Exakt hur länge påverkas livslängden på en klockad processor ?

Permalänk

Exakt hur länge påverkas livslängden på en klockad processor ?

Undrar i snitt eller på ett ungefär hur många år som jag riskerar att förlora när jag klockar min CPU ?

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna veta detta? varje processor är unik.

Visa signatur

life's shit-.-

Permalänk
Medlem

kan gå sönder imorgon, kan rasa om 10 år.. mycket hänger på individ nivå, volt och kylning.
Klart extrem klockar man cpu så ska man nog inte räkna med en lång livslängd.

Permalänk
Medlem

så länge du håller dig inom rimliga spänningsnivåer så hinner processorn gammal innan den dör.
Har den någon defekt från fabrik så är det klart att den kanske går sönder efter 2 veckor , istället för 3 utan överklockning etc etc.

inget att oroa sig över helt enkelt, så länge man inte gör nått dumt förstås.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en 2500k @ 4,1 Ghz på 1,165 Vcore? maxtemp ca 60 grader
?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Hur länge håller en 2500k @ 4,1 Ghz på 1,165 Vcore? maxtemp ca 60 grader
?

11 månader och 3 dagar precis!

Permalänk

Men om man bara klockar hastigheten utan att röra Vcore håller den lika länge då som den skulle göra oklockad ?

Permalänk
Medlem

varför klocka när du inte använder ens hälften av prollekraften du har från början....

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Hur länge håller en 2500k @ 4,1 Ghz på 1,165 Vcore? maxtemp ca 60 grader
?

Längre än du någonsin skulle vilja sitta kvar på den

Skrivet av punchline82:

Men om man bara klockar hastigheten utan att röra Vcore håller den lika länge då som den skulle göra oklockad ?

Nästan, marginell skillnad skulle jag vilja säga.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

varför klocka när du inte använder ens hälften av prollekraften du har från början....

För att man använder mer än hälften av enskilda kärnors kraft, även om CPUns totala kanske ligger under 50% när man t.ex. spelar.

En quad som har 50% CPU-användning kan ju ha 100% på två kärnor och 0% på de andra två t.ex, eftersom många spel belastar 1-2 kärnor hårt och de andra lite mindre ofta, då är överklockning nödvändigt om man vill ha högre prestanda.

Med Cool'n'Quiet/SpeedStep och sånt som sänker hastigheten automatiskt igen när CPU-användningen inte behövs dessutom, så ser jag ingen vits att inte överklocka så länge man matchar med bra kylning.

Livlängden minskar nog inte så att man någonsin hinner märka det innan man slänger CPUn för att den blivit för gammal och seg.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

varför klocka när du inte använder ens hälften av prollekraften du har från början....

Hur vet du hur mycket den använder då ??

Permalänk

Om man övervoltar kraftigt så vet jag inte..

Men om man klockar mer "normalt" kanske den håller i 20 år istället för 30 år.

Iallfall så överlever den så pass länge att den hinner bli värdelös innan den dör.

Tänk bara vad som hänt på 10 år.. Du får nog inte många hundralappar för en pentium 4 idag

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

11 månader och 3 dagar precis!

Du glömde dom där 2 timmarna också!

Skrivet av Mordrana:

varför klocka när du inte använder ens hälften av prollekraften du har från början....

Det är ju en kul hobby också :>

Skrivet av punchline82:

Hur vet du hur mycket den använder då ??

Brukar stå i aktivitetshanteraren, ctrl+alt+delete

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

varför klocka när du inte använder ens hälften av prollekraften du har från början....

Som blackeagle sa, samt att detta är Sweclockers. Behöver inte finnas en anledning utan jag gör det ändå:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Ni som svara med en viss tid, har ni några belägg för det över huvudtaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Ni som svara med en viss tid, har ni några belägg för det över huvudtaget?

Kallas för "JKLOLOL".

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Administrativ avgift

Jag måste klocka min prolle för att streama i 1080P och spela samtidigt standard klock nee-.- ( står stock då mitt mobo är inne på rma)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kallas för "JKLOLOL".

Idiot, det finns ju flera som inte trollar:

Skrivet av Devildoll:

Har den någon defekt från fabrik så är det klart att den kanske går sönder efter 2 veckor , istället för 3 utan överklockning etc.

Skrivet av Albinfiskare:

... om man klockar mer "normalt" kanske den håller i 20 år istället för 30 år.

Vad jag vet finns det belägg för att en frekvenshöjning skulle ändra livslängden på processorn. Det är effekten och kylning som dödar en CPU, effekten styrs av följande formler för en godtycklig CPU:

Effekt = k1*V^2 + f*k2*V^2

En första delen är den statiska belastningen, den andra den dynamiska. Genom att endast höja frekvensen så ökar också värmeutvecklningen och därmed måste mer kylning till för att hålla processorn på samma temperatur. Jag kan tänka mig att livslängd endast är en funktion av temperatur och tid.

Permalänk

Finns inget exakt svar förstår du väll. Exakt efter hur lång tid dör en människa utan mat? Såklart finns det ingen exakt tid, var människa är unik. Dessutom ställer du frågan idiotiskt. Hur överklockad är processorn, 1mhz eller 2ghz?

Permalänk
Medlem

Jag har ju överklockat min rätt kraftigt men än så länge tuffar den på Dock har jag den bästa luftkylningen man kan köpa, riktigt fin kylpasta och har enligt mig inte övervoltat alls mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Idiot, det finns ju flera som inte trollar:

Vad jag vet finns det belägg för att en frekvenshöjning skulle ändra livslängden på processorn. Det är effekten och kylning som dödar en CPU, effekten styrs av följande formler för en godtycklig CPU:

Effekt = k1*V^2 + f*k2*V^2

En första delen är den statiska belastningen, den andra den dynamiska. Genom att endast höja frekvensen så ökar också värmeutvecklningen och därmed måste mer kylning till för att hålla processorn på samma temperatur. Jag kan tänka mig att livslängd endast är en funktion av temperatur och tid.

Precis, det har ju med högre spänning vilket ger högre energi inuti transistorerna och därmed även högre värme under lång tid att göra, när saker går sönder i "förtid", oftast. Särskilt kondensatorer på moderkort är ju känsliga för sånt t.ex. då de torkar ut inuti.

Så länge man inte höjer spänningen alltför högt och har bra kylning så borde det alltså inte inverka mer än minimalt på CPUns livslängd mot normala förhållanden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

cpu är inte delen som skulle oroa mig för så länge dom håller vettig temp och volten inte är galet hög så går en cpu fruktansvärt lång tid och jag har sett dom som gått på ca max oc i 10år utan problem

dom jag har haft från pentium II och framåt har alla gått med skaplig oc
många av modellerna har gått riktigt hårt och överlevet hur bra som helst
moderkort därimot har jag kört ihjäl några st

det är samma annars med det är väldigt ovanligt att få trasig cpu jag har nog byggt ett 50 tal datorer lagat en jävla massa och enda gången cpu varit trasig
är om kylningen har krossat coren eller dom gått extremt varmt
cpu brukar t.o.m klara åskan för det mesta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Du kommer byta ut den långt innan den ger upp även om du överklockar den inom normala nivåer. Överklockar man med flytande kväve och helium kan man bränna dem på en eftermiddag men då handlar det om extrem överklockning vilket du förmodligen inte sysslar med.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att en processor har lagt av.

Permalänk

3,2

nä de går inte ge nått svar på hur mycke cpuns liv kortas men de är inget problem, jag har kört tokklockade cpuer i flera år (minst 5st) flera gånger om å aldrig har nån pajat, ett ex en athlon 6000+ på 3,4ghz med 1,575 v körde jag i 3 år, alla sa att de va farligt men när jag bytte cpun efter 3-3,5 år funkade den minst lika bra som dagen den blev monterad. däremot så har jag haft flera grafikkort som havererat men om de är pga överklock vet jag inte....

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d