Permalänk
Medlem

Hur funkar VT-d?

Vad jag fattat så är VT-d en funktion för att ge en virtuell maskin direkt åtkomst till en viss hårdvara, säg ett grafikkort. Men krävs det drivrutiner för detta grafikkort i både host-OS och i den virtuella maskinen, eller krävs det bara drivrutiner i den virtuella maskinen?

Jag har en scanner (som kopplas in med USB) som bara fungerar i windows, men jag vill inte ha windows på min dator bara för den. Kan jag sätta upp linux som host och ha windows i en VM och få scannern att funka?

Vilket av VMware, Linux KVM eller Xen är lättast att få igång för detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just usb-enheter har det väl funnits passthrough-möjligheter helt oberoende av VT-d (i t.ex. VMWare, Virtualbox, etc, antar det finns motsvarande i annat också).
Jag skulle tro att VT-d inte är relevant för individuella usb-enheter, snarast då möjligen om gästen ska ta över hela usb-kontrollern?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just usb-enheter har det väl funnits passthrough-möjligheter helt oberoende av VT-d (i t.ex. VMWare, Virtualbox, etc, antar det finns motsvarande i annat också).
Jag skulle tro att VT-d inte är relevant för individuella usb-enheter, snarast då möjligen om gästen ska ta över hela usb-kontrollern?

Hmm ok det låter ju väldigt bra. Men host os behöver ingen hårdvaruspecifik drivrutin (som inte redan följer med) för denna USB-scanner för att klara av att "skicka den vidare" till windows gästen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hmm ok det låter ju väldigt bra. Men host os behöver ingen hårdvaruspecifik drivrutin (som inte redan följer med) för denna USB-scanner för att klara av att "skicka den vidare" till windows gästen?

Nej, jag kör iaf en Tellstick till en VM (XP) på ESXi mha USB-passthrough utan något hokuspokus. Däremot är prestandan tydligen inget som gör en fartblind men det märker inte jag av.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX