Permalänk
Medlem

AMD fx 8150 vs I5 3570k

Måste uppgradera min stationära lite också och undrar därför vilken jag ska köra på? Den kommer att användas huvudsakligen till 3d i cinema 4d och även alla Adobe programmen. Vill komma undan så billigt som möjligt men kollade även på en I7 3770k men det blir lite dyrt tycker jag för skillnaden på ca 10% enligt vissa tester mot I5 3570k.

Vilken cpu passar mig bäst? budgeten ligger väl på ca 3000 för moderkort, cpu och ram. Inte mycket men borde vara bättre än min q6600? Eller är det inte värt att uppgradera och vänta lite?

Permalänk
Medlem

Amd 8150 är ungefär lika bra som 3570k, något sämre till spel men till just rendering är det något bättre.
Den är ju även billigare vilket blir bra för din del, dock borde du köpa en fx 8120 då dom är likadana bara det att den är något lägre klockad. Så kör på en 8120 o klocka så blir det perfekt.
http://cdon.se/hemelektronik/amd_fx-8120_x8_3.1ghz_socket_am3... Glöm inte använda sweclockers rabatt på 5% också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ja, men nu pratar vi inte om i7 3770K utan om i5 3570K... Suck...

Dock så kan jag hålla med att man får en mycket bättre processor om man lägger lite extra krut på en i7:a...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

? Var har jag skrivit 3770k? Jag snackade om 3570k som du verkar ha missat totalt. Fx8150 är bättre för rendering, men med tanke på att 8120 är exakt likadant fast med lägre klock så bör han köpa den och klocka upp den, De blir ca 5-600 kr billigare och bättre för hans del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Ja, men nu pratar vi inte om i7 3770K utan om i5 3570K... Suck...

Dock så kan jag hålla med att man får en mycket bättre processor om man lägger lite extra krut på en i7:a...

Ja precis, men med tanke på att han vill komma undan så billigt som möjligt så tycker jag att han borde köra på 8120:n då den fungerar bra för det han ska göra och även är billig. 1295 kr på cdon och så kan man ju köra med sweclockers 5% rabatt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är själv i samma tanke och det känns som att för 2000:- får prolle och MB som ett bra köp. Absolut Intel har lyckats bättre, men även här är det GW2 och lightroom och photoshop som gäller för min del och känns som ett bra köp. Har nu gamla i5 760 1156 den kan man flytta över till servern.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, dock så skulle jag kolla runt på nätet eller dra ett mejl till dom o kolla så cpun verkligen fungerar med moderkortet.
Vet att i vissa fall så behöver man uppdatera moderkortets bios, o det går inte såvida man inte har en annan typ av amd cpu.. Vilket kan vara ett ganska stort problem

Permalänk
Medlem

Använd din Q6600 till dedikerad render farm. Vet inte om det går till cinema men är rätt säker på det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det ser bra ut, dock så skulle jag kolla runt på nätet eller dra ett mejl till dom o kolla så cpun verkligen fungerar med moderkortet.
Vet att i vissa fall så behöver man uppdatera moderkortets bios, o det går inte såvida man inte har en annan typ av amd cpu.. Vilket kan vara ett ganska stort problem

Jo det står (gigabyte.com) att man måste uppdatera bios på det moderkortet för att köra bulldozer. Men nyare revisioner borde säljas med uppdaterat bios tycker man. Men prata med cdon (de kanske kan kolla på förpackningen) eller välj ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har likandant moderkort och processor, funkade fint utan biosuppgradering. Tror min hade F7 bios vid köpet som skedde i Juli.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej.

Jag har likandant moderkort och processor, funkade fint utan biosuppgradering. Tror min hade F7 bios vid köpet som skedde i Juli.

Skönt, då är det bara att beställa då Kontaktade cdons kundsupport men nu slipper jag vänta på svar från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej.

Jag har likandant moderkort och processor, funkade fint utan biosuppgradering. Tror min hade F7 bios vid köpet som skedde i Juli.

Har också samma moderkort och cpu, funkade out of the box. Gillar fx-8120 den passade mina behov perfekt till ett bra pris!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Nu är delarna beställda