GTX 460 överhettar på 31 grader?

Permalänk
Medlem

GTX 460 överhettar på 31 grader?

Tja! Har ett problem med mitt EVGA GTX 460.
För runt 4 veckor sedan så började min dator "hänga sig" lite då och då.
Med tiden så blev det värre och värre, och nu är det så illa att så fort jag start något spel, Som WoW tex, så fryser hela windows och jag måste dra ur strömkabeln och starta om datorn.
Gick nu in i MSI Afterburner och fick se att min gpu låg på 29-30 grader, men "Max temp" stod på 33 grader, inte så konstigt att datorn inte fungerar klokt. Nu till min fråga, varför har min Max temp gått ner till 33? Kortet kunde vara uppe i runt 70 grader förut innan det började strula. Har inte kortet överklockat, allt är på standard, gjorde även inget med kortet/datorn när detta hände. Någon som har någon idé om vad jag skall göra?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att kortet bara inte hinner bli varmt? Du hinner ju inte spela innan datan stängs av.

Testa ominstallera windows.

Permalänk
Inaktiv

Är inte Max temp-värdet vad den visat max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urelind:

Tja! Har ett problem med mitt EVGA GTX 460.
För runt 4 veckor sedan så började min dator "hänga sig" lite då och då.
Med tiden så blev det värre och värre, och nu är det så illa att så fort jag start något spel, Som WoW tex, så fryser hela windows och jag måste dra ur strömkabeln och starta om datorn.
Gick nu in i MSI Afterburner och fick se att min gpu låg på 29-30 grader, men "Max temp" stod på 33 grader, inte så konstigt att datorn inte fungerar klokt. Nu till min fråga, varför har min Max temp gått ner till 33? Kortet kunde vara uppe i runt 70 grader förut innan det började strula. Har inte kortet överklockat, allt är på standard, gjorde även inget med kortet/datorn när detta hände. Någon som har någon idé om vad jag skall göra?

vad har du för nätagg ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Max tempen är vad tempen har varit som max, inte vart gränsen går. Låter mer som nätagget, pröva å köra prime 95 å kolla om det hänger sig då, kan vara så att agget inte kan mata tillräckligt med ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är inte Max temp-värdet vad den visat max?

Jo det är det.

Kan ju vara så att temperatursensorn är trasig på kortet, tycker att 29grader idle ser lite lågt ut på ett 460?
Jag skulle börja med att testa nya / alternativt äldre drivrutiner om du precis har installerat nya.

Kan också vara nätagget, om det börjar säcka ihop så kanske det inte kan ge tillräckligt med ström till grafikkortet när det börjar arbeta ordentligt.

Skrivet av armara:

Kan det inte vara så att kortet bara inte hinner bli varmt? Du hinner ju inte spela innan datan stängs av.

Testa ominstallera windows.

Är du allvarlig eller trollar du?
Det är ingen bil vi pratar om...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Ang Max temp, satt och kollade i afterburner, så fort den når 33-34 grader så låser sig systemet och ibland får jag nvlddmkm.sys bluescreen, vilket indikerar ett fel med drivers? 296. Drivers funkade i några dagar, sen la dom av oxå.. Har prövat alla möjliga och det fuckar ännu. Öppnar jag WoW får jag artifacts sen kraschar allt. Har ett Corsair 600W agg Btw. Satte i mitt 8600 igår och hade inga problem, så jag börjar misstänka hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Jo det är det.

Kan ju vara så att temperatursensorn är trasig på kortet, tycker att 29grader idle ser lite lågt ut på ett 460?
Jag skulle börja med att testa nya / alternativt äldre drivrutiner om du precis har installerat nya.

Kan också vara nätagget, om det börjar säcka ihop så kanske det inte kan ge tillräckligt med ström till grafikkortet när det börjar arbeta ordentligt.

Är du allvarlig eller trollar du?
Det är ingen bil vi pratar om...

Han menade antagligen att något annat dödar datorn innan kortet blir varmt. Inte att det måste bli varmt för att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urelind:

Ang Max temp, satt och kollade i afterburner, så fort den når 33-34 grader så låser sig systemet och ibland får jag nvlddmkm.sys bluescreen, vilket indikerar ett fel med drivers? 296. Drivers funkade i några dagar, sen la dom av oxå.. Har prövat alla möjliga och det fuckar ännu. Öppnar jag WoW får jag artifacts sen kraschar allt. Har ett Corsair 600W agg Btw. Satte i mitt 8600 igår och hade inga problem, så jag börjar misstänka hårdvarufel.

Låter väldigt mycket som hårdvarufel. Testa för skojs skull med något annat 3D-program, antingen spel eller 3Dmark eller liknande. Och testa vad som händer om du kör i fönster-läge istället för fullskärm. Funkar det inte så är det nog vajsing på kortet. Du kan ju alltid testa att baka det då jag antar att garantin är slut nu på ett 460. För råd om bakning, kolla i trådarna om det, själv har jag ingen som helst erfarenhet av fenomenet mer än det jag läst.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Låter väldigt mycket som hårdvarufel. Testa för skojs skull med något annat 3D-program, antingen spel eller 3Dmark eller liknande. Och testa vad som händer om du kör i fönster-läge istället för fullskärm. Funkar det inte så är det nog vajsing på kortet. Du kan ju alltid testa att baka det då jag antar att garantin är slut nu på ett 460. För råd om bakning, kolla i trådarna om det, själv har jag ingen som helst erfarenhet av fenomenet mer än det jag läst.

Det kraschar i Windowed oxå. Startade något simpelt som Terraria och systemet låste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urelind:

Det kraschar i Windowed oxå. Startade något simpelt som Terraria och systemet låste sig

Kollat i Windows-mappen om det finns några Minidumps?
Läs igenom de och kolla vad de ger för error och googla.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urelind:

Det kraschar i Windowed oxå. Startade något simpelt som Terraria och systemet låste sig

Du kan ju välja att se det som ett utmärkt tillfälle att uppgradera

Hade jag varit du hade jag antingen frågat någon snäll kompis om du fick testa kortet i hans/hennes (hens) dator för att se om det var trasigt, testat att baka det (i mitt fall mest för att lära mig hur det fungerar) eller köpt nytt. Allt detta förutsatt att du inte har någon garanti på det som fortfarande gäller så klart.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du kan ju välja att se det som ett utmärkt tillfälle att uppgradera

Hade jag varit du hade jag antingen frågat någon snäll kompis om du fick testa kortet i hans/hennes (hens) dator för att se om det var trasigt, testat att baka det (i mitt fall mest för att lära mig hur det fungerar) eller köpt nytt. Allt detta förutsatt att du inte har någon garanti på det som fortfarande gäller så klart.

Yes, fattar inte vad som brände kortet bara.
Har som sagt ett 9600 Gt som jag skulle klara mig på, om jag nu inte hade haft min YouTube kanal. :S
Vad jag kommer ihåg så pallar inte ens det kortet att spela in i full size.. Har bara runt 800kr att lägga på ett begagnat kort verkar det som.

Permalänk
Medlem

kika upp begagnat på marknaden här då du inte har så stor budget

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kika upp begagnat på marknaden här då du inte har så stor budget

Kollade runt lite.. Har ingen större koll på gfx kort.. Tips på likvärdiga kort till 460?

Permalänk
Medlem

En polare har ett gtx 295 för 800kr, Hur låter det? Klara mitt Corsair 600w att dra kortet?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har inkopplat men visst det bör klara det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Beror på vad du har inkopplat men visst det bör klara det ja.

Kör en phenom II X6 i stock samt 8Gb DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashej:

Han menade antagligen att något annat dödar datorn innan kortet blir varmt. Inte att det måste bli varmt för att fungera bra.

Kortet blir varmt på någon sekund när du slår på datorn. Inte "full load varmt" men idle varmt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Kan det inte vara så att kortet bara inte hinner bli varmt? Du hinner ju inte spela innan datan stängs av.

Testa ominstallera windows.

Data är sånt som skickas i en dator, bara så du vet :).

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Urelind:

Ang Max temp, satt och kollade i afterburner, så fort den når 33-34 grader så låser sig systemet och ibland får jag nvlddmkm.sys bluescreen, vilket indikerar ett fel med drivers? 296. Drivers funkade i några dagar, sen la dom av oxå.. Har prövat alla möjliga och det fuckar ännu. Öppnar jag WoW får jag artifacts sen kraschar allt. Har ett Corsair 600W agg Btw. Satte i mitt 8600 igår och hade inga problem, så jag börjar misstänka hårdvarufel.

Tyvärr är det antagligen inte enbart ditt graffe som kan strula. Även ditt nätagg som väl är ett av de "berömda" CX-serie aggen, som ju tyvärr är rena katastrofen fast att de är Corsair. Så kan du så kolla med ett bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr är det antagligen inte enbart ditt graffe som kan strula. Även ditt nätagg som väl är ett av de "berömda" CX-serie aggen, som ju tyvärr är rena katastrofen fast att de är Corsair. Så kan du så kolla med ett bättre.

Åh fan. Har för mig ty Corsair gjorde bra agg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urelind:

Åh fan. Har för mig ty Corsair gjorde bra agg!

Det gör dom, men det gäller inte budgetdelen, kostar man på sig lite får man bra saker.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det gör dom, men det gäller inte budgetdelen, kostar man på sig lite får man bra saker.

Okej! Några rekommendationer ifall det blir dags att köpa nytt?

Permalänk

köp dig ett 660ti prisvärda bra prestanda

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

köp dig ett 660ti prisvärda bra prestanda

Och vad har det med nätagget att göra???

Gällande nätagget: Finns en del tillverkare, kör själv som sagt med en av Corsairs dyrare 850w gold agg (glömt bort vad det heter ). Effekten ska räcka till, vill du ha ett jättetyst, modulärt lr vanligt? Fundera på det så får du riktigt passande råd skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gol...
detta nätagg rekommenderar jag oavsett vad folk har att komma med om du ska köpa nytt.. nära 1kr per watt, 80+ guld certifierat, kanske inte så snyggt men det är ett ruskigt stabilt nätagg och jag kan inte tänka mig köpa något annat agg ifall mina andra datorer skulle börja strula.

har den i min htpc o den e stabilare än min gaming pc hehe

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

https://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gol...
detta nätagg rekommenderar jag oavsett vad folk har att komma med om du ska köpa nytt.. nära 1kr per watt, 80+ guld certifierat, kanske inte så snyggt men det är ett ruskigt stabilt nätagg och jag kan inte tänka mig köpa något annat agg ifall mina andra datorer skulle börja strula.

har den i min htpc o den e stabilare än min gaming pc hehe

"But will it blend?"

Nä men skämt åsido. Jag hade nog försökt få ett som låter lite mindre och gärna modulärt. PSUs har ju gått ner lite i pris på sistone och dustin och många andra kör gärna kampanjer för billiga nätagg lite... jämt? Så ja, kika bara reviews.

Permalänk
Skrivet av Urelind:

Ang Max temp, satt och kollade i afterburner, så fort den når 33-34 grader så låser sig systemet och ibland får jag nvlddmkm.sys bluescreen, vilket indikerar ett fel med drivers? 296. Drivers funkade i några dagar, sen la dom av oxå.. Har prövat alla möjliga och det fuckar ännu. Öppnar jag WoW får jag artifacts sen kraschar allt. Har ett Corsair 600W agg Btw. Satte i mitt 8600 igår och hade inga problem, så jag börjar misstänka hårdvarufel.

Har du kört nån bench i afterburner, för att pressa kortet? Testa att uppdatera bios. http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=498804&mpage=1

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit