Serverdator, vad är bra att ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jan 2012

Serverdator, vad är bra att ha?

Hej, undrar om det är bättre att ha en processor med många kärnor (tex AMD 8120) eller om man ska köra på Intel?
Har plockat ihop en dator som jag TROR skulle passa ganska bra till enbart att vara en serverdator, eller vad tror ni?

Här är länken: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2272038/hej

Om ni skulle vara schysst att plocka ihop en bra serverdator till ett bra pris så skulle jag vara tacksam!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av hestnyllet:

Hej, undrar om det är bättre att ha en processor med många kärnor (tex AMD 8120) eller om man ska köra på Intel?
Har plockat ihop en dator som jag TROR skulle passa ganska bra till enbart att vara en serverdator, eller vad tror ni?

Här är länken: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2272038/hej

Om ni skulle vara schysst att plocka ihop en bra serverdator till ett bra pris så skulle jag vara tacksam!

om du ska en serverdator är det en sån som jag har titta ner på specs

Facebooksida checka gärna in!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cosmos 2-Sauron LOTR Edition Case Mod.. checka in här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2012

beror lite på vad du ska ha på servern och hur stor budget man har .

jag var på en liten budget när jag byggde min Esxi burk som jag har i sign

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2003

Som Skynet-IRC skriver, det beror helt på VAD servern ska användas till.
Ska du ha den som filserver med riktigt load eller deployment rekommenderar jag att lägga pengar på ett riktigt raid-kort.
(och snabba diskar).
Har själv gjort misstaget att vara dumsnål och köpa Budgetraid-kort och 7.2000rpm SATA-diskar, vilket bara blev dyrt i längden iom att jag ganska snart var tvungen att köpa ett bättre raidkort och SAS-diskar iom att de SATA-diskarna inte riktigt orkade med.

Om du inte kör ngt cpu intensivt kan du lika gärna köra en celeron/sempron cpu och sedan lägga pengarna på ett hyfsat raidkort (ex HP p410 eller liknande).

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//