i5-2500K Quad Core, överklocknings tips behövs.

Permalänk
Medlem

i5-2500K Quad Core, överklocknings tips behövs.

Hejsan alla clockers.

Tänkte nu överklocka min dator lite för att få ut lite mer kraft.

Mina specs är följande:
Quad Core i5-2500k CPU
8GB DDR3 RAM 1600 MHz
180GB SSD + 500GB HDD
NZXT H2 Midi Tower (Rätt bra kylning i chassit, använder enbart fläktkylning och har ingen extra cpu fläkt)
Asus Radeon HD 7850 2GB GDDR5
Cooler Master GX 650W PSU

I idle ligger datorn på ca 30 grader med standard inställningar på fläktarna och när jag maxar med prime95 går processorn upp på 70 grader.

Kan dock dra på fläktarna från 20% till 40% utan att de börjar låta för mycket.

Vill helst få upp CPUn på 4/4.5 GHz men ser gärna någon mer insatt kolla över mina specs innan jag provar.

Tack på förhand.
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dann3boy:

Hejsan alla clockers.

Tänkte nu överklocka min dator lite för att få ut lite mer kraft.

Mina specs är följande:
Quad Core i5-2500k CPU
8GB DDR3 RAM 1600 MHz
180GB SSD + 500GB HDD
NZXT H2 Midi Tower (Rätt bra kylning i chassit, använder enbart fläktkylning och har ingen extra cpu fläkt)
Asus Radeon HD 7850 2GB GDDR5
Cooler Master GX 650W PSU

I idle ligger datorn på ca 30 grader med standard inställningar på fläktarna och när jag maxar med prime95 går processorn upp på 70 grader.

Kan dock dra på fläktarna från 20% till 40% utan att de börjar låta för mycket.

Vill helst få upp CPUn på 4/4.5 GHz men ser gärna någon mer insatt kolla över mina specs innan jag provar.

Tack på förhand.
Mvh Daniel

Finns en jättebra guide här på forumet (nu var jag lite självgod ^^ )
I
I
I
V
i signaturen

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande sitter med original kylaren så rekommenderar jag starkt att du inte försöker klocka till 4.5 GHz...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har följt ISw3de's guide och är nu uppe i 3.8GHz med stabil uppstart och fungerar fint när jag kör med prime95. Ligger på 1.248-1.256V och 85 grader.

Permalänk
Skrivet av Dann3boy:

Har följt ISw3de's guide och är nu uppe i 3.8GHz med stabil uppstart och fungerar fint när jag kör med prime95. Ligger på 1.248-1.256V och 85 grader.

Det var varmt, om du använder stock kylaren till din CPU så avråder jag dig att klocka. Köp en kylare sen kan du börja leka.

Permalänk
Medlem

Någonting är fel, den ska inte vara så varm, testa att montera om kylaren och allt med kylpasta om du har en eftermarknadskylare (De följer inte med processorn), om du har stockkylaren så rekommenderar jag att du uppgraderar till något i denna stilen http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dann3boy:

Har följt ISw3de's guide och är nu uppe i 3.8GHz med stabil uppstart och fungerar fint när jag kör med prime95. Ligger på 1.248-1.256V och 85 grader.

85 grader.... Kör min 2500k i 4,5ghz vid ca: 60 grader. Dags för dig att A) köpa ny kylare och fortsätta klocka eller B) vrida ner det hela några steg och känna dig nöjd.

Läste ditt första inlägg och märker att du inte vill vrida upp fläktarna för att det låter.. Det är sällan en bra kombination. Vill man ha tyst och klocka, då får man köpa utrustning därefter. Att något är fel med en idle på 30grader (som jag för övrigt har med min TR Archon kylare) tror jag inte på. Det är helt enkelt så att hela kylningslösningen är för dålig.

Vart ställer du in 20% -> 40% på fläktarna? Har du en fläktkontroller? Hur ser chassikylningen ut som, använder du alla fläktplatser eller bara någon, osv osv osv. Försök att beskriva ditt system så gott du kan så kommer du att få mest hjälp.

Gärna innan du eldar upp något

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast

Oj, aj... sitt ner i bussen tills du skaffat dig en eftermarknadskylare.