Permalänk
Medlem

några funderingar omkr vattenkylning

Förra datorn körde jag vanlig EK Water Blocks DCP 4,0 till att kyla mina 2 grafikkort och ett 240 rad.

Vad använder man top till pumpar för? är det för att få mer prestanda o tystare pump? behövs det ? Är det en motor i pumpen också?

dom här SLI/crossfire anslutningarna http://www.coolingstuff.se/p/188/anslutning-sli-cf-2slot-g1-4... , tycker dom känns sketchy, menar mitten röret är ju i princip lös och går att reglera hur som, man skruvar inte fast denna. Är dom stabila och att lita på ? jag körde nipplar och slang mellan mina kort.

Tänkte köra en ny loop med cpu,2xgpu,1st 360rad + 1st 120rad , Kan jag köra med samma EK DCP 4,0 pump ? kommer köra 10/16 slangar

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om detta är svar på din fråga men...

Top till tex. Swiftech MCP350 och Alphacool VPP655(Aka. D5) köper man för att få bättre flöde/prestanda och det sägs göra pumpen tystare, orkar inte leta fram siffror men det finns om du googlar. Om inte annat så ger dom dig bättre anslutningsmöjligheter och ser snyggare ut. VPP655 även kallad D5 levereras i detta fall utan top men tex Swiftechs MCP655 (mer eller mindre exakt likadan pump) levereras med en ganska sketen top, därför väljer många att byta. Standard topparna har heller inte gängade anslutningar för att fasta "fittings" i utan du trär på slangen på topens anslutningar (se MCP350 länken).

Va gäller SLi/Xfire bryggan kan jag inte hjälpa dig då jag inte kör eller har kört vattenkylt SLi/Xfire.

Jag har ingen erfarenhet av EK pumparna själv utan har endast kört MCP350/355 och MCP655. EK pumpen duger säkert men tycker att det kan vara värt att lägga en slant på pumpen. Den är trots allt den viktigaste delen i din vattenloop.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

tack för svaret, t.ex om jag väljer att köra på en Alphacool VPP655 , räcker det med att köpa till ett http://www.coolingstuff.se/p/581/alphacool-ddc-top-plexi ? då får man ju fittings om man säger så .

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Vad använder man top till pumpar för? är det för att få mer prestanda o tystare pump? behövs det ? Är det en motor i pumpen också?

Precis, något bättre prestanda och lite lägre ljudnivå. Man slipper också de pumparnas inbyggda slanganslutningen och kan använda valfria storlekar på slang och vilken anslutning man själv vill.

Skrivet av sushi84:

dom här SLI/crossfire anslutningarna http://www.coolingstuff.se/p/188/anslutning-sli-cf-2slot-g1-4... , tycker dom känns sketchy, menar mitten röret är ju i princip lös och går att reglera hur som, man skruvar inte fast denna. Är dom stabila och att lita på ? jag körde nipplar och slang mellan mina kort.

De använder O-ringar som sluter tätt runt det mittersta röret, de brukar fungera bra.

Skrivet av sushi84:

Tänkte köra en ny loop med cpu,2xgpu,1st 360rad + 1st 120rad , Kan jag köra med samma EK DCP 4,0 pump ? kommer köra 10/16 slangar

Det borde fungera. En DDC eller D5 pump kan dock ge dig något bättre flöde/tryck och garanterat lägre ljudnivå.

Skrivet av sushi84:

tack för svaret, t.ex om jag väljer att köra på en Alphacool VPP655 , räcker det med att köpa till ett http://www.coolingstuff.se/p/581/alphacool-ddc-top-plexi ? då får man ju fittings om man säger så .

Just den toppen är gjord till en DDC pump, och pumpen "Alphacool VPP655" är en D5 pump, så de passar inte. "Fittings", anslutningar till slang måste man fortfarande köpa.

Permalänk
Medlem

Men en VPP655 måste man köra top till antar jag ? Alphacool HF D5 TOP Acetal en sådan passar VPP655 pumpen i guess ?

Permalänk
Medlem

Till VPP655 medföljer inte top så en Alphacool HF D5 TOP Acetal / Alphacool HF D5 TOP Plexi måste du köpa till.

Nu tycker jag att man ska försöka stödja dom svenska återförsäljarna så långt det går men vill ändå föreslå att du tar dig en titt hos www.aquatuning.se

Har faktiskt en EK D5 top och 3meter Svart 10/16 Primochill PrimoFlex Pro slang liggandes om det är av intresse.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Till VPP655 medföljer inte top så en Alphacool HF D5 TOP Acetal / Alphacool HF D5 TOP Plexi måste du köpa till.

Nu tycker jag att man ska försöka stödja dom svenska återförsäljarna så långt det går men vill ändå föreslå att du tar dig en titt hos www.aquatuning.se

Har faktiskt en EK D5 top och 3meter Svart 10/16 Primochill PrimoFlex Pro slang liggandes om det är av intresse.

yes har förstått att jag måste köpa till toppen, men den skall väl passa förmodar jag?

Jag hade tänk sätta ihop pump/top med en reservoir så det blir cleant utan för mkt slangar runt om kring. Är väl fort samma princip, från tanken,till pump,från pump till block eller rad?

är det en plexi EK D5 top ?

Permalänk
Medlem

Dom hos coolingstuff passar alldeles utmärkt.

Hur du drar din loop spelar egentligen ingen roll men för enkelhetens skull så gäller det du säger.

Den jag har liggandes är EK D5 X-Top Rev.2.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Dom hos coolingstuff passar alldeles utmärkt.

Hur du drar din loop spelar egentligen ingen roll men för enkelhetens skull så gäller det du säger.

Den jag har liggandes är EK D5 X-Top Rev.2.

vill helst ha i plexi dock :/

vilken pump skall man köra, alpha eller swiftech ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

vilken pump skall man köra, alpha eller swiftech ?

Det är samma pump bara olika klistermärken vad jag vet. Dock finns det lite olika modeller, dom som man kan ställa RPM (röda vridpoten på baksidan) och dom inte har någon och därför går på max hela tiden. Sen finns det modeller som har signalkabel också. Tror inte Alphan finns utan vridpot och den utan från Swiftech är rätt ovanlig.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

tack för svaren tror det blir alphacool med plexi toppen.
Den ska ge flöde åt 1 360rad,1 120rad, 2 gpu block, 1 cpu block är det tänkt