får jag ut max av mitt gtx 660ti?

Permalänk
Medlem

får jag ut max av mitt gtx 660ti?

igår skrev jag en tråd om att byta ut mina gtx460 sli för att få en stabilare och kanske tystare burk

flera tipsade om 660 ti kortet

idag köpte jag ett asus 660 ti och mycket riktigt, kortet är så tyst att jag inte hör det över chassifläktarna dock så undrar jag om jag verkligen får ut max att mitt kort...

som referens körde jag en mätning med 3dmark vantage innan jag bytte och BÅDA lösningarna får runt 25k poäng på grafikdelen... enligt google så är det många som får runt 31k poäng på grafikdelen så nu undrar jag vad som är galet

inte för att det stör mig, jag bryr mig verkligen inte om poäng i ett program, det är spelupplevelsen som räknas och jag är nöjd efter några timmar GW2, men teknikern i mig är nyfiken...

resten av riggen är en i7 930 på ett asus p6x58d-e kort, 6gb corsair minne (1666mhz tror jag, kommer inte ihåg

Jag misstänker att det kanske har något med PCI-e 2.0 på mitt moderkort att göra, eftersom kortet är PCI3.0, dock så säger båda google och 2 säljare på webhallen att det ska funka med pci 3 kort i en 2 slot, så länge man inte kör dom fetaste korten i SLI så ska det finnas tillräckligt med bandbredd.

en annan sak som gör mig misstänksam är att test efter test jämför 680, 670 & 660 mot 500 serien (och amd/ati såklart) men inte någonstans visar dom att 460 korten i sli är ens med i matchen, det borde ha uppmärksammats av dom som testar sånt här...

någon som har idéer på vad jag kan testa?

senaste grafikdrivarna från nvidia 306.nånting kör jag så klart

Som alltid, mycket tacksam för förslag

/J

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jymden:

som referens körde jag en mätning med 3dmark vantage innan jag bytte och BÅDA lösningarna får runt 25k poäng på grafikdelen... enligt google så är det många som får runt 31k poäng på grafikdelen så nu undrar jag vad som är galet

en annan sak som gör mig misstänksam är att test efter test jämför 680, 670 & 660 mot 500 serien (och amd/ati såklart) men inte någonstans visar dom att 460 korten i sli är ens med i matchen, det borde ha uppmärksammats av dom som testar sånt här...

Nu har jag ju inget 660ti själv så kan ju inte testa, men de som ligger runt 31k kör de stock eller kör de överklockat, för kör de klockat är det inte konstigt om de får högre scores.

Sen att 6xx serien jämförs med 5xx serien är väl inget märkvärdigt? 5xx serien har ju redan jämförts med 4xx serien, 460SLI ligger ungefär runt ett 580 i prestanda om du vill ha någon referens där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.