FLÄKTKYLNING - Problem; nytt system. önskar råd ang. Kylningsteknik (amatör)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

FLÄKTKYLNING - Problem; nytt system. önskar råd ang. Kylningsteknik (amatör)

Söker expertis-hjälp eller kanske egentligen medelmåttig kunskap kring luftkylnings-teori av datorsystem, jag har försökt googla lite men vad jag förstår är det olika gällande olika system, och det är rörigt så jag provar att fråga Sweclockers, som jag blivit hänvisad av dator-experterna.

Som rubriken lyder så har jag köpt ett nytt moderkort och processor, jag kan nästan ingenting alls om hårdvara men jag har nytt ett system som jag betalade 3000kr för och vill därmed försöka se till att att inte skada komponenterna pga av lathet/dumdristighet. Easytune6 (moderkortets "övervakningsmjukvara") indikerar på en hög System / CPU temperatur. Vilket är mitt problem; i kombination med i princip total-okunnighet av luftlöde.

SYSTEM:

Moderkort: (Gigabyte 990FX-UD3)
Processor: (AMD-FX 8150-8core 3,6Ghz.
Ram-minne: (Corsair XMS3 2133MHz 8GB Vengeance CL11)
PSU: (Corsair 650w)
GPU: (ATI Radeon HD 3870x2)

Chassi: APEVIA X-Cruiser något länk bifogad: http://www.apevia.com/ProductsInfo.asp?KEY=X-CRUISER-BK

Fläkt-innehav just nu;

fläktarna som medföljer chassit: 2 x 80mm
Coolermaster Megaflow 200 (200mm)
+ en ej inkopplad 140mm (nexus något)

FLÄKTHISTORIEN:

Vad jag har gjort är att jag har modifierat plexiglaset så att 200mm fläkten är riktad mot i princip-hela moderkortet med lätt fokusering mot nordbryggan.
Kvarlämnat är de gamla hålet för någon slags luft-tunnel som medföljde chassit. (Kan de orsaka problem i luftcirkulationen?)

Jag har monterat 80mm fläktarna en där bak och på toppen, utan något skyddsnät i mellan och har dessutom klippt ett hål i chassit där bak vid fläkt-positionen. 200mm fläkten blåser luft inåt och 80mm fläktarna blåser luft utåt. Dessutom finns en "luft-kanal" på fronten av chassit.

Just nu ligger temperaturen på; 36 (System) 32-36 (CPU) men när jag spelar och framför allt streamar samtidigt så tickar de upp i mot 40 och ända upp till 55 grader i mellan åt. Jag har en temperatur-mätare jag tryckt in i "Processor-klumpen", så jag antar att de stämmer för när jag känner på de svarta "klumparna (chipset?)" under(söder) om Processorn så blir dem väldigt varma, de till vänster om är relativt svala.

Nät-aggregatet har ett rätt bulkigt kablage så jag har försökt pressa in så mycket jag kan under dvd-spelaren som är placerad längst upp vid fronten, men de blockerar ändå en liten del av utsuget på toppen av chassit.

[B]HUVUDFRÅGA:

Kan jag installera fläktarna på något annat sätt för att optimera min kylning utifrån de komponenter jag har tillgång till för tillfället?
Jag kan ta foton på hur det ser ut om de kan vara till hjälp.

[/B]

För-övrigt undrar jag också om de spelar någon större roll i fall jag kopplar fläktarna till PSU'n genom molex eller i fall de går lika-bra att sätta in dem direkt i moderkortet (vilket gör att jag kan läsa av RPM-hastigheten antar jag?.) Om jag överklockar grafik-kortet, utsätter jag de andra komponenterna för någon risk att ta skada eller kan jag känna mig trygg angående det? (GFX-kortet bryr jag mig inte så mycket om). Och tips till bra mjukvara för att se hur mycket jag kan klocka upp grafik-kortet i utan att utsätta det för intensiv-fara, för de går väl bra att göra det genom Easytune? Och sist, från frontpanelen har jag en o-inkopplad vit 4pin molex som är en 2pin(2sladdar) som säger (Output "något volt eller ampera antal och sen fan något") vad är detta?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2010

Du har börjat i fel ände, börja med att byta cpu kylaren, då originalkylaren är värdelös och låter lätt som en 747 när man börjar komma igång.
Annars så behöver du nog inte bekymra dig om luftflödet i chassit, för ens du börjar klocka lite.
Kopplar du direkt till en molex på nätaggregatet så har du inga direkta möjligheter att styra fläktarna förutom vridmotstånd, men i och med att du har ett så pass nytt moderkort så borde du ha fläktstyrning via volt och/eller pwm. Då kan du antingen köra något typ av fläkt program eller ställa in lite enklare i biosen hur fläktarna ska styras.