Byta ut standardchassifläktar mot Noctua-fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2012

Byta ut standardchassifläktar mot Noctua-fläktar?

Hej

Efter att ha läst en del om era val av cpu-kylare här på swec så verkar Noctua NH-D14 vara en av favoriterna, bland annat på grund av de tysta fläktarna.
Så nu blir det att byta ut H80 mot en NH-D14, för tyst ska det vara. Datorn står på skrivbordet och ska helst inte låta något då jag sitter timmar vid den och skriver tentor.

Nu undrar jag även ifall Noctua chassifläktar kommer att göra skillnaden för ljudet? Mitt chassi är ett FD-R3 med tillhörande std fläktar. Ett inblås fram och ett utblås bak. Självklart vill jag även ha en bra luftgenomströmning i chassit.

Ska det vara olika fläktar för in och utblås? I så fall vilka fläktar?

Vill inte betala närmare 400:- för två fläktar ifall de nu inte är nämnvärt tystare än R3:ans standard fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Skulle säga att skillnaden inte är värd pengarna att byta chassi fläktar, vist Noctuan är lite bättre men det är inte så att FD fläktarna är direkt dåliga och hastigheten är väll ungefär den samma om jag inte mins helt fel.

Däremot är NH-D14 garanterat tystare än en H80 med medföljande fläkt. Men om du byter fläkt på H80 så får du den tystare med, men du blir ju aldrig av med eventuellt pumpljud. Jag skulle prova att byta fläkt på din nuvarande kylare till en GT 1150 eller 1450 beroende på hur/om du styr fläkten på H80, innan jag blåste 700:- på en ny kylare.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011

Du kan ju alltid testa att sätta dämp saterser på befintliga fläktar, många fläktar förlorar majoriteten av sitt ljud om man sänker hastigheten. Men visst, annars skulle ett alternativ vara att skaffa novtuas rpm fläktar så jobbar de efter behov, vilket vid lätt belastning borde vara mer eller mindre hörbart.
Angående det med att byta befintliga fläktar på H80 så kommer den ändå låta mer än NH-D14 då ljudet från fläktarna läcker ut mkt mer när det sitter direkt i chassit, dvs ljudet har ingen stans att dämpas innan det hittar ut --> högre ljudnivå. Förutsatt att du har lika värdiga fläktar OFC!
Kan väll bara säga att jag har en NH-D14, kör med medel dämpsatserna på CPU, aldrig problem med temp vid load för min del, och den hörs mindre än mina andra komponenter i chassit vid idel (Y)
Så visst, det kanske är en rätt dyr investering, men vill du få det så tyst som möjligt bör du byta från slutet vattensystem till tornkylre.

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750 - ASUS STX
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz
Ljud Sonos amp - Dali Lektor 2 - XTZ 99 W8.16
NAS Synology DS212+ 2x2Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av lideri:

Skulle säga att skillnaden inte är värd pengarna att byta chassi fläktar, vist Noctuan är lite bättre men det är inte så att FD fläktarna är direkt dåliga och hastigheten är väll ungefär den samma om jag inte mins helt fel.

Däremot är NH-D14 garanterat tystare än en H80 med medföljande fläkt. Men om du byter fläkt på H80 så får du den tystare med, men du blir ju aldrig av med eventuellt pumpljud. Jag skulle prova att byta fläkt på din nuvarande kylare till en GT 1150 eller 1450 beroende på hur/om du styr fläkten på H80, innan jag blåste 700:- på en ny kylare.

Jag får tillbaka pengarna för H80:n när jag skickar tillbaka den så det är ingen kostnadsfråga, detta var den andra H80 jag prova och nu skickar tillbaks. Det är pumpen som är problemet, ger ifrån sig ett "gurglande" ljud, som försvinner ifall jag lägger ner datorn, men vill ha datorn liggandes?

Men om chassifläktarna nu inte gör så stor skillnad så behåller jag FD fläktarna. Tack för svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2002

Har samma chassi som dig och bytte ut fläktarna mot 3st Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm (2 fram och 1 bak). Jag tycker det blev märkbart tystare. Vet inte om dom är sämre eller bättre på att blåsa luft, men cpu´n ligger på 32 grader i idle nu...

I5 3570K - CM Hyper 212 EVO - 12GB Corsair 1333MHz - MSI Z77A-G43 - Samsung 850 pro SSD 512GB - WD Black 500GB - Seagate 3TB - MSI GTX970 - Asus Xonar DGX - FD Define C - EVGA Supernova G2 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av pirpen:

Har samma chassi som dig och bytte ut fläktarna mot 3st Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm (2 fram och 1 bak). Jag tycker det blev märkbart tystare. Vet inte om dom är sämre eller bättre på att blåsa luft, men cpu´n ligger på 32 grader i idle nu...

Så lättövertalad var jag efter att ha läst alla omdömen på inets hemsida. Drog precis iväg en beställning på 3st. Hoppas jag blir lika nöjd som du.
Tack för tipset, det spara jag lite kronor på jämfört med noctuan fläktar.