Permalänk
Medlem

Amiga 1200

Tänkte dela lite bilder och information om mitt senaste bygge och ge er här på Swec något att titta på som omväxling från vattenkylning och kabeldragning på Windows maskiner, det är en underbar Amiga 1200 från 1992.
Amiga är ett av mina intressen och den här gången var det dags för min 1200 att få sig ett lyft
Totalsumma runt 8 tusen.

Original specifikationer:
CPU: Motorola 14MHz 68020
Grafikchip: AGA
RAM: 2MB Chip
HDD: 40MB
OS: AmigaOS 3.1
Lagringsmedium: 3,5" 720KB DD floppy.
Extra: Mus, joystick.

Nuvarande speficikationer:
CPU: Motorola 68030 42MHz, ACA-1231
Grafikchip: AGA + Indivision AGA MK2
RAM: 2MB Chip + 63MB Fast + 1MB rom map
HDD: CF 2x4GB.
OS: AmigaOS 3.1 + AmigaOS 3.9
Lagringsmedium: 3,5" 720KB DD floppy.
Nätverk: 11Mb/s wifi
Extra: 9-pin dsub switcher etc.

Meningen var att expandera Amigan men ha kvar kompatibiliteten med äldre program/spel.
Med mängden RAM så ökar hastigheten brutalt från slött ChipRam samt att det går köra alla spel/program från RAM istället för att använda 20 år gammla disketter.

Ökningen i prestanda är väldigt stor och jag är mycket nöjd, å gånger snabbare än stock.

Jag har haf mycket kul under bygget, det som återstår är PCMSCI-SCSI med SCSI DVD-brännare.

Bättre förklaring kommer med varje bild (har säkert missat något i specifikationerna ändå).

Amiga 1200

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Mycket fint beskrivet!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Man tackar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och detaljerad bygglogg, detta gillas starkt, helt klart en 5 poängare direkt på detta. Alltid kul att se folk med mycket kunnande, kontrollerna t.ex, det ser inte helt lätt ut att fixa till dom helt rätt och din smidiga lösning med switchen för att lösa problemet med hoppa/accelerera.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Slik stik var min favoritjoystick när jag hade en Amiga 500. Vill nästan köpa en bara för ha en liggandes. Var fick du tag på din?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Skönt att se gamla goda Amigan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Mycket intressant och detaljerad bygglogg, detta gillas starkt, helt klart en 5 poängare direkt på detta. Alltid kul att se folk med mycket kunnande, kontrollerna t.ex, det ser inte helt lätt ut att fixa till dom helt rätt och din smidiga lösning med switchen för att lösa problemet med hoppa/accelerera.

Man tackar ödmjukast, jag har faktiskt en köpt 11st olika handkontroller från ebay som dyker upp i veckan som alla skall lödas om för Amiga, allt från arkadstickor till gamepads från alla möjliga system, jag tycker det är roligt och rofyllt att sitta och löda om kontroller. Man får tänka till en del ibland, gör man fel kan allt hända från att man dödar en ljudkanal i Amigan till att man bränner alla CIA chip. Men roligt är det

Att ha möjlighet att använda upp på en knapp samt stänga av D-Pad upp var nödvändigt kände jag om man skall kunna använda en Gamepad.

Sen planerar jag att göra fler kontroller och ge bort mot frakt kostnaden till Amiga användare då det är svårt att få tag på felfria Amiga joysticks idag.

Skrivet av ficklampa:

Slik stik var min favoritjoystick när jag hade en Amiga 500. Vill nästan köpa en bara för ha en liggandes. Var fick du tag på din?

Jag värderar Slik Stik högt med, den är bland de bästa tycker jag även om många inte håller med, den kortare stickan gör snabba rörelser lättare, tyvärr är dem mycket svåra att få tag på idag, min har jag haft sen 1990 så den har hängt med länge, dem dyker inte upp ofta på ebay

Jag har faktiskt knåpat ihop en omvandlare/adapter så jag kan använda dem på PC när jag spelar arkadspel

Får du tag på en Slik Stik så kan jag göra en omvandlare/adapter åt dig så du kan använda den på din PC

Skrivet av Lordsqueak:

Skönt att se gamla goda Amigan igen.

Visst är det, tyckte Swec behövde en A1200 att titta på

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det värmer i själen att se en Amiga 1200, du får 5p för denna underbara modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tänkte dela lite bilder och information om mitt senaste bygge och ge er här på Swec något att titta på som omväxling från vattenkylning och kabeldragning på Windows maskiner, det är en underbar Amiga 1200 från 1992.
Amiga är ett av mina intressen och den här gången var det dags för min 1200 att få sig ett lyft
Totalsumma runt 8 tusen.

[/url]

Snyggt jobbat, och mycket fina nostalgiminnen
Bra bilder, mycket bra att du fotar när datorn är i sär och inte bara skriver specs.

Solklar fempoängare

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Ren och skär nostalgi, gamla fina Amiga Solklar femma.

En fråga, har du Supercars 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuckStar:

Det värmer i själen att se en Amiga 1200, du får 5p för denna underbara modifikation.

Tackar! Trevligt att det uppskattas

Skrivet av Kristerj:

Snyggt jobbat, och mycket fina nostalgiminnen
Bra bilder, mycket bra att du fotar när datorn är i sär och inte bara skriver specs.

Solklar fempoängare

Tack, jag har försökt komma ihåg att ta bilder så fort jag gör något med mina Amigas, blir roligare när folk kan se vad man igentligen gör inte bara före/efter bilder

Skrivet av Nandai:

Ren och skär nostalgi, gamla fina Amiga Solklar femma.

En fråga, har du Supercars 2?

Tackar! Jag inte bara har Super Cars 2, jag har det original av ettan och tvåan! Startade det och tog en bild Väldigt bra spel enligt mig och många andra!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ser jätte ballt ut. tummen upp

du vet inte vart kan jag få tag i 3/4-pins kontakter hane och hona till fläktar ?

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeenFo:

Ser jätte ballt ut. tummen upp

du vet inte vart kan jag få tag i 3/4-pins kontakter hane och hona till fläktar ?

Jag köper alla elektronikkomponenter/kontaketer/hylsor etc från Elfa dem har även vad du söker
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19754&filter...
Observera att bilderna är illustrativa, så du får läsa texten för att veta hur många stift det är

Edit: Det här kanske var mer vad du sökte?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19154&filter...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Oh, the memories! Sånt här gillar vi! Blev bra sugen på att ta fram 600:an nu...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag värderar Slik Stik högt med, den är bland de bästa tycker jag även om många inte håller med, den kortare stickan gör snabba rörelser lättare, tyvärr är dem mycket svåra att få tag på idag, min har jag haft sen 1990 så den har hängt med länge, dem dyker inte upp ofta på ebay

Jag har faktiskt knåpat ihop en omvandlare/adapter så jag kan använda dem på PC när jag spelar arkadspel

Får du tag på en Slik Stik så kan jag göra en omvandlare/adapter åt dig så du kan använda den på din PC

Cool, får försöka hitta en då. Vore kul om man fick tag på en i nyskick... TAC-2 var ju rätt gigantisk när jag var liten, så den var inte så lätt att hålla i för mig då. Samt att jag föredrog den korta rörelsen så klart.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan ha koll på allt
Sjukt nice att se något gammalt bli till liv igen
Klar femma för detaljerad logg & mycket info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiralkinder:

Oh, the memories! Sånt här gillar vi! Blev bra sugen på att ta fram 600:an nu...

600:an är en fin maskin, praktiskt storlek och har en del av fördelarna som 1200:an har dvs PCMCIA och HDD kontroller, dock enbart ECS men majoriteten av spel är ändå OCS/ECS. Jag har med en A600 som kör WHDLoad och har ett 4MB SRAM kort och 1MB trapddor ChipRam expansion fungerar väldigt fint

Skrivet av ficklampa:

Cool, får försöka hitta en då. Vore kul om man fick tag på en i nyskick... TAC-2 var ju rätt gigantisk när jag var liten, så den var inte så lätt att hålla i för mig då. Samt att jag föredrog den korta rörelsen så klart.

Suveränt, jo den är smidigare och jag gillar den lilla knappen, får du tag på en så skicka ett PM så skall jag utan kostnad göra ett USB gränssnitt till den

Skrivet av SeGabbe:

Fattar inte hur man kan ha koll på allt
Sjukt nice att se något gammalt bli till liv igen
Klar femma för detaljerad logg & mycket info

Man tackar Man lär sig med åren

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Roligt o se! Aldrig spelat Amiga faktiskt!

Men nu kommer ju frågan... Klarar den Crysis?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Roligt o se! Aldrig spelat Amiga faktiskt!

Men nu kommer ju frågan... Klarar den Crysis?

Den klarar Amiga exklusiva FPS som nästan är som Crysis ^^

Fears

Gloom

Breathless

Nemac IV

Project Intercalaris

Räcker det som Crysis substitud

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

WOW!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Underbart galleri!

Min första dator var en begagnad Commodore 64, sen blev det Super Nintendo och sen PC. Så jag hade aldrig någon Amiga :/
Men hade flera kompisar in the good old days som hade Amiga och spelade en del hos dem. Fick t.o.m. låna en 1200 ett tag

Är lite sugen på att retroaktivt skaffa en Amiga.
Finns en del kul på C64, men att sitta och skruva på tonhuvuden för att få in spel med väldigt långa laddningstider, som dessutom kunde fastna i laddningen och man fick börja om igen är inte så kul.
Det var en sak när det var den enda datorn man hade, men nu...
Dessutom gillar jag 'den nya' generationen med häftiga maskiner som Amiga, Super Nintendo, Mega Drive o dyl bättre
Tycker den generationen har vacker 2D grafik. Vissa saker i 3D från den generationen kan också vara charmigt.

Tangentbordsdatorerna, eller Wedge chassi som du kallar det är även min favorit.
Är i denna ordning jag är sugen på dem
1) Amiga 1200
2) Amiga 600
3) Amiga 500

Det mindre tangentbordet på 600:an kan väl vara nackdel ibland, men tycker 600:an är 'sexigare' än en 500.
Jag gillar den 'moderna' designen på 600 och 1200 bättre än 500:an. Även om jag skulle kunna tänka mig en Amiga 500 också.
Jag vet att det finns emulatorer. Men jag tycker ändå det är något speciellt med att köra på 'riktig hårdvara'.

Skrivet av som99:

Totalsumma runt 8 tusen.

Är det på det du har lagt ut nu, eller inkluderar det utgifter på 90-talet?
Har du skaffat själva Amigan nu, eller hade du den sen innan? Ingår den i totalsumman eller är det bara tillbehören?

Citat:

Nytt icke gulnat tangentbord är beställt.

Går det att beställa nya tangentbord och chassin? Med/för svensk tangentbordslayout?
Är det NOS eller reproduction? Priser? Var?
En del gamla Amigor är väldigt gulnade, tycker det ser lite tråkigt ut, även om det inte påverkar funktionen.
Eller är det bättre att invänta ett fint exemplar och betala mer för datorn direkt?

Citat:

Här har vi Indivision AGA MK2:an

Så det är den man behöver om man vill koppla Amigan till en pc skärm med VGA eller DVI istället för till en TV?
Är det även denna som gör att du måste ha kraftigare nätagg?
Finns det andra lösningar? Kanske något externt så man inte måste börja löda i den det första man gör? Slipper man fläktar så är det också ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Underbart galleri!

Tackar!

Skrivet av GuessWho:

Min första dator var en begagnad Commodore 64, sen blev det Super Nintendo och sen PC. Så jag hade aldrig någon Amiga :/
Men hade flera kompisar in the good old days som hade Amiga och spelade en del hos dem. Fick t.o.m. låna en 1200 ett tag

Jag gick från C64 till Amiga 1000

Skrivet av GuessWho:

Är lite sugen på att retroaktivt skaffa en Amiga.
Finns en del kul på C64, men att sitta och skruva på tonhuvuden för att få in spel med väldigt långa laddningstider, som dessutom kunde fastna i laddningen och man fick börja om igen är inte så kul.
Det var en sak när det var den enda datorn man hade, men nu...
Dessutom gillar jag 'den nya' generationen med häftiga maskiner som Amiga, Super Nintendo, Mega Drive o dyl bättre
Tycker den generationen har vacker 2D grafik. Vissa saker i 3D från den generationen kan också vara charmigt.

Absolut förstår dig, vill man ha en Amiga tycker jag en RAM expansion är ett måste, då slipper man kladda med halvt fungerande disketter och kan köra allt från minne via WHDLoad, du kan ju köra C64 spel/program på Amigan med ett litet program så det går återuppleva C64 där med
Men det är något visst med Amigans Ljud och grafik

Skrivet av GuessWho:

Tangentbordsdatorerna, eller Wedge chassi som du kallar det är även min favorit.
Är i denna ordning jag är sugen på dem
1) Amiga 1200
2) Amiga 600
3) Amiga 500

Jag tycker det med, dem får plats helt enkelt Jag skulle bytt plats på 600 och 500 dock för har man en 1200a så behövs inte en 600a och 500 passar bättre för kompatiblitet

Skrivet av GuessWho:

Det mindre tangentbordet på 600:an kan väl vara nackdel ibland, men tycker 600:an är 'sexigare' än en 500.
Jag gillar den 'moderna' designen på 600 och 1200 bättre än 500:an. Även om jag skulle kunna tänka mig en Amiga 500 också.
Jag vet att det finns emulatorer. Men jag tycker ändå det är något speciellt med att köra på 'riktig hårdvara'.

600an är bra mycket mer sexig än 500an, skulle jag valt antingen eller så hade jag valt 600an, dock försvinner många flyg sims utan numpad.
Emulatorer kan inte ersätta den riktiga hårdvaran

Skrivet av GuessWho:

Är det på det du har lagt ut nu, eller inkluderar det utgifter på 90-talet?
Har du skaffat själva Amigan nu, eller hade du den sen innan? Ingår den i totalsumman eller är det bara tillbehören?

Totalsumman är vad jag lagt ner på A1200an den senaste månaden eller två, en stock A1200 kan man få från 1500-2000kr men sen kostar det väldigt mycket att få tag på expansionerna. Men skall man bara spela och slippa disketter räcker en 8-12MB RAM expansion långt för några hundra
Så min har kostat mycket på grund av expansionerna, men min används inte bara till spel då jag även programmerar och gör bildredigering på min A1200

EDIT:
Så för någon som vill återuppliva Amiga spelen räcker det med valfri Amiga med hårddisk och 6-12MB ram så kommer man långt och billigt undan

Skrivet av GuessWho:

Går det att beställa nya tangentbord och chassin? Med/för svensk tangentbordslayout?
Är det NOS eller reproduction? Priser? Var?
En del gamla Amigor är väldigt gulnade, tycker det ser lite tråkigt ut, även om det inte påverkar funktionen.
Eller är det bättre att invänta ett fint exemplar och betala mer för datorn direkt?

Tyvärr NOS och svårt att leta reda på någon som har NOS, jag fick nöja mig med ett norskt tangentbord NOS ^^
Chassit går få som nytt med Retrobright men knapparna är svårare.
Jag skulle köpt ett exemplar som har vettig färg om jag vart du.

Skrivet av GuessWho:

Så det är den man behöver om man vill koppla Amigan till en pc skärm med VGA eller DVI istället för till en TV?
Är det även denna som gör att du måste ha kraftigare nätagg?
Finns det andra lösningar? Kanske något externt så man inte måste börja löda i den det första man gör? Slipper man fläktar så är det också ett plus.

Du kan använda en billig Arcade converter från RGB, Indivision är överkurs om man bara skall ha maskinen till lek då den kostar 1500kr, Indivision gör bäst bild men är mest för höga screenmodes som spel ändå itne använder så inget för hobby spelare
Köp en sånhär istället http://www.ebay.com/itm/NEW-ARCADE-GAME-CONVERTER-CGA-RGB-YUV...
Fungerar ypperligt för Amiga spelande.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Härligt bygge, hatten av !

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Härligt bygge, hatten av !

Man bockar och tackar, blev glad att så många här på Swec uppskattade min A1200 Blir nog att lägga upp nästa bygge på min A3000 när den är klar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vilken hjälte du är!
Underbar retroporr så här på kvällskiftet på jobbet, jävligt intressant att både läsa och kolla på dina bilder.

Kan man ge 10/5 ?

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tack för ett bra och utförligt svar!

Skrivet av som99:

Jag tycker det med, dem får plats helt enkelt Jag skulle bytt plats på 600 och 500 dock för har man en 1200a så behövs inte en 600a och 500 passar bättre för kompatiblitet

Jag menade från utgångspunkt att man inte hade någon och bara skulle skaffa en. Annars har du säkert rätt. 500:an var ju vanligare också vilket underlättar.

Skrivet av som99:

Emulatorer kan inte ersätta den riktiga hårdvaran

Precis

Skrivet av som99:

Totalsumman är vad jag lagt ner på A1200an den senaste månaden eller två, en stock A1200 kan man få från 1500-2000kr men sen kostar det väldigt mycket att få tag på expansionerna. Men skall man bara spela och slippa disketter räcker en 8-12MB RAM expansion långt för några hundra
Så min har kostat mycket på grund av expansionerna, men min används inte bara till spel då jag även programmerar och gör bildredigering på min A1200

EDIT:
Så för någon som vill återuppliva Amiga spelen räcker det med valfri Amiga med hårddisk och 6-12MB ram så kommer man långt och billigt undan

Om man väl har en kan det vara kul att testa andra saker också. Kanske köra något tracker program. Lite demos och vad mer som verkar kul. Men det är inte riktigt samma sak att återuppleva en dator som en del av kompisarna hade (och man själv ville ha), mot något som man själv hade. Så troligtvis kommer jag inte 'djupanvända' min (om jag skaffar) lika mycket som dig.

Är det bara 1200 som kan ha så mycket minne, eller gäller det 600 och 500 också?

Skrivet av som99:

Du kan använda en billig Arcade converter från RGB, Indivision är överkurs om man bara skall ha maskinen till lek då den kostar 1500kr, Indivision gör bäst bild men är mest för höga screenmodes som spel ändå itne använder så inget för hobby spelare
Köp en sånhär istället http://www.ebay.com/itm/NEW-ARCADE-GAME-CONVERTER-CGA-RGB-YUV...
Fungerar ypperligt för Amiga spelande.

Fungerar en sån med alla Wedge chassi Amigorna, eller bara vissa modeller?

En tanke är att kanske "bara skaffa en Amiga" nu i höst. Alltså att det troligtvis blir en 500 och bry sig mindre om gulnad och Svenskt/Engelskt tangentbord. Bara den är fungerande och man får till bra pris. Sen en sån Arcade converter uptill om den fungerar med 500:orna också.
Då kan man leka runt lite granna.
Om man inte använder det så mycket så kanske man nöjer sig där, bara man har en fungerande lösning.
Tycker man däremot att det var väldigt kul och använder det ganska mycket. Då kan man försöka hitta "rätt Amiga" istället. En fin 1200, gärna med Svenskt tangentbord. Då kan man lägga ner lite mer på den om/när man känner sig redo att storsatsa.

Kanske kan vara en vettig utgångspunkt?

Permalänk
Avstängd

Mycket imponerande!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Vilken hjälte du är!
Underbar retroporr så här på kvällskiftet på jobbet, jävligt intressant att både läsa och kolla på dina bilder.

Kan man ge 10/5 ?

Tackar, skriv till Swec och be dem sätta 10 på mig

Skrivet av GuessWho:

Är det bara 1200 som kan ha så mycket minne, eller gäller det 600 och 500 också?

Om du vill köra spel från hårddisk och många spel inte har HDD installer så kör man dem genom WHDLoad som köra disketterna i minnet, majoriteten av spel kräver 256KB-2MB RAM så mängden ram dem kräver + minne för att köra disketterna i minnet.
Så ett spel på 10 disketter kräver då 7,2MB för att läsas in + minnet spelet själv kräver (DD disketter är på 720KB).

Så oavsett Amiga version behövs så mycket minne man kan få om man vill slippa disketter, och så behövs hårddisk.

Så A500an är billigast att köpa, dock dyrast och svåraste allternativet att skaffa hårddisk till och semi svår att få mycket minne till. Men får man med massor av disketter med spel fungerar den jättebra.

A600 är dyrast att få tag på minne till, 4MB SRAM för PCMCIA brukar landa på 400-800kr sen kostar 1MB extra chipram kostar 400kr så inköpspris som kan vara väldigt varierande 700-1500kr sen 800-1200kr för mer minne, sen kostar Hårddisk nästan inget till A600 och A1200 då det bara är en billig PATA till CF adapter och ett 4GB CF kort.

A1200 den enda av wedge varianterna med AGA, så öppnar dörrar för spel dem andra inte kan köra men har dyrast inköpspris, dock är den poppulär så det finns väldigt mycket expansionsmöjligheter, ett 8-18MB RAM expansionskort till en A1200 går komma över för 300-800kr så utan tvekan det bästa köpet.

Så en 1200 slår alla dem andra på fingrarna i allt, snabbast, nyast och lättast att få delar och expansioner till.

Varför är det så att 1200an är poppulärast? Den är snabbast av Wedge varianterna och har AGA så mycket är tillverkat för den

Men kan du leva med att köra spel från diskett så läs min sista rad i det här inlägget

Skrivet av GuessWho:

Fungerar en sån med alla Wedge chassi Amigorna, eller bara vissa modeller?

Ja, den fungerar med ALLA amiga modeller

Skrivet av GuessWho:

En tanke är att kanske "bara skaffa en Amiga" nu i höst. Alltså att det troligtvis blir en 500 och bry sig mindre om gulnad och Svenskt/Engelskt tangentbord. Bara den är fungerande och man får till bra pris. Sen en sån Arcade converter uptill om den fungerar med 500:orna också.
Då kan man leka runt lite granna.
Om man inte använder det så mycket så kanske man nöjer sig där, bara man har en fungerande lösning.
Tycker man däremot att det var väldigt kul och använder det ganska mycket. Då kan man försöka hitta "rätt Amiga" istället. En fin 1200, gärna med Svenskt tangentbord. Då kan man lägga ner lite mer på den om/när man känner sig redo att storsatsa.
Kanske kan vara en vettig utgångspunkt?

Absolut, du kan trilla över en A500 för väldigt bra pris och så kommer det ofta lassvis med disketter till den så är det bara att köra, du kan via null-modem kabel köra över Amiga ADF filer från PC till Amiga där den skriver dem till diskett via Amiga Explorer, lätt som en plätt, i så fall behöver man inte någon hårddisk eller ram expansion
På så sätt kommer man billigt undan med bekostnad av att få längre laddningstider och man får byta diskett i spel, annars fungerar det fin fint

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

brrrrrrr får gåshud av retrokänslan från commodore-prylar
Hade själv ett komplett amiga 500 paket med monitor, tv-tuner, 512mb xtra ram, hade för mig jag hade nån extra diskett-station med. :D:D
Så man kunde mata i "nästa diskett" vid ev. byten
Grymt bra och detaljerat bygge :thumbsup:

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

De som inte röstat 5 på denna bygglogg måste ju vara p12or/motsvarande. Jag har då aldrig sett något vackrare!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6