Permalänk
Medlem

nu ville jag bara svara med mina åsikter kring en del av dina synpunkter, och det blir för jobbigt att citera flera gånger så jag skriver med fet stil i citeringen

Skrivet av Markapärn:

Börjar bli för många som säger ungefär samma saker nu så orkar inte citera.

Jag såg det dock som en självklarhet att ett moderkort 2012 iallafall stöder PWM eller liknande styrning genom BIOS till processorns fläkt. Jag ser inte heller var begränsningarna i att kunna strypa volten finns. Så länge man kan ändra inställningar för volt i BIOS borde det väl fungera genom ett program också, rent tekniskt sett.
Många moderkort idag har bara pwm-styrning på cpu-fläkt och en chassifläkt, medan resten bara är 3-pin. på dessa 3-pin är det inte säkert att det går att strypa spänningen för att sänka fläkthastigheten. och på cpu-fläktens 4-pin är det vanligare och vanligare att spänningsreglering tas bort för att det tas för givet att man har pwm. mitt asuskort från förra året har exempelvis 4-pin till cpu som inte kan reglera spänningen, 3-pin till chassifläkt 1 med spänningsreglering och 3-pin till chassifläkt 2 utan någon reglering alls...

Om man har en väldigt massa fläktar, ja då förstår jag att man vill ha någon plats att koppla in dem men att köpa en splitt (tidigare länkad) ska inte skada moderkortet alls om det bara gäller en extra fläkt (om man behöver en större förgrening brukar de komma med extra strömförsörjning från nätaggregatet.
Nej en extra skadar inte, men mer än två så börjar du närma dig maxeffekten vad som klaras av när fläktarna drar igång. vid kontinuerlig drift drar de så lite att flera inte skulle vara någon fara

Ni som vill ha en konstant RPM, ja visst men det skulle väl också gå att fixa via programvara? (speedfan är ju bara ett av många kapabla program)
Går inte, detta är en av konsekvenserna med pwm-reglering. du ställer in ett procenttal (eller uppskattat varvtal kanske i viss programvara) och sedan kan fläktar ofta fluktuera mer än 100rpm upp och ner

HURSOMHELST
Nämnda problem ovan har ju iallafall en anledning till att investera i en kontroller men det finns så många som bara köper utan att tyckas ha en anledning. Det verkar ju bara vara en grej "man ska ha". Folk köper kontroller utan att se alternativen.
Detta är inget jag märkt av. Kanske en av de hundratals köprådstrådar jag deltagit i har ens efterfrågat en fläktkontroller

Idag har ju alla så avancerade system så att man ens stöter på tekniska svårigheter förvånar mig.
Speedfan är som sagt djävulens påfund. antar att det beror på såpass stora skillnader från moderkort till moderkort. men iaf asus har ju sitt eget program för fläktstyrning och jag skulle tippa på att msi och gigabyte med fler och har sina. så ja den punkten kan jag hålla med lite om

Men jag avslutar med att jag antar att det som mycket annat är en smaksak och att jag inte förstår hur folk kan tycka automatik är krångligt.
Dagen efter jag hade köpt min dator ställde jag in min speedfan.
Dag 2 justerade jag lite och nu har datorn rullat i ett halvår utan att jag har behövt justera någonting.
Ja, så är det väl, de flesta ställer in en gång sen är de nöjda. jag kör pwm-styrning för att jag inte ska behöva bry mig om att ställa om fläktarna automatiskt. de går strypta till en viss temperatur för att sedan varva upp. klockrent för både tyst idle och kylning vid spel

Jag blev iallafall glad att se att det finns tankar bakom det hela och framförallt anledningar till att välja fläktkontroller även fast det aldrig kommer vara ett alternativ för mig

Tack för mig - speedfan och automatik är dock underskattat!
Ja automatik är trevligt, och egenkomponerade fläktkurvor likaså, hoppas bara att utbudet av bra fläktar ökar och antalet 4-pinskontakter på moderkorten ökar

Skrivet av Zyzz:

även 3 pins fläktar kan man ändra hstigheten på via ökning/sänkning i spänning

man skaffar splitterkablar ifall man har fler fläktar än anslutningar att koppla dem till (bra för tex PnP eftersom att båda fläktarna kommer snurra lika snabbt)

speedfan är bäst. fläktkurvor är underbart att ha, låta fläktarna gå upp i varv automatiskt när man spelar

se ovan, jag tror jag fick med det mesta du poängterade där

edit: lite småformatering bara

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Varför har man en fläktkontroller? Jag använder en fläktkontroller för att styra min vattenkylning. När jag inte spelar drar jag ner fläktarna till 700RPM samt vattenpumpen till 1400RPM.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skönt att ha möjligheten att vrida ner hastigheten när man inte sitter och spelar. Har heller inte lyckats hitta mjukvara som kan styra fläkthastigheten ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Jag kanske bara har turen att mina PWM-fläktar lirar så bra tillsammans men jag ser verkligen inte heller någon som helst nytta med att ha en fysisk fläktkontroller.
Jag har en PWM-splitter som delar upp signalen till mina tre chassifläktar från sys_fan. Cpun har sin egna styrning. Chassifläktarna får sin ström direkt från nätagget medan signalen kommer från moderkortet.

Datorn är knäpptyst vid normal användning med villkoret: tills dess att cpun når 30 grader (hur pass tempen stämmer, går att diskutera). Efter detta har jag en linjär kurva upp till 50 grader då fläktarna går på fullt (detta sker knappt ens vid spel).

Jag kan inte komma på EN enda nackdel med denna sortens lösning. Nu kör jag iofs systemet på en i3 vilken generellt går ganska kallt men principen kvarstår ju för cpuer med högre TDP.

Det är helt okej att tycka att det ser snyggt ut med en fläktkontroller (jag delar absolut INTE den åsikten dock). Utöver detta (och faktumet att alla kanske inte KAN använda PWM) ser jag noll nytta med en fläktkontroller.

"Men jag kan ju kontrollera fläktarna precis som jag vill".... Det kan jag med.. Fast utan ett evigt rattande. Skulle det vara så att jag av någon oförklarlig anledning skulle vilja frångå min ordinarie fläktkurva, krävs det bara 5 musklick för att ändra/overrida den.

Kom igen geeks.. Ni VET att automatiserade grejer är sexigare än manuella. Varför envisas med med fläktkontrollers?

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag kanske bara har turen att mina PWM-fläktar lirar så bra tillsammans men jag ser verkligen inte heller någon som helst nytta med att ha en fysisk fläktkontroller.
Jag har en PWM-splitter som delar upp signalen till mina tre chassifläktar från sys_fan. Cpun har sin egna styrning. Chassifläktarna får sin ström direkt från nätagget medan signalen kommer från moderkortet.

Datorn är knäpptyst vid normal användning med villkoret: tills dess att cpun når 30 grader (hur pass tempen stämmer, går att diskutera). Efter detta har jag en linjär kurva upp till 50 grader då fläktarna går på fullt (detta sker knappt ens vid spel).

Jag kan inte komma på EN enda nackdel med denna sortens lösning. Nu kör jag iofs systemet på en i3 vilken generellt går ganska kallt men principen kvarstår ju för cpuer med högre TDP.

Det är helt okej att tycka att det ser snyggt ut med en fläktkontroller (jag delar absolut INTE den åsikten dock). Utöver detta (och faktumet att alla kanske inte KAN använda PWM) ser jag noll nytta med en fläktkontroller.

"Men jag kan ju kontrollera fläktarna precis som jag vill".... Det kan jag med.. Fast utan ett evigt rattande. Skulle det vara så att jag av någon oförklarlig anledning skulle vilja frångå min ordinarie fläktkurva, krävs det bara 5 musklick för att ändra/overrida den.

Kom igen geeks.. Ni VET att automatiserade grejer är sexigare än manuella. Varför envisas med med fläktkontrollers?

Finns automatiska kontrollers med:) Men har två fläktar i chassit just nu och bara en plats på moderkortet för kontrollera fläktar. nej vill inte köra spliters. Nu ligger dom flesta kablar bakom plåten så det ser bättre ut än att dra massa kablar hit och dit på moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns automatiska kontrollers med:) Men har två fläktar i chassit just nu och bara en plats på moderkortet för kontrollera fläktar. nej vill inte köra spliters. Nu ligger dom flesta kablar bakom plåten så det ser bättre ut än att dra massa kablar hit och dit på moderkortet.

Men det blir väl lite redundant att koppla in utrustning som kan göra samma sak som utrustningen som den kopplas in i? Om det är PWM, varför inte köra med en splitter? Jag förstår inte riktigt hur användandet av PWM-fläktar (och eventuella splitters) hindrar dig från att dra kablarna bakom moderkortsplåten?

De estetiska skälen är noll värda enligt min mening. Mitt chassi står stängt och prydligt på golvet i mitt sovrum, inte uppfläkt på ett museum. Luftflödet påverkas så pass lite av en extra fläktkabel från moderkortet så även det kan ju bortses.

Permalänk
Skrivet av jika:

Men det blir väl lite redundant att koppla in utrustning som kan göra samma sak som utrustningen som den kopplas in i? Om det är PWM, varför inte köra med en splitter? Jag förstår inte riktigt hur användandet av PWM-fläktar (och eventuella splitters) hindrar dig från att dra kablarna bakom moderkortsplåten?

De estetiska skälen är noll värda enligt min mening. Mitt chassi står stängt och prydligt på golvet i mitt sovrum, inte uppfläkt på ett museum. Luftflödet påverkas så pass lite av en extra fläktkabel från moderkortet så även det kan ju bortses.

Min kontroller sitter på baksidan så det är inte en utseende för mig i alla fall:) Ser ju snyggare ut i lådan också (inte kul att försöka se till att kablar hamna i fläkten). Jo, jag har hanterat ett par datorer och en kontroller är faktiskt rätt bra (min kostade 130kr och den är delad till två datorer) så blev ingen större kostnad per dator. Nu har jag fördelen att det är lätt att komma åt i lådan utan att kablar ska vara i vägen.

Men det är personligt om man vill ha en eller inte (men har inga bra erfarenheter av att moderkortet kontrollerar fläktar). Mitt förra klarade inte att få ordning på fläkthastigheten, körde på max i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Min kontroller sitter på baksidan så det är inte en utseende för mig i alla fall:) Ser ju snyggare ut i lådan också (inte kul att försöka se till att kablar hamna i fläkten). Jo, jag har hanterat ett par datorer och en kontroller är faktiskt rätt bra (min kostade 130kr och den är delad till två datorer) så blev ingen större kostnad per dator. Nu har jag fördelen att det är lätt att komma åt i lådan utan att kablar ska vara i vägen.

Men det är personligt om man vill ha en eller inte (men har inga bra erfarenheter av att moderkortet kontrollerar fläktar). Mitt förra klarade inte att få ordning på fläkthastigheten, körde på max i stället.

Än en gång; Vad hindrar dig från att dra kablarna på samma sätt (förutom EN anslutning till moderkortet) som om du har en fläktkontroller? Principerna bygger ju på exakt samma koncept förutom att regleringen sker från moderkortet istället för fläktkontrollern. Varför ska du lägga kablarna "i vägen" bara för att att du inte har en fläktkontroller?

Permalänk

htpcn är allt mitt kopplat via molex då dom fläktarna är mer anpassade för att gå 100% utan ge för mycket störande ljud, därimot spelriggen har en fancontroller PGA att ha fläktarna som är mycket mer högpresterande, låter därefter.
med en fancontroller löser man det problemet och ökning/sänkning beroende på om man lirar tyngre spel osv.
auto via modekortet.... ger en mer huvudvärk än att åka till närmsta datorbutik och köpa första bästa fläktkontrollern

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jika:

"Men jag kan ju kontrollera fläktarna precis som jag vill".... Det kan jag med.. Fast utan ett evigt rattande. Skulle det vara så att jag av någon oförklarlig anledning skulle vilja frångå min ordinarie fläktkurva, krävs det bara 5 musklick för att ändra/overrida den.

Kom igen geeks.. Ni VET att automatiserade grejer är sexigare än manuella. Varför envisas med med fläktkontrollers?

Vi som är avancerade nördar skaffar en seriös programerbar automatisk fläktkontroller som t balancer, den sköter om allt automatiskt och mycket bättre än nått jädra moderkort någonsin gör, för att inte tala om alla rattkontrollers som känns som museieföremål, programmera t balancern och den sköter om allt automatiskt och man kan hänga på sensorer där man vill mäta.

Moderkortens styrningar känns tyvärr som leksaker och de verkar sällan fungera till att styra mer än en cpu fläkt på ett vettigt sätt, de har helt obegripliga interface med konstiga namn och utan möjlighet att göra egna kurvor och är allmänt svåra att få att göra som man vill, det går inte heller särskilt bra att styra kontrollerna från win och deras interface brukar se ut som leksaker (moderkortstillverkarnas alla utilityprog brukar förresten vara så oseriöst designade att man skäms för att ens starta dem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi som är avancerade nördar skaffar en seriös programerbar automatisk fläktkontroller som t balancer, den sköter om allt automatiskt och mycket bättre än nått jädra moderkort någonsin gör, för att inte tala om alla rattkontrollers som känns som museieföremål, programmera t balancern och den sköter om allt automatiskt och man kan hänga på sensorer där man vill mäta.

Moderkortens styrningar känns tyvärr som leksaker och de verkar sällan fungera till att styra mer än en cpu fläkt på ett vettigt sätt, de har helt obegripliga interface med konstiga namn och utan möjlighet att göra egna kurvor och är allmänt svåra att få att göra som man vill, det går inte heller särskilt bra att styra kontrollerna från win och deras interface brukar se ut som leksaker (moderkortstillverkarnas alla utilityprog brukar förresten vara så oseriöst designade att man skäms för att ens starta dem)

Tack! Ett vettigt svar!

Så egentligen ligger problemet i dels mjukvaran som används för att styra moderkortets PWM-funktion samt hårdvarumässigt; avsaknad av sensorer och kanske möjlighet till individuell styrning?

*Sneglar lite på arduinon som ligger och dammar på skrivbordet..* UNOn har 6 PWM-utgångar.. Det borde räcka

Permalänk
Avstängd

Lånar din tråd, kan man koppla in sina fläktar direkt till en fläkt-kontroller och hoppa över samtliga sladdar som sitter på moderkortet?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RiHjD:

Lånar din tråd, kan man koppla in sina fläktar direkt till en fläkt-kontroller och hoppa över samtliga sladdar som sitter på moderkortet?

Ja, men möjligtvis får du ett larm från varvtalssensorn på kontakten märkt cpu, men det brukar gå att stänga av i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Lånar din tråd, kan man koppla in sina fläktar direkt till en fläkt-kontroller och hoppa över samtliga sladdar som sitter på moderkortet?

Stämmer fint.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja, men möjligtvis får du ett larm från varvtalssensorn på kontakten märkt cpu, men det brukar gå att stänga av i bios.

Skrivet av Henrikfotograf:

Stämmer fint.

Tack, är lite för trött just nu för att komma på varför det skulle vara bra bara... Jo, mitt grafikkort blir varmt, cpu verkar ligga på väldigt bra temp, men gpu ligger högt, 57-78 grader som mest. Eftersom moderkortet verkar styra fläktarna efter cpu:n så hjälper dom ju inte grafikkortet ett jota. Kan hända att det inte hjälper den ändå, men jag tycker ett bra lufttryck i burken borde ge kallare luft att suga in och kyla med för grafikkortsfläktarna?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Rekordmedlem

Du har normala temperaturer på grafikkortet om det är 78grader som max. Det går nog att få det kallare men det lär ju bullra mera för ingen nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har normala temperaturer på grafikkortet om det är 78grader som max. Det går nog att få det kallare men det lär ju bullra mera för ingen nytta.

Hör ju inget buller med headsetet på!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket skönare med fläktstyrning, man slipper ju alla kablarna till moderkortet och bara kör dem direkt bakom plåtarna till fläktstyrningen. Har en BitFenix Recon hemma nu som jag ska koppla allt till. Mycket skönare att bara vrida eller ändra via mobilen när man ska spela eyefinity/glo film etc etc. Pilla i mjukvaror i burken funkar inte, testat speedfan men det är ju bara skit, dessutom har det inte funkat med så många brädor som sagts tidigare då inte alla moderkort kan styra alla sina fläktar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag skaffade fläktkontroller för att mitt moderkort inte stödde styrning av tillräckligt många fläktar, samt att jag ville ha möjlighet att sänka ljudnivån när jag inte belastade datorn.

Jag hade hellre haft en automatiserad variant, utan manuella reglage, men då ska den ju också fungera tillfredställande.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Troll 2013 ge dig!!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Fick kontroller med mitt FD R3. Var användbar p.g.a. de extra kontaterna man får till fläktar. Vrider aldrig på den egentligen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag tyckte och tycker fortfarande att en fläktkontroll egentligen bara är ett slöseri på pengar men när jag byggde min custom loop så ville jag ha fläktarna automatiskt styrda och hittade ingen lämplig mjukvara för det så det blev till att köpa en som inte såg ut att platsa i ett lunarstorm bygge. Hittade Schythe Kaze server och den är i diskret mörk färg utan några starkt lysande färger så slog till med den och har möjlighet att köra:
Auto - temp aktiverade fläktar, t.ex. 2 går igång vid 40 grader och de andra två på 45.
Semi - Fullt ös
Man - Valfri hastighet

Rätt smidigt att bara trycka på en knapp och låta det sköta sig själv.
Dröm scenariot vore dock om man hade en bra och enkel dock funktionell mjukvara som styrde allt.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |