Permalänk
Medlem

I5 3570 K med Corsair H80

Var idag efter mitt nya datapaket med bl.a. ovannämda komponenter. Får ca 55c med H80(På medium med orginal fläktar) i full load, vilket för mig låter lite väl mycket?

Hade tidigare en AMD Phenom 2 955 med en hyper 212+ som i full load kanske blev 48c varm. Satt inte någon egen kylpasta utan använde den som var på färdigt.

H Simon

Permalänk
Avstängd

Det beror på, oftast brukar den pastan som är på vara lite kass. Olika processorer blir olika varma. Min i5 3570k blir varmare med mindre vcore än min amd 965 med samma vattenkylning. Detta beror på att i5 är tillverkad i 22nm och 965/955 i typ 40nm skulle jag tro.

Jág har 1.35 vcore i min i5 3570k och temperaturen i idle är typ 38-40C, i full load prime95 blir den ungefär 70-75C. Under spelande typ 50-55C skulle jag tro. Min 965 var ungefär 33-36C i idle med 1.5vcore eller liknande, och den blev 55-56C i full load prime95. Kanske 45C under spelande.

Rengör och lägg på ny kylpasta, och återkom. När du säger full load, menar du under benchmark. t.ex. prime95? 55C är inget för en i5, då de klarar upp till 100C, men man ska hålla sig under 80C om man benchmarkar.

Permalänk
Medlem

Är CPU klockad?
Vilken Core Voltage kör du?
Vilket program använder du för att testa full load?
Vilket program använder du för att se temp?
Vilket sorts grafikkort har du? Referensmodell som blåser ut varmluft ur lådan eller sådat som vispar runt i burken?
Chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det beror på, oftast brukar den pastan som är på vara lite kass. Olika processorer blir olika varma. Min i5 3570k blir varmare med mindre vcore än min amd 965 med samma vattenkylning. Detta beror på att i5 är tillverkad i 22nm och 965/955 i typ 40nm skulle jag tro.

Jág har 1.35 vcore i min i5 3570k och temperaturen i idle är typ 38-40C, i full load prime95 blir den ungefär 70-75C. Under spelande typ 50-55C skulle jag tro. Min 965 var ungefär 33-36C i idle med 1.5vcore eller liknande, och den blev 55-56C i full load prime95. Kanske 45C under spelande.

Rengör och lägg på ny kylpasta, och återkom. När du säger full load, menar du under benchmark. t.ex. prime95? 55C är inget för en i5, då de klarar upp till 100C, men man ska hålla sig under 80C om man benchmarkar.

Har du klockat CPU:n? Eller varför så hög Core Volt? Jag kör min 3770K (3,7Ghz) på 1,032 V.

0,3 V gör stor skillnad på värmeutvecklingen.

Permalänk
Avstängd

Är CPU klockad? - Ja, 4.8Ghz
Vilken Core Voltage kör du? 1.35v
Vilket program använder du för att testa full load? Prime95
Vilket program använder du för att se temp? HW Monitor
Vilket sorts grafikkort har du? Referensmodell som blåser ut varmluft ur lådan eller sådat som vispar runt i burken? Ja, ett 7970 referens
Chassi? Cooler Master HAF 932

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Har du klockat CPU:n? Eller varför så hög Core Volt? Jag kör min 3770K (3,7Ghz) på 1,032 V.

0,3 V gör stor skillnad på värmeutvecklingen.

Min corevolt är 1,025 nu och prollen blir stockklockad Ca 50c (vasrmaste kärnan), är det för högt eller normal? Har ett Define R4 som borde vara någorlunda välventilerat.

H Simon

Permalänk
Medlem

Det är inte för högt, men testa att dra ner volten

Permalänk
Medlem

Okey, hur hög vcore behövs det ungefär (vet att det beror på proseasorn) för att få den klockad till 4,3 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Okey, hur hög vcore behövs det ungefär (vet att det beror på proseasorn) för att få den klockad till 4,3 ghz?

Finns bara ett svar till det, testa!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Sitter inne i militären så har inte så mycket fritid :[ funderade bara mera allmänt så man har någon aning vart man ska sikta då man får helg

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte, det är helt normalt! Som du ser datorn i sign så har jag samma setup och får runt 55c på den varmaste kärnan vid 3,4 ghz! Jag har även artic silver pasta på och nya radiator fläktar! Jag kunde även klocka min 3570k till 4,2ghz utan att höja volten!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Helt normalt. Det är svårt att få en riktigt låg load-temp, även med en så bra kylare.
Sen så är ivy kända för att gå ganska varmt också, hur varmt de går brukar skilja väldigt mycket mellan exemplar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ser framemot helgen!

Permalänk
Medlem

Hej kör nu prosessorn i 4.0 Ghz med Vcore på 1.06, varmaste kärnan är på ca 53c efter 10min stresstest, har inte hunnit köra längre ennu, package som varmast 57? Vad är package? med Vcore under 1.06 fick jag BSOD men nu verkar den iaf fungera någorlunda.

OT: Har ett Asus GTX 560ti 448cores, har den överklockad till 870/4250 Mhz men det behöver 1,1voltage för att köras, efter timmars spelande så har det max gått upp till 70c. Kan jag fortsätta köra såhär eller är det för hög vcore?

Edit: Hur mycket tror ni jag tjänar om ja köper ny kylpsta och byter det?

Permalänk
Medlem

(2500K)

Hej lånar tråden om det är okej.

Jag har 2500k som jag kör 3,8GHz med turboboost. Vcore ligger då någonstans på 1,3V. Eftersom det är orginal kylaren på så den blir rätt varm, kan jag sänka volten lite men fortfarande ha kvar "turbo boost" där den är?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej lånar tråden om det är okej.

Jag har 2500k som jag kör 3,8GHz med turboboost. Vcore ligger då någonstans på 1,3V. Eftersom det är orginal kylaren på så den blir rätt varm, kan jag sänka volten lite men fortfarande ha kvar "turbo boost" där den är?

Jo, det borde gå att sänka Vcoren med turbo boost, varför klockar du den inte vanligt bara? 1,3v för 3,8 GHz är allt för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Jo, det borde gå att sänka Vcoren med turbo boost, varför klockar du den inte vanligt bara? 1,3v för 3,8 GHz är allt för mycket!

Standard turbo boost ligger ju på 3,7Ghz så jag ökade bara multipliern utan att röra Vcoren, så det är standard volten som slår igång när turbo boosten gör det.

Eftersom jag bara har orginalkylaren för tillfälligt så kan jag inte klocka så högt. Men jag har sett folk ha högre klock på lägre Vcore än jag har så det måste ju gå.

Även om olika cp:uer klockar olika så tycker jag att de borde kunna gå att sänka lite åtminstone.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP