2 servers 1 choice!

Permalänk
Medlem

2 servers 1 choice!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640789

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752998

Vilken bör jag välja om jag ska ha webbsida, fil och spel server...

ena har 8gb ECC andra har högre clock i Xeon :/

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Frågan är om du verkligen behöver ta någon av dom. Min server burk med den "extrema" hårdvaran C2D E8500, 8GB 800Mhz DDR2 och GA-EP35-DS3 som jag kör Linux Debian på har vart igång 7 eller 8 månader nu utan reboot och funkar jätte bra.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Minne är oftast viktigare, så jag hade kört på 8gb över snabbare prolle.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha burken till?
Jag skulle kört på mycket minne, det men jag virtualiserar mycket, och kompilerar på mina maskiner. Den med mycket minne har dessutom några diskar, det har inte den andra (även om de kanske är relativt små).

Minne är å andra sidan ganska billigt (100 spänn/GB-ish för ECC) så det kan man ju köpa senare.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

ECC är att rekommendera!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre tittat på en SuperMicro-server, t.ex: http://www.mullet.se/product.html?product_id=333308

Permalänk
Antielefant

***Trådar sammanfogade***

Observera att det enligt §3.3 i forumreglerna är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Detta beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förlåt

Skrivet av Zcenicx:

***Trådar sammanfogade***

Observera att det enligt §3.3 i forumreglerna är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Detta beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Ursäkta mig, jag letade efter min tråd utan att lyckas efter en dag eller två skapade jag en ny >_<

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kalle99:

Ursäkta mig, jag letade efter min tråd utan att lyckas efter en dag eller två skapade jag en ny >_<

Ingen fara.
Vad du kan göra i sådana fall är att klicka på "Inloggad som kalle99" längst upp till höger på forumet. Där kan du se alla dina inlägg och alla dina skapade trådar, även om de flyttats eller bytts namn på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd.

Jag har lite komponenter hemma som jag tänkte använda för att bygga en server. Det jag saknar är moderkort, RAM och nätdel. Jag har en Intel core i3 2100 jag kommmr använda. Vet inte hur mycket RAM jag ska ha men det ska vara uppgraderingsbart till 32GB. Datorlåda är Fractal Design Define R4. Kommer använda server för att hosta hemsida samt filserver. Centos som OS.

Permalänk
Medlem

Kalle99: av de två alternativen du har där så skulle jag välja TX120n då du har hotswap på diskarna.
Sen är lådan väldigt smidig och liten.

Ska du köra denna i seriös verksamhet så rekommenderar jag att köpa till garantiförlängning med on-site service 3år. (ett års garanti som standard på dessa, osäker på om det är on-site eller inte)
Värt varenda öre om hårdvaran ex moderkortet väl ger upp och man har en maskinspecifik installation så att man måste ha ett identiskt moderkort för att det ska fungera.
Lite av nackdelen med hemmabyggen är ju att går ngt sönder två och ett halvt år senare så är det inte helt lätt att få tag på moderkort.
Så att köpa en märkesserver kan vara en fördel om man ska köra seriös drift.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//