WyWallet - Kan operatörer verkligen kräva att man använder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Det är precis vad jag tänkte, eller så står det något i stil med "Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar på denna funktion utan att behöva informera slutkund"

Självständighet kan man skaffa genom att planera och laga mat åt hela familjen istället för att komma till ett serverat bord Tro mig, du kommer nog inte lida av att du inte kan köpa saker med sms (typ LoL skins, mm) utan dina föräldrars tillåtelse.

Kör ikke LoL, men förstår din liknelse

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga och påpeka att Comviq håller på att införa så man kan köpa program i Google Play/Market från saldot på kontantkortet. SMS-betalningar är dött och kommer alltid vara, nu är det enklare och smidigare att använda andra metoder. Att ta betalt mot saldo/räkning är då inte dött däremot. Mobilwebb och appar är det som gäller och betal-/kreditkort eller internetbanken i telefonen är det man får lov att använda. Det betyder såklart att swish och liknande är dött, varför ska man använda ytterligare betaltjänster när man har internetbankens egna appar och webbplatser? Visst det kanske är direkt betalningar och är mot telefonnumret, men har inte folk redan olika internetplånböcker? När det gäller smsbetaltjänsterna och de nya mobila plånböckerna så är de mer komplicerade och mer svåranvända än att använda Visa/mastercard direkt hos motparten. Opersonliga förbetalda betalkort går också bra att köpa i fortsättningen också. Kriminella använder dessutom målvakter/bulvaner så det hjälper det inget emot. Är inte något andra EU-länder inför heller. System för mobilbetalning i butik går också förbi alla andra plånbokstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Kör ikke LoL, men förstår din liknelse

Subtil humor

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Skrev precis en annons för marknaden bara för att upptäcka att jag behöver Wywallet för att kunna betala annonsen.

Jag är ingen mobil-människa; jag sitter fortfarande på en Samsung från 2004 och använder kontantkort och använder mig av SMS-tjänster kanske 1-2 gånger om året. Alltså är det ingen chans att jag skaffar Wywallet...

Den stora förloraren här är de Sweclockersmedlemmar som hade haft nytta av varorna i annonsen jag försökte sätta upp, men som nu inte kommer förrän Andreas & Co. fixar ett alternativt betalningssätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Skrev precis en annons för marknaden bara för att upptäcka att jag behöver Wywallet för att kunna betala annonsen.

Jag är ingen mobil-människa; jag sitter fortfarande på en Samsung från 2004 och använder kontantkort och använder mig av SMS-tjänster kanske 1-2 gånger om året. Alltså är det ingen chans att jag skaffar Wywallet...

Den stora förloraren här är de Sweclockersmedlemmar som hade haft nytta av varorna i annonsen jag försökte sätta upp, men som nu inte kommer förrän Andreas & Co. fixar ett alternativt betalningssätt.

Precis som att röstningar går över till och har som alternativ att man ringer ett betalnummer bör man väl överväga att göra det samma för tjänster som marknaden, detta är mikrobetalningars dilemma, blir de för små och för krångliga så görs de inte alls, de kan ju alltid skicka en vidare till internetbanken också, eller ta betalt med kort via någon förmedlare, men att behöva massor konton, kortnr, betaldosor och appar gör att vissa saker helt enkelt inte kommer fungera nu när de tagit bort SMS-betalningar och mikrobetalningar i allmänhet är ett stort gissel som inte riktigt har fungerat någon gång.

Skräm inte bort kunderna så finns pengarna. Blir man t ex tvingad att behöva ta fram kortet för att läsa en tidningsartikel, registrera sig och ge bort personuppgifter till dem blir det i allmänhet att man inte använder sig av deras tidning. Nu kanske Sweclockers får behålla mer av pengarna när mo-sms använder WyWallet, det i säg rättfärdigar inte den högre tröskeln även om det i detta fall inte är Sweclockers fel. Sen fungerar ju inte visa betalnummer från kontantkort som blockets 0900-nummer, men andra betalnummer och tjänster ska fungera. Även med WyWallet kan du inte ringa 0900-nummer från kontantkort ska tilläggas. Att det blir så många mobilplånbokstjänster och andra betaltjänster blir såklart en nackdel, ska du handla i butik via mobil kommer ytterligare tjänster och ska du handla på internet finns ett antal tjänster några som folk stött på i Sverige är säkert Payson, Paynova (som inte längre finns som plånbok), Swish och internationellt PayPal. Utomlands finns det massor tjänster också. Att göra sig beroende av massor sådant bådar inte gott och gör det inte lätt för användarna.

Gränsen för kontantkort är egentligen samma som förbetalda betalkort (VISA/Mastercard, finns en variant på pressbyrån t ex) och det är att korten inte får ha mer än 2500 Eur / år utan att du ger mer personlig information till dem. För sällanköp är det inget problem, och WyWallet kommer knappast användas för större summor även om det är möjligt. För små digitala köp är såklart alla typer av betalningsformer och tjänster ett problem och att det kommer nya hela tiden hjälper inte, själva tröskeln att behöva skapa konton och hålla reda på uppgifter blir redan för mycket någon motsvarighet till myntet kommer inte och att dela in marknader (tjänster, tidningar, information) utifrån lokala lösningar eller utifrån betallösningar och metoder är ganska idiotiskt idag. Det är bara avskräckande och gör grejerna mindre synliga.

Permalänk
Medlem

Det borde komma någon seriös standard på det här så att man kan välja själv vilken tjänst man vill använda. Blir ju jobbigt med miljoner konton att hålla reda på. Även problem när man kommer till en butik som inte har samma system som du.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att jag gärna skulle lägga upp en annons för att sälja av lite vattenkylningsprylar, men att jag inte tänker göra det P.G.A. WyWallet. Snart kommer nog swec-marknaden ersättas av blocket som faktiskt erbjuder vettiga alternativ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simcon:

Jepp, håller med om att de verkligen lyckats med tjänsten:
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/wywallet-hinder-for-valgore...

Skrivet av Morpiha:

Såg den artikeln precis...tycker det är hemskt

Här är en annan artikel, som kanske är relevant http://www.ne.se/korrelation

Permalänk
Medlem

Wywallet är lika irriterande som Radiotjänst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Har Halebop kontantkort och har aldrig kunnat använda en sms tjänst sen man var tvungen att använda WyWallet, vilket j*vla skämt!

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk

Så det finns fortfarande bara wywallet som betalningsalternativ??

Permalänk
Medlem

Japp.. Jag gick på den minan idag =(.. Helt urkasst..

Permalänk
Skrivet av Niksve:

Japp.. Jag gick på den minan idag =(.. Helt urkasst..

Segt.. Vill gärna kasta ut en annons eller 2 men inte fan skaffar jag wyWAllet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Segt.. Vill gärna kasta ut en annons eller 2 men inte fan skaffar jag wyWAllet

Finns andra ställen att annonsera på.

Permalänk

Hade tänkt att lägga in en FET annons idag, men ICKE SA NICKE(swec), WHY WALLET? Vad är detta för djävulens avkomma, det gick att SMS in förut, ENKELT OCH LÄTT-FÄRDIGBRETT.

lol. Nu får blocket mina pengar ist för swec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farenheit:

Nu får blocket mina pengar ist för swec

Samma här, tyvärr.

Permalänk

Jag gav in för makten.

2 annonser är uppe här på swec.

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Jag gav in för makten.

2 annonser är uppe här på swec.

Pallade inte trycket. La in en jag med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skoj. Skulle precis lägga in en annons på marknaden vilket jag inte gjort på ett tag (pga wywallet).
Men nu tänkte jag, äh va fan? så jobbigt kan det ju inte vara.
Ordnar mig ett inlogg, skall precis betala mina 15kr till Swec och vad händer? Jo, självklart är minsta tillåtna överföring till "kontot" på wywallet 50kr.

Nej tack sa jag, och tog bort skräpet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Nu backar WyWallet efter att de insett att folk tycker det är för krångligt.

Källa: http://www.svt.se/svttext/web/pages/111.html

Frågan är om det gäller alla betalningar eller endast de som går till välgörenhet?

Har själv inte gjort en enda sms-betalning, röstning eller annat som sker via SMS sedan Wywallet infördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Nu backar WyWallet efter att de insett att folk tycker det är för krångligt.

Källa: http://www.svt.se/svttext/web/pages/111.html

Frågan är om det gäller alla betalningar eller endast de som går till välgörenhet?

Har själv inte gjort en enda sms-betalning, röstning eller annat som sker via SMS sedan Wywallet infördes.

Läste lite på wywallets hemsida och såhär står det:

1. Gör ett första köp med sms, precis som tidigare. Kostnaden hamnar på din mobilfaktura utan extra kostnad
2. Genom att göra ett andra köp accepterar du villkoren för WyWallet.

Men vad händer när jag gör mitt andra köp? Hur betalas det? Med mobilfaktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Läste lite på wywallets hemsida och såhär står det:

1. Gör ett första köp med sms, precis som tidigare. Kostnaden hamnar på din mobilfaktura utan extra kostnad
2. Genom att göra ett andra köp accepterar du villkoren för WyWallet.

Men vad händer när jag gör mitt andra köp? Hur betalas det? Med mobilfaktura?

Är det ens lagligt att de anser att jag godkänner avtalet för jag skickar ett sms till någon annan?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Exakt, jag användaer min operatörs tjänst, inte någonting annat. Jag säger inte att de inte skall få stänga av den, men då är det ju en ändring av det avtal som finns vilket man borde få information om i förväg. Men att verkligen kräva att man skall skaffa en helt annan tjänst från ett helt annat företag?

Jag hittade även att ett av betalnings-alternativen för WyWallet är att betala via sin vanliga telefoni-faktura. Det är ju som att säga att "du får inte betala via din faktura, men då får betala via din faktura". Det verkar helt snurrigt, och känns mer som ett sätt att snylta pengar då det faktiskt kostar extra att använda WyWallet. De har till och med avgift på e-faktura, vilket är helt absurt.

Det är ju det man gör idag. man SMS'ar stad och biljett-typ till ett nummer och får tillbaka att man nu har en biljett som är giltig till si eller så länge.

Dold text

Ingen direkt förändring i avtal, de säljer helt enkelt fakturan till ett annat företag, vilket är helt okey.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Läste lite på wywallets hemsida och såhär står det:

1. Gör ett första köp med sms, precis som tidigare. Kostnaden hamnar på din mobilfaktura utan extra kostnad
2. Genom att göra ett andra köp accepterar du villkoren för WyWallet.

Men vad händer när jag gör mitt andra köp? Hur betalas det? Med mobilfaktura?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Ingen direkt förändring i avtal, de säljer helt enkelt fakturan till ett annat företag, vilket är helt okey.

Läs om läs rätt.
Operatören avslutar en relativt betydande del av avtalad tjänst = förändring i avtal.
Avslutad del ersätts av ett annat, separat företag = Nytt avtal.

Hade det bara handlat om att sälja fakturan så hade ingen behövt bli kunder hos ett nytt företag med separata avtal och villkor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har folk börjat snappa upp och använda wywallet eller ses det fortfarande som ett hot? Har inte behövt bry mig då jag inte använt sms-tjänster på länge. Nu hade jag däremot tänkt lägga upp två annonser på Sweclockers marknad men tvekar starkt för att skicka SMS nummer två. Skickar jag ett SMS till så bekräftar jag ju avtalet.

EDIT:
Kunde inte motstå frestelsen att lägga in annons #2. Kollade runt en stund innan och tyckte WyWallet verkade rätt okej ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Har folk börjat snappa upp och använda wywallet eller ses det fortfarande som ett hot? Har inte behövt bry mig då jag inte använt sms-tjänster på länge. Nu hade jag däremot tänkt lägga upp två annonser på Sweclockers marknad men tvekar starkt för att skicka SMS nummer två. Skickar jag ett SMS till så bekräftar jag ju avtalet.

EDIT:
Kunde inte motstå frestelsen att lägga in annons #2. Kollade runt en stund innan och tyckte WyWallet verkade rätt okej ändå.

Nu finns det dock också kortbetalning som val på Swecs annonser om man föredrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu finns det dock också kortbetalning som val på Swecs annonser om man föredrar det.

Inte direkt va? Det är via Paypal? För i så fall måste du ju ändå godkänna massa villkor för att använda den tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Inte direkt va? Det är via Paypal? För i så fall måste du ju ändå godkänna massa villkor för att använda den tjänsten.

Via Paypal ja. Man behöver dock inte bli medlem hos de för att göra ett vanligt kortköp. De förmedlar bara pengarna som i princip alla sidor som tar emot kort har en betalningsleverantör som gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alkhdaniel:

Varför skulle dem inte kunna kräva det? Du använder deras tjänst som dem bestämmer över.

Gissar på att det har någonting med att man inte längre verkar får göra "anonyma" sms-köp, comviq har börjat kräva personnummer för att man ska kunna göra smsköp nu, din operatör valde helt enkelt att göra det genom ett annat företag.

Har du ett avtal med operatören är det dock lite klurigare, ingenting jag kan svara på dock.

Skulle de inte skulle dem. De bestämmer inte dem bestämmer. Enkel grammatik som alla som passerat mellanstadiet borde kunna