Permalänk
Avstängd

Bästa kabel för en fläkt kontroller ?

Hej. jag har köpt en fan controller till min dator som jag har kopplat en fläkt till ?

Nu är min fråga ska jag koppa fan controllern till moderkortet eller ska jag koppla den till något annat ?

för jag tänkte på de om man kopplar den till moderkortet så kanske inte fan kontrollern får full power hela tiden eftersom datorn styr ? om jag kopplar den till den molex får den full styrka hela tiden ? eller hur ska jag göra för att fan kontrollern får full stryka hela tiden ?

Permalänk
Medlem

du ska få in full ström från molex till fläktkontrollern sen styr du fläktarna via kontrollern då den reglerar och minskar strömmen därifrån

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har inte använd fläkt kontroller på en stund nå, men dom brukte alltid få kraft via en molex, sen kopplar du fläkt på för att styra hur snabbt dom kör.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller brukar man koppla till molex, ja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Fan controller: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

jag har en sån kabel typ:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.cyberguys.com/i...

Hur ska jag koppla ?

det är ju en 3 pin kontakt i fläkten. den ska väll in i fan controllern och fan controllern till en molex på datan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

det är ju en 3 pin kontakt i fläkten. den ska väll in i fan controllern och fan controllern till en molex på datan ?

Den ska in i Datorn, får ej plats i datan.
Det är så du ska göra ja

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Du behöver en adapter, t.ex.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
för att få in strömmen från molex till fläktcontrollern.

Fast jag måste säga att jag har alldeles för mig att mina Zalman Fanmate (det där ser väldigt mycket ut som en sådan) kom med en färdig Molexanslutning, även om den inte syns på din bild.

Permalänk

Koppla fläktarna till fläktkontrollen via standard-3pin. För att strömförsörja fläktkontrollern ger du den 12/5V via molex (4-pinskontaken). Det finns ingen mening med att koppla fläktkontrollern till moderkortet, du köpte ju den för att styra fläktarna manuellt. Vill du bara grena ut uttagen ifrån moderkortet kan du tillverka eller köpa en 3 pins grenkontakt.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Avstängd

men nu har jag kopplat fan kontrollern till en molex och använder 3 pins kontakten på fan kontrollern till en fläkt och så har jag en annan fläkt som styrs av datan Men jag tänkte på en sak vad är viktigaste ? att man har bra utblås. eller är det bättre med mkt insug alltså fräsch luft som kommer in ?

för har en fläkt på sidan som är kopplad till fan kontroller så jag kan styra den men den är som insug o då blåser den typ mot grafikkortet och sen har jag en bak då som utblås. för om utblås inte är så viktigt skulle jag kunna sätta en adapter på den så den snurrar 500 varv. för nu är den kopplad till moderkortet och när jag spelar så sticker den upp i varv ganska bra tycker ni jag ska behålla de eller ska jag sänka den så den går på 500 varv? vilket är viktigaste ? Mkt fräsch luft in eller varm luft ut !?

Permalänk

Ahh Zalman :), har själva 2 sådana!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

för har en fläkt på sidan som är kopplad till fan kontroller så jag kan styra den men den är som insug o då blåser den typ mot grafikkortet och sen har jag en bak då som utblås. för om utblås inte är så viktigt skulle jag kunna sätta en adapter på den så den snurrar 500 varv. för nu är den kopplad till moderkortet och när jag spelar så sticker den upp i varv ganska bra tycker ni jag ska behålla de eller ska jag sänka den så den går på 500 varv? vilket är viktigaste ? Mkt fräsch luft in eller varm luft ut !?

Allt blås är viktigt, beror på hur varm du vill att datorn ska vara.
Det heter Dator int data, tack
Koppla alla fläktarna till kontrollern?

Permalänk
Skrivet av ultracpu:

men nu har jag kopplat fan kontrollern till en molex och använder 3 pins kontakten på fan kontrollern till en fläkt och så har jag en annan fläkt som styrs av datan Men jag tänkte på en sak vad är viktigaste ? att man har bra utblås. eller är det bättre med mkt insug alltså fräsch luft som kommer in ?

Oftast är det bästa att ha en balans mellan insug och utblås, så att det är ungefär lika mycket som blåser ut som suger in. Samma princip som push/pull på en CPU-kylare. Men det finns en bra orsak att ha mer kraft i insuget, och det är damm. Med undertryck i lådan sugs luft in genom alla öppningar och tar då damm med sig. Med övertryck däremot sugs dammet bara in genom fläkten som förhoppningsvis(?) har dammfilter.

Att din utsugsfläkt går upp i varv när du spelar kan betyda att du har kopplat den till CPU-fläktuttaget på moderkortet - varvtalet styrs då oftast (beroende av inställningar i BIOS och andra fläktstyrningsprogram typ Speedfan) av temperaturen på CPU:n, och det är nog inte riktigt vad du vill - det leder till onödigt mycket blås. Det brukar finnas ett uttag för chassifläkt som då brukar styras av moderkortstemperaturen. Med Speedfan kan du ändra det där efter vad du själv tycker passar bra om du tycker den varvar för mycket, men det är rätt pilligt.

Att sätta en spänningssänkare på en moderkortsstyrd fläktkontakt blir ofta inte bra förresten; i normalläget stryper först moderkortet och sedan motståndet spänningen så mycket att fläkten inte startar alls.