Permalänk
Medlem

VRAM underklockning?

Hej, igår så tänkte jag ta tummen ur arslet och pilla lite på processorklockan, och då märker jag att mina 12gb corsair vengance 1600Mhz går på 666mhz! Jag blev då frustrerad och kollade lite mer i bios. Då såg jag att dess egentliga klocka ligger på 1372 mhz. Jag blev något fundersam, jag testade med att överklocka den med memory scaling: 4 vilket satte den på 1733mhz jag drog upp volten lite också, sen bootade jag och vips så blev det bluescreen! Min processor(som förövrigt är en core i5 750) står på 3.4 ghz, men sen när man i bios ser current processor clock så är det på 2,202 ghz. Kan någon slänga ljus över situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du gjorde uppenbarligen en instabil clock på minnena?
Förstår inte hur du kan undgå att missa detta, eller är det helt enkelt jag som är korkad och missar något? xD

Såvitt jag förstått det så är alla minnens original clock 1333 (eller ja, 1372) och är därefter fabriksöverclockade för att gå i påstådd hastighet.

Permalänk
Medlem

DDR3-standarden stödjer bara 1333mhz klock. Därför, när man har snabbare minnen, så får man ställa upp dom till 1600 själv, men du behöver inte ställa upp volten för det. Det är bara att gå in i bios och ställa dom på 1600 rakt av oftast. Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem

1333mhz halveras till 666mhz då du kör dual channel och du behöver ställa in X.M.P. för att få ut 1600mhz från början.

EDIT: bara kolla moderkortets manual

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

1333mhz halveras till 666mhz då du kör dual channel och du behöver ställa in X.M.P. för att få ut 1600mhz från början.

EDIT: bara kolla moderkortets manual

Fullständigt galet fel. Singel, dual, triple eller quad channel har inte någon som helst inverkan.
Läs på så du lär dig och upphör att sprida felaktigheter!

Däremot, DDR innebär Double Data Rate, och en del program, tex CPU-Z rapporterar klockfrekvensen, vilket är halva dataraten.
1600 minnen (lämpligen skriver man inte ut MHz för att undvika missförstånd, det är ju inte tal om 1600 MHz) har en klockfrekvens på 800 MHz.
1333 minnen går i 667 MHz, osv.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Fullständigt galet fel. Singel, dual, triple eller quad channel har inte någon som helst inverkan.
Läs på så du lär dig och upphör att sprida felaktigheter!

Däremot, DDR innebär Double Data Rate, och en del program, tex CPU-Z rapporterar klockfrekvensen, vilket är halva dataraten.
1600 minnen (lämpligen skriver man inte ut MHz för att undvika missförstånd, det är ju inte tal om 1600 MHz) har en klockfrekvens på 800 MHz.
1333 minnen går i 667 MHz, osv.

Jag tänkte ifall man kör fyra minnen i dual channel, men det jag sa var helt fel. Så du skulle inte säga att han behöver aktivera X.M.P?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold