Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Överklocka CPU, Problem med Mosfets?

Tjena Sweclockare!

Jag har nu (äntligen) skaffat en ordentlig CPU-kylare. Nu när jag tänkt överklocka så har jag googlat lite för att se lite tips på hur man gör, och då verkar många säga att just moderkortet jag har inte lämpar sig för överklockning.

Detta sägs bero på att MOSFET:arna inte tål den extra värmen som produceras när man höjer spänningen. Är detta sant eller kan jag komma upp i 3,8 GHz (mitt mål) utan att förstöra moderkortet?

System i sign. Kan påpeka att jag har mycket bra luftgenomströmning i burken.

Tack på förhand!

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Slaktardej:

Tjena Sweclockare!

Jag har nu (äntligen) skaffat en ordentlig CPU-kylare. Nu när jag tänkt överklocka så har jag googlat lite för att se lite tips på hur man gör, och då verkar många säga att just moderkortet jag har inte lämpar sig för överklockning.

Detta sägs bero på att MOSFET:arna inte tål den extra värmen som produceras när man höjer spänningen. Är detta sant eller kan jag komma upp i 3,8 GHz (mitt mål) utan att förstöra moderkortet?

System i sign. Kan påpeka att jag har mycket bra luftgenomströmning i burken.

Tack på förhand!

Vet inte vad som gäller för ditt moderkort men jag hade själv problem med frekvenser över 4.5ghz innan jag satte in en spotfan (fläkt på böjbar arm som går att rikta) som blåste direkt mot mosfets. Tror det är av märket Antec men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Silverstone Ft02 Silver | 3930k @ 4.2 Ghz HT | H100 |32 gb Ram | GTX 980 Ti | Intel 510 120gb | 2x Intel 520 120gb Raid0 | Silverstone Strider 1000w Silent | Dell U3011WFP-HC | Mionix Alioth| Mionix Castor| B&W P7| Dacmagic Plus | Little dot MkIV SE | [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2346611.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av tsc:

Vet inte vad som gäller för ditt moderkort men jag hade själv problem med frekvenser över 4.5ghz innan jag satte in en spotfan (fläkt på böjbar arm som går att rikta) som blåste direkt mot mosfets. Tror det är av märket Antec men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag har ju tittat på en sån. De är ju inte så dyra, så kanske blir till och skaffa en sån snart!

Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Nytt Problem!!

Hej igen!

Jag har nu försökt mig på att klocka lite, och problemet nu är att så fort jag kommer upp i över 3,5 GHz så slocknar datorn. Det spelar ingen roll hur mycket spänning jag vräker på med, utan det går inte.

HWMonitor säger att jag har 1,34V när jag bara surfar, men när jag startar Prime95 så sjunker spänningen till 1,27V.
Jag förstår inte varför! Har testat att ta bort TurboV EVO, stängt av AMD Turbo Tech, satt overclocking mode på manual osv.

System i sign, Tack på förhand!

Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Slaktardej:

Hej igen!

Jag har nu försökt mig på att klocka lite, och problemet nu är att så fort jag kommer upp i över 3,5 GHz så slocknar datorn. Det spelar ingen roll hur mycket spänning jag vräker på med, utan det går inte.

HWMonitor säger att jag har 1,34V när jag bara surfar, men när jag startar Prime95 så sjunker spänningen till 1,27V.
Jag förstår inte varför! Har testat att ta bort TurboV EVO, stängt av AMD Turbo Tech, satt overclocking mode på manual osv.

System i sign, Tack på förhand!

Jag hade problem med mitt ASUS M4A78LT-M LE som inte heller har kylfläns på MOSFET-kretsarna, min moderkortstemp steg uppåt 65-70, sen kom det upp meddelande om att datorn skulle stängas av, eller blåskärm. CPUn låg då "bara" på 55-56 grader och hade alltså marginal, så det var garanterat MOSFET/VRMS som satte stopp.

Nu kör jag på ett Sabertooth 990FX och har inga problem, men du borde kunna köra mer än 3,5 om du har bra luftflöde i datorn ändå, tycker jag.

Vad kör du för inställningar? Här är mina på min PII x6 1090T:

Till att börja med, så funkade det mer stabilt för mig att blanda multipel och FSB, än att bara höja CPU-multipeln.

Jag har för mig att jag kör VCore på 1,4125V
Tror jag kör FSB på 240MHz nu för att få:
240x16.5 = 3960 MHz på CPU, vcore 1,4125V
240x6,67 = 1601 MHz på minnen, CPU/NB voltage 1,5125V
240x10 = 2400 MHz på CPU/NB, spänning på AUTO (3x minnena i single speed blir 800x3 =2400MHz enligt AMDs rekommendationer)
240*9 = 2160 på HT Link (x8 för 1980MHz går också lika bra, HT är ju mer än nog på sina default 2000MHz)

1,15V på NB voltage för chipset.

Load Line Calibration på High/Extreme så att man inte får så stora svängar i spänningen.

Jag har Cool'n'Quiet påslaget ihop med de andra strömsparfunktionerna, de gör ingen skillnad för min stabilitet och det är ju störigt om man skulle behöva ha CPUn på max hela tiden.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av blackeagle:

Jag hade problem med mitt ASUS M4A78LT-M LE som inte heller har kylfläns på MOSFET-kretsarna, min moderkortstemp steg uppåt 65-70, sen kom det upp meddelande om att datorn skulle stängas av, eller blåskärm. CPUn låg då "bara" på 55-56 grader och hade alltså marginal, så det var garanterat MOSFET/VRMS som satte stopp.

Nu kör jag på ett Sabertooth 990FX och har inga problem, men du borde kunna köra mer än 3,5 om du har bra luftflöde i datorn ändå, tycker jag.

Vad kör du för inställningar? Här är mina på min PII x6 1090T:

Till att börja med, så funkade det mer stabilt för mig att blanda multipel och FSB, än att bara höja CPU-multipeln.

Jag har för mig att jag kör VCore på 1,4125V
Tror jag kör FSB på 240MHz nu för att få:
240x16.5 = 3960 MHz på CPU, vcore 1,4125V
240x6,67 = 1601 MHz på minnen, CPU/NB voltage 1,5125V
240x10 = 2400 MHz på CPU/NB, spänning på AUTO (3x minnena i single speed blir 800x3 =2400MHz enligt AMDs rekommendationer)
240*9 = 2160 på HT Link (x8 för 1980MHz går också lika bra, HT är ju mer än nog på sina default 2000MHz)

1,15V på NB voltage för chipset.

Load Line Calibration på High/Extreme så att man inte får så stora svängar i spänningen.

Jag har Cool'n'Quiet påslaget ihop med de andra strömsparfunktionerna, de gör ingen skillnad för min stabilitet och det är ju störigt om man skulle behöva ha CPUn på max hela tiden.

Behöver man ställa in allt sånt? Jag trodde att det räckte med att ställa in CPU Voltage och CPU Frequency (multiplier)?

Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Slaktardej:

Behöver man ställa in allt sånt? Jag trodde att det räckte med att ställa in CPU Voltage och CPU Frequency (multiplier)?

Det kan räcka, men vill man få det stabilt på så hög frekvens som 4GHz, så kan man behöva ställa in andra saker med. Jag fick experimentera rätt länge.

SAmma sak med mina minnen, de har jag manuellt ställt in på 1600MHz som sagt, och då fick jag gå in i DRAM Timings och ställa in alla de där "CAS Latency", "RAS to CAS Delay" osv till 9-9-9-24-41 2T (eller liknande) som det brukar stå angivet på dem i den hastigheten.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD