "AI Tweaker" menyn för klocka processorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mojoman:

Det är ingen fara. Det är en funktion som Asus har för att automatiskt klocka systemet. Låter du bli att klicka på "Load optimized defaults" så kommer du att se skillnad.

Men med ditt moderkort och processor, räcker det med att höja multipeln för "By all cores" i "AI Tweaker" menyn för klocka processorn.

Okey, klickade nämnligen på "Load optimized defaults", kan jag bara klicka på Load previous options eller vad det nu heter för få tillbaka det! Och måste jag ha en annan CPU-kylare till processorn än den vanliga som man får med om jag ska göra det?

MB Asus P8Z68-V PRO/GEN3 CPU 2600K @ 3.4GHz GPU GTX 560 Ti OC RAM Corsair 6 GB DDR3 HDD Seagate 1TB PSU Corsair 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av fille123:

Okey, klickade nämnligen på "Load optimized defaults", kan jag bara klicka på Load previous options eller vad det nu heter för få tillbaka det! Och måste jag ha en annan CPU-kylare till processorn än den vanliga som man får med om jag ska göra det?

helst så ska du ha en bättre innan då programmet antagligen klockar ganska högt

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av fille123:

Jag har också ett ASUS MB, med liknande funktioner i BIOS som du.
OC Tuner överklockar automatiskt ditt system när du klickar på "ok".
Om man går i överclocknings tankar är detta sätt ej att rekommendera.

Eftersom när man överclockar vill man gärna ha koll på vad exakt man gjort för inställningar i BIOS, vilket underlättar
vid en ev. felsökning. Dessutom har OC Tuner en tendens att höja vcore för mycket också.

Min OC Tuner klockade mitt system till 4,3 Ghz. Även minnerna påverkades, eftersom den höjde BLCK till 102-103 mhz.
Stock kylare till CPU är ej heller att rekommendera, i desa tider är Evo 212 ett populärt alternativ

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av daycen:

Jag har också ett ASUS MB, med liknande funktioner i BIOS som du.
OC Tuner överklockar automatiskt ditt system när du klickar på "ok".
Om man går i överclocknings tankar är detta sätt ej att rekommendera.

Eftersom när man överclockar vill man gärna ha koll på vad exakt man gjort för inställningar i BIOS, vilket underlättar
vid en ev. felsökning. Dessutom har OC Tuner en tendens att höja vcore för mycket också.

Min OC Tuner klockade mitt system till 4,3 Ghz. Även minnerna påverkades, eftersom den höjde BLCK till 102-103 mhz.
Stock kylare till CPU är ej heller att rekommendera, i desa tider är Evo 212 ett populärt alternativ

Datorn funkar perfekt och ser inga ändringar på processorn eller RAM-minnena, undrar hur jag kan få tillbaka mina vanliga inställningar som jag hade innan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2002

Det är ju just det som "Load Optimized Defaults" gör, alltså ändrar tillbaka till grundinställningarna dvs oklockat, för jag antar att du körde oklockat innan ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av siefer:

Det är ju just det som "Load Optimized Defaults" gör, alltså ändrar tillbaka till grundinställningarna dvs oklockat, för jag antar att du körde oklockat innan ?

Aa jag körde oklockat, nu står allt på Auto, tyckte att jag hade multipeln på by all cores förut