Intel Haswell presenteras på IDF 2012 i september

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell presenteras på IDF 2012 i september

På årets upplaga av Intel Developer Forum planerar processorjätten att lyfta på skynket och presentera arkitekturen Haswell, som väntas innehålla betydligt fler nyheter än dagens Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se prestandaökningar, mycket hänger på det vad gäller AMDs chanser med Steamroller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jahapp nytt moderkort ja...

Permalänk
Medlem

Satan, nu när min ssd dog kändes det som spiken i kistan för mitt c2d system.
Tänkte uppgradera till Ivy, men nu känns det som man kanske borde försöka hålla ut ett halvår till.
Hoppas i första hand att Haswell kommer lösta värmeproblemen vid oc med ivy.

Sammanfaller inte haswell lanseringen rätt bra med nästa grafikkortsgeneration ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Satan, nu när min ssd dog kändes det som spiken i kistan för mitt c2d system.
Tänkte uppgradera till Ivy, men nu känns det som man kanske borde försöka hålla ut ett halvår till.
Hoppas i första hand att Haswell kommer lösta värmeproblemen vid oc med ivy.

Sammanfaller inte haswell lanseringen rätt bra med nästa grafikkortsgeneration ?

Kanske från AMD:s sida men nästa generation från nvidia låg väl lite längre bort.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Kanon då är det dax att byta ut sin G1-i7:a

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Blir intressant men det blir nog inte värt att uppgradera från Sandy Bridge.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jahapp nytt moderkort ja...

Står intel med pistol och tvingar dig uppgradera processor vartannat år?

Jag hoppas Anand kan lägga vantarna på en Haswell och göra en preview som han gjorde med Sandy Bridge.

Spännande hursom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Står intel med pistol och tvingar dig uppgradera processor vartannat år?

Jag hoppas Anand kan lägga vantarna på en Haswell och göra en preview som han gjorde med Sandy Bridge.

Spännande hursom

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med Burks, det är lätt irriterande att de byter sockel till varenda processor. De borde kunna behålla samma sockel en eller två generationer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tror knappast de blir nåt lyft för desktop cpus..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hade vart nice om haswell hade kommit på 2011 sockeln.
Hade inte haft något emot och byta ut min 3930 om ett år. Inte för att det någonsin kommer hända med deras sockelbyten med lite för täta mellanrum.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fuuuck, ska man uppgradera till 3930 nu eller vänta, det enda som är intressant är om det är högre än hexacore för runt 5k... shit vad svårt det blev

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hade vart nice om haswell hade kommit på 2011 sockeln.
Hade inte haft något emot och byta ut min 3930 om ett år. Inte för att det någonsin kommer hända med deras sockelbyten med lite för täta mellanrum.

Extreme-edition släpar ju efter ganska ordentligt. IB-E kommer inte förräns under andra halvan av 2013, om den släpps. Haswell-Extreme edition dyker antagligen upp ca ett år efter vanliga Haswell. Intel vill sälja de vanliga svenson-CPU:erna i minst ett år innan de landserar E-CPU:erna.

Varför de byter socket för Haswell vet väl bara Intel. Den lär ju inte ha direkt nåt nytt som kräver socketbyte. PCIe-3 finns redan, lär behålla DDR3 osv. Men det kommer säkert något matnyttigt under IDF nästa vecka.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swebbe:

Fuuuck, ska man uppgradera till 3930 nu eller vänta, det enda som är intressant är om det är högre än hexacore för runt 5k... shit vad svårt det blev

Du har en 2600K, vad ska du med en "ny" processor till? E-penis deluxe?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Kanon då är det dax att byta ut sin G1-i7:a

Kör själv på första generationens i7:a

Men det blir kanske inge byte för mig än. Jag menar, processorn tuggar på än utan problem. Den dagen processorn inte funkar eller inte hänger med i spel, då blir det ett byte allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Extreme-edition släpar ju efter ganska ordentligt. IB-E kommer inte förräns under andra halvan av 2013, om den släpps. Haswell-Extreme edition dyker antagligen upp ca ett år efter vanliga Haswell. Intel vill sälja de vanliga svenson-CPU:erna i minst ett år innan de landserar E-CPU:erna.

Varför de byter socket för Haswell vet väl bara Intel. Den lär ju inte ha direkt nåt nytt som kräver socketbyte. PCIe-3 finns redan, lär behålla DDR3 osv. Men det kommer säkert något matnyttigt under IDF nästa vecka.

Visst 17 glömde att IB-E blev flyttad fram i tiden om alls.

Tycker inte heller com borde behöva byta men skulle inte förvåna mig om dom byter och lägger till en eller två pinns så det bli 2012 eller liknande bara för att.
Om Haswell -E komemr till 2011 så blir det ett köp. Speciellt om det blir en octacore

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Extreme-edition släpar ju efter ganska ordentligt. IB-E kommer inte förräns under andra halvan av 2013, om den släpps. Haswell-Extreme edition dyker antagligen upp ca ett år efter vanliga Haswell. Intel vill sälja de vanliga svenson-CPU:erna i minst ett år innan de landserar E-CPU:erna.

Varför de byter socket för Haswell vet väl bara Intel. Den lär ju inte ha direkt nåt nytt som kräver socketbyte. PCIe-3 finns redan, lär behålla DDR3 osv. Men det kommer säkert något matnyttigt under IDF nästa vecka.

Från Wikipedia

Fully integrated voltage regulator, thereby moving a component from the motherboard onto the CPU.

Skulle väl vara en grej samt att det vill väl att den nya sockeln ska hänga med till nästa tick, Broadwell, som de gjort de senaste 4 åren, nehalem -> westmere och sandy bridge -> ivy bridge.
Jag tycker iaf inte att det är för ofta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Fuuuck, ska man uppgradera till 3930 nu eller vänta, det enda som är intressant är om det är högre än hexacore för runt 5k... shit vad svårt det blev

varför ska du byta ? din nuvarande klarar du dig ganska långt med

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har någon koll på vad som gör att ett byte av sockel krävs, men kan det ha något att göra med den integrerade sydbryggan? Eller så vill dom bara mjölka lite extra pengar.

Och med handen på hjärtat, de som egentligen är i behov av en uppgradering (jag pratar inte om dom som alltid vill ha det senaste) lär ju behöva ny bräda i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Kanske från AMD:s sida men nästa generation från nvidia låg väl lite längre bort.

Är det inte snack om att fullfjädrade keppler kommer 1q 2013 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Är det inte snack om att fullfjädrade keppler kommer 1q 2013 ?

Ligger inte den i nuvarande generation nvidiakort, jag tänkte mer på kepler 2.0 eller vad det kommer heta.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Kommer prestandatester osv som jämför IB med Haswell? Annars orkar jag nog inte vänta 6 månader på att uppgradera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Inte för att jag har någon koll på vad som gör att ett byte av sockel krävs, men kan det ha något att göra med den integrerade sydbryggan? Eller så vill dom bara mjölka lite extra pengar.

Och med handen på hjärtat, de som egentligen är i behov av en uppgradering (jag pratar inte om dom som alltid vill ha det senaste) lär ju behöva ny bräda i alla fall.

Sydbryggan la de ihop med några funktioner från nordbryggan 2008 när de integrerade minneskontrollern och kallade den Platform Controller Hub och den kommer vara separat till Haswell också. Förutom kanske till 10w varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar Intel men hoppas, verkligen hoppas AMD kommer med nya super cpuer så att det inte blir monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Från Wikipedia

Fully integrated voltage regulator, thereby moving a component from the motherboard onto the CPU.

Aj, justja. Det har jag ju hört rykten om. Borde vara en bra sak, är man inte beroende av att moderkorts-tillverkaren lyckas göra sitt jobb. Hade ett MSI-kort där hela VRM-blocket kortslöts härom veckan. Jääj.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swebbe:

Fuuuck, ska man uppgradera till 3930 nu eller vänta, det enda som är intressant är om det är högre än hexacore för runt 5k... shit vad svårt det blev

Det kommer inga Haswell hexacores utan då får du vänta till Haswell-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det kommer inga Haswell hexacores utan då får du vänta till Haswell-E.

Grymt, tuta o köra, tack för infon

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Entusiast

Hoppas dom inte blir för bra så att spelen kräver mera processorkraft i och med att jag vill kunna ha min 2700K till nästa tock

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ovanligt, säg till när ni vill ha ny generation igen för det verkar alltid infalla ca 1 dygn efter att jag beställt nya delar.

men skitsamma. jag har iaf en i5 3570k på posten i byn och på tisdag ska jag spela armored kill så inte är jag bitter int!

EDIT: ni behöver inte bli förvånade om crucial släpper en updaterad version av sin m4 ssd snart heller!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Kör själv på första generationens i7:a

Men det blir kanske inge byte för mig än. Jag menar, processorn tuggar på än utan problem. Den dagen processorn inte funkar eller inte hänger med i spel, då blir det ett byte allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här och det är makalöst hur bra en snart 4 år gammal processor står sig. Tror aldrig jag haft en processor som stått sig så bra så länge, så gamla bettan får puttra på en stund till.