Köpråd: nytt Grafikkort

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Vad har du för FPS i LoL?
WoW är ett extremt processor krävande spel. Som alla MMOs och Strategispel.
LoL däremot, tar mer på grafikkortet.

Är du seriös? Wow kräver MYCKET MYCKET mer i grafik och processor väg än vad LoL gör.

har fan problem med FPS drops i det spelet pga att mina kort klockar ner sig i det spelet (dem brukar köra i 2D klocken men i "teamfights" drar dem upp på 3D klocken och blir FPS dropp)

Wow är mer krävande i ALLA aspekter än vad League of Legends är. Processor, grafik, ram, HDD.

Dock är Wow så satans dåligt optimerat för sin nuvarande grafik och combatlog (Wow utnyttjar 2 kärnor dock är 1 för alla beräkningar vilket drar ner spelet något enormt, den andra för ljudbilden och ladda zones.) Vilket, ja du får bättre prestanda med ny hårdvara men clienten i sig kör på en gammal script som har blivit upphottad med ny grafik och DX11. Clienten är gjort för intel P4'as från början
Källa är från Battle.net's forum (blue post)

OT: Ett 7870 är nog det du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke93:

Ja det ska inte vara några problem alls!
78 FPS i upplösning 1920x1200 enligt techpowerups test med world of warcraft och HD 7950 !
Källa: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_7850_Power_Edition/...

Köp ett grafikkort med rejäl kylning, dvs ej referenskylare!

Det låter bra, men vad är det för skillnad i WoW om man har 60 fps på ultra inställningar eller 150?? kan ju inte vara någon skillnad då det flyter på perfekt med 60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Det låter bra, men vad är det för skillnad i WoW om man har 60 fps på ultra inställningar eller 150?? kan ju inte vara någon skillnad då det flyter på perfekt med 60?

Oavsett spel, så är det svårt för de flesta att märka om FPS'en fortsätter stiga över 40-50, så allt över det är bara ett plus men inget som man har jättestor nytta av! Det är aldrig fel dock att ha väldigt höga FPS då spel alltid kommer kräva mer och mer eftersom tiden går

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk

Får du verkligen så låg prestanda?
Jag hade en likadan dator innan med undantaget en Pentium Dual Core. Jag maxade LoL och körde WoW ganska högt. Iaf så finns det billiga Zotac GTX 560ti 448 på cdon. Riktigt hyffsat kort faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Det låter bra, men vad är det för skillnad i WoW om man har 60 fps på ultra inställningar eller 150?? kan ju inte vara någon skillnad då det flyter på perfekt med 60?

Har du som dom flesta en 60hz skärm så flyter spelet på bra vid 60fps, har du mer så märker du ingen skillnad
Har du däremot en 120hz skärm så gör det skillnad så att det flyter ännu bättre, förutsatt att datorn klarar att pumpa ut mer bilder per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Är du seriös? Wow kräver MYCKET MYCKET mer i grafik och processor väg än vad LoL gör.

har fan problem med FPS drops i det spelet pga att mina kort klockar ner sig i det spelet (dem brukar köra i 2D klocken men i "teamfights" drar dem upp på 3D klocken och blir FPS dropp)

Wow är mer krävande i ALLA aspekter än vad League of Legends är. Processor, grafik, ram, HDD.

Dock är Wow så satans dåligt optimerat för sin nuvarande grafik och combatlog (Wow utnyttjar 2 kärnor dock är 1 för alla beräkningar vilket drar ner spelet något enormt, den andra för ljudbilden och ladda zones.) Vilket, ja du får bättre prestanda med ny hårdvara men clienten i sig kör på en gammal script som har blivit upphottad med ny grafik och DX11. Clienten är gjort för intel P4'as från början
Källa är från Battle.net's forum (blue post)

OT: Ett 7870 är nog det du behöver

Tror du behöver kolla din fakta lite .. Wow drar mkt mer på processorn, i den mening att du behöver processor från de dyrare segmentet, ungefär lika dyrt som ditt grafikkort.

Wow är så sjukt mycket mer processor krävande än tex BF3. Det jag menar är att allt är relativt, och alla MMOs drar sjukt mycker mer på processorn än vad tex FPS gör, vilket gör att en kvalitets processor är lika viktig.

Vad gäller endast duo core, så nja.. Det har sen vanilla gått att ändra i confiq filer för o få stöd för quad o sen TBC lr om de va wotlk så är det standard.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Okej men nu har jag fått massa bra tips och nu kommer då slutfrågan. Är det ett GTX 560 eller någonting annat ? samt är det värt att köpa ny processor? Vill som sagt lira WoW på Ultra med OK FPS. behöver inget jättebra dvs som kostar runt 2.5. billigaste alternativet?

Permalänk
Medlem

KÖP INTE GTX 560!!!! vänta tills motsvarande 650 kommer ut...! kommer kosta mindre och är så jävla mycket bättre, du rånar dig själv om du köper 560...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Okej men nu har jag fått massa bra tips och nu kommer då slutfrågan. Är det ett GTX 560 eller någonting annat ? samt är det värt att köpa ny processor? Vill som sagt lira WoW på Ultra med OK FPS. behöver inget jättebra dvs som kostar runt 2.5. billigaste alternativet?

Kan ingenting som AMD processorer, förutom att buldozer serien va en flopp.. Men skulle rekommendera minst en i5a om du vill ha chans o lira på ultra.
Så runt 1800-1900 får du nog lägga ut iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kan ingenting som AMD processorer, förutom att buldozer serien va en flopp.. Men skulle rekommendera minst en i5a om du vill ha chans o lira på ultra.
Så runt 1800-1900 får du nog lägga ut iaf.

För en i5a då? + grafikkort sen? :s

Skrivet av daweed:

KÖP INTE GTX 560!!!! vänta tills motsvarande 650 kommer ut...! kommer kosta mindre och är så jävla mycket bättre, du rånar dig själv om du köper 560...

Okej men eftersom att MoP kommer ut den 25 måste det vara klart innan dess :/ kan du något datum etc? Och vad för priser jämfört med 560 kommer det vara & hur mycket bättre är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

För en i5a då? + grafikkort sen? :s

Okej men eftersom att MoP kommer ut den 25 måste det vara klart innan dess :/ kan du något datum etc? Och vad för priser jämfört med 560 kommer det vara & hur mycket bättre är det?

Det står några veckor.. så jag antar att du inte "kan" vänta då. hoppas du är rik. "GTX 660 i prisklassen runt 2 000 kronor utan även är på väg att placera Kepler i 1 700- respektive 1 400-kronorsklassen." Ett GTX 560ti kostar typ 1800 kr.. skillnaden i prestanda är enorm i jämförelse med 660.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Okej men nu har jag fått massa bra tips och nu kommer då slutfrågan. Är det ett GTX 560 eller någonting annat ? samt är det värt att köpa ny processor? Vill som sagt lira WoW på Ultra med OK FPS. behöver inget jättebra dvs som kostar runt 2.5. billigaste alternativet?

Ville bara säga att du inte kommer att kunna köra allt på Ultra, speciellt inte shadows. Dock så ser man ingen skillnad mellan ultra och high på de flesta settings.
Du kommer att klara dig bra om du köper ett 560ti eller 7870, du behöver inte köpa ny processor.
Bättre att spara ihop till en ny dator om något år.

edit: Förresten, vad är det för märke på nätaggregatet? Det är viktigt att det klarar att driva systemet. Ett lågpris 500w klarar inte att leverera tillräcklig ström. Dessutom, om du ska klocka processorn som någon sa, så kommer den att dra väldigt mycket mer. Core2Quad processorerna drar massor mer när man klockar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Om du måste ha Nvidia, så köp GTX 570 eller det billigaste 660Ti du hittar!
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930265, 2299kr för GTX 570 Zotac

Köp ett Radeon HD 7850 2GB från Powercolor med PCS+ kylare är mitt tips, sitter på ett sådant fast 7950 modellen, grymt kort och tror inte lillebrorsan till 7950 gör dig besviken!
Cirkapris: 2070kr med frakt billigaste stället !
Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1231833

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Har du mätt i lådan än? Enklaste sättet för dig att se vilka grafikkort som passar. Lättare för oss att hjälpa till och förhindra felköp dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och response i tråden! MoP kommer om 15 dagar och det börjar verkligen bli dags att beställa något. Om det finns någon som vill hjälpa till för jag är verkligen inget geni i det här området, så lägg till Pompedo1 på skype. Vore fantastiskt om någon gjorde! tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej! Nu ska jag dela med mej av den bästa metoden för att leta bra grafikkort! "Bullshit" skriker ni, men icke sa nicke.

Steg 1. Bestäm upplösning du ska köra. "1680x1050!" säger du!

Det kortet som är mest prisvärt är längst ner. Att reviewn är över 660ti är bara för att det är nytt och färska Charts är bättre än gamla.

Längst ner hittar du det mest bang-for-the-buck kortet. Priserna är väldigt snarlika hos oss. Då väljer du det första kortet som inte kommer flaskhalsa mot processorn du ska köra det med, så jag hade satsat på 6870 eller 6850 om jag var du. Du kan hitta bra begagnade här på forumet men är det brådrask så hade jag sagt :

"http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778099"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

hur många är över 22 cm? Men det verkar väldigt konstigt om acer skulle byggt en data som inte klarar av de nyare korten pga storleken

Hur snart? och isf vad är skillnaden ?

inga märkesdatorer är framtidssäkra, dom är inte gjorda för att kunna byta komonenter till den, dom gör datorer åt simpla människor helt enkelt..

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Tror du behöver kolla din fakta lite .. Wow drar mkt mer på processorn, i den mening att du behöver processor från de dyrare segmentet, ungefär lika dyrt som ditt grafikkort.

Wow är så sjukt mycket mer processor krävande än tex BF3. Det jag menar är att allt är relativt, och alla MMOs drar sjukt mycker mer på processorn än vad tex FPS gör, vilket gör att en kvalitets processor är lika viktig.

Vad gäller endast duo core, så nja.. Det har sen vanilla gått att ändra i confiq filer för o få stöd för quad o sen TBC lr om de va wotlk så är det standard.

Fast BF3 kan effektivt utnyttja 8 cores? madans wow "officiellt" stödjer 2, är i min mening "mer processorkrävande".

Om det nu "går" att få spelet att använda quad-cores är isf något du bör dela med dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

'

Så anser du att jag måste införskaffa en ny processor eller klarar jag mig med det jag har?

Detta gäller ju endast WoW och i extrema situationer, som när alla ska visa upp sina nya flashiga mounts utanför AH i org. Annars ligger jag på konstant 60 fps, går såklart ner lite i raidsammahang, men inte så att det stör. Kör på 1920x1080 ultra med 8xAA och 16xAniso. Tycker du ska köpa ett hyffsat framtidssäkert grafikkort som Radeon 79** eller Geforce 660/670, sedan köra med din nuvarande burk, cpu@3GHz+. Efter 6-12 månader så är du redo att byta ut resten av datorn och då följer grafikkortet med.