Permalänk
Medlem

Angående Gentle Typhoon 1850rpm

Tjipp alla glada klockare!
Jag vill minnas att jag läst i en tråd här för ett tag sen att 1850rpms varianten har större motor än dom andra, finns det någon sanning i detta eller är det taget ur luften? Själv så äger jag en drös 1850rpm och är helnöjd med dom men nu har jag tänkt tillverka en egen kylfläns där fläktmotorns storlek är av stor vikt.
Så frågan är alltså: har alla modeller samma storlek på motorn eller kommer jag ner ett snäpp om jag skickar efter en 1450rpm eller 1150?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tjipp alla glada klockare!
Jag vill minnas att jag läst i en tråd här för ett tag sen att 1850rpms varianten har större motor än dom andra, finns det någon sanning i detta eller är det taget ur luften? Själv så äger jag en drös 1850rpm och är helnöjd med dom men nu har jag tänkt tillverka en egen kylfläns där fläktmotorns storlek är av stor vikt.
Så frågan är alltså: har alla modeller samma storlek på motorn eller kommer jag ner ett snäpp om jag skickar efter en 1450rpm eller 1150?

Bra fråga hörrödu. Jag har 1450 RPMs varianten på min radiatorer och motornavet på dem verkar mäta ca 47 mm tvärsöver. Det är enligt mig ganska mycket. Min gissning är att skillnaden i motorstorlek (om det nu är någon) är ganska obefintlig. Någon som sitter på 1850 varianten kan kanske bekräfta detta?

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Bra fråga hörrödu. Jag har 1450 RPMs varianten på min radiatorer och motornavet på dem verkar mäta ca 47 mm tvärsöver. Det är enligt mig ganska mycket. Min gissning är att skillnaden i motorstorlek (om det nu är någon) är ganska obefintlig. Någon som sitter på 1850 varianten kan kanske bekräfta detta?

Stort tack för svaret, trodde det var dött lopp där ett tag.
Jag mätte precis på en av mina 1850 och det är drygt 51-52mm över fläktnavet så det tycks ju skilja en del. Eller monterade du isär fläkten och mätte rakt över motorn?
Verkar väldigt osmart av scythe om dom skulle ta fram olika motorer för samtliga GT fläktar om man ser det ut ett kostnads perspektiv. Hör gärna av dig hur du mätte.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Ingen orsak. Jag mätte rakt över navet "bakifrån" (dvs, inte där etiketten sitter) då fläkten sitter monterad på en radiator i push-config och jag var för lat för att skruva loss den. Jag körde måttband, så felmarginalen är väl ca 1mm, men med tanke på vad du skriver så verkar det ju som om det faktiskt skulle finnas en liten skillnad i storlek på navet. Om det är viktigt så kan jag ta och plocka loss en fläkt ändå och köra med skjutmått över plastnavet.

Generellt sett så bidrar den centrala delen av fläkten inte så mycket till flödet då fläktbladen inte rör sig så fort, så förlusten pga ett motornav när fläkten sitter som chassifläkt är inte så mycket att oroa sig för. Dödpunkten är dock irriterande när fläkten sitter på en fläns/radiator eftersom det handlar om en ganska stor yta av flänsen som inte utnyttjas. Vet inte exakt hur den här flänsen du hade tänkt tillverka ska fungera, men det här med förkammare (shrouds) är nog värt att tänka på.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Ingen orsak. Jag mätte rakt över navet "bakifrån" (dvs, inte där etiketten sitter) då fläkten sitter monterad på en radiator i push-config och jag var för lat för att skruva loss den. Jag körde måttband, så felmarginalen är väl ca 1mm, men med tanke på vad du skriver så verkar det ju som om det faktiskt skulle finnas en liten skillnad i storlek på navet. Om det är viktigt så kan jag ta och plocka loss en fläkt ändå och köra med skjutmått över plastnavet.

Generellt sett så bidrar den centrala delen av fläkten inte så mycket till flödet då fläktbladen inte rör sig så fort, så förlusten pga ett motornav när fläkten sitter som chassifläkt är inte så mycket att oroa sig för. Dödpunkten är dock irriterande när fläkten sitter på en fläns/radiator eftersom det handlar om en ganska stor yta av flänsen som inte utnyttjas. Vet inte exakt hur den här flänsen du hade tänkt tillverka ska fungera, men det här med förkammare (shrouds) är nog värt att tänka på.

Ska fräsa en fläns i koppar med måtten 100x100 eller 100x60 så en "tratt" mellan fläkten och flänsen får det helt klart bli. Det lutar åt 100x60 med tanke på vikten, men då skulle motorn på en GT 1850 täcka nästan 30%. Frågan är om det spelar någon roll och i så fall hur stor.
Sitter i tankarna att beställa en 800 eller 1150rpm men kanske inte tjänar så mycket jämför med att använda en 1850 i 5 eller 7v. Det är en hel vetenskap det här när det kommer till rpm, tryck, turbulens, ljudnivå, flänsens utformning och trattens vinkel. Vill få en näst intill ljudlös lösning som ska vara driftsäker och klara 24/7 körning.
Eller borde jag helt enkelt spana mer på silverStones air penetrator istället för en lågvarvig scythe GT? (Men det kommer vara väldigt tätt mellan flänsarna ~1,5mm, så ett högt tryck vore att föredra)

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Ska fräsa en fläns i koppar med måtten 100x100 eller 100x60 så en "tratt" mellan fläkten och flänsen får det helt klart bli. Det lutar åt 100x60 med tanke på vikten, men då skulle motorn på en GT 1850 täcka nästan 30%. Frågan är om det spelar någon roll och i så fall hur stor.
Sitter i tankarna att beställa en 800 eller 1150rpm men kanske inte tjänar så mycket jämför med att använda en 1850 i 5 eller 7v. Det är en hel vetenskap det här när det kommer till rpm, tryck, turbulens, ljudnivå, flänsens utformning och trattens vinkel. Vill få en näst intill ljudlös lösning som ska vara driftsäker och klara 24/7 körning.
Eller borde jag helt enkelt spana mer på silverStones air penetrator istället för en lågvarvig scythe GT? (Men det kommer vara väldigt tätt mellan flänsarna ~1,5mm, så ett högt tryck vore att föredra)

Lessen för sent svar.

Så du ska alltså bygga någon sorts "tunnel" från 120x120mm fläkt till t.ex. 100x60mm fläns? I såna fall kommer den att fungera som en förkammare och "forma" och utjämna luftströmmen. En air penetrator är ju bra på att bilda en riktad stöm av luft, men har du en "tunnel" som tvingar luften dit den ska så spelar det ju ingen roll. Vidare verkar det räcka med en förhållandevis kort förkammare för att luftströmmen och trycket ska jämnas ut och sprida sig över flänsen. Är din "tunnel" mer än 3-5 cm djup så kommer nog effekten med "dödpunkten" och dess storlek att ha utraderats fullständigt. Dessa slutsatser drar jag utifrån följande test där Martin har undersökt förkammarens effekt på vattenkylningsradiatorer. Antar att du borde kunna dra liknande slutsatser om vilket djup som är lagom för ditt bygge:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...

Något som dock säkert är ganska viktigt är att "tunneln" sitter hyffsat tätt mot både fläkt och fläns så att inte luften (och trycket) smiter ut på sidan eller längs med "tunneln" istället för att pressas genom flänsen. Blir viktigare ju tätare flänsar du har. Någon sorts gummitätning eller silikon borde väl kunna fixa biffen.

1,5 mm mellan flänsarna är dock inte jättetätt. Min toppmonterade Koolance radiator har 30 FPI (fins per inch) vilket översätts till ~0.85 mm mellan flänsarna. Där klarade inte riktigt en Noiseblocker PK3 att pressa luft genom radden utan jag fick att avsevärt tillbakaflöde genom fläkten. GT 1450 fläktarna som jag sen bytte till klarar det mycket bättre vid lägre varvtal. Jag skulle nog köra med GT 1850 fläktarna om du redan har en sån. Med en fläkt som har lite dåligt tryck riskerar du att behöva varva på den för att uppnå ett vettigt flöde genom flänsen, medan en GT förmodligen klarar av samma flöde vid lägre varv. Skillnaden i flöde mellan modellerna tack vare fläktnavet skulle jag (helt ovetenskapligt) gissa på är totalt försumbart. Då är det där med att inte hela flänsen utnyttjas (tack vare dödpunkten) om fläkten sitter för nära ett mycket värre problem. Som du ser i testet ovan så kan det handla om nästan 20 % förbättring av kyleffekten!

Skriv gärna och berätta hur det gick med ditt projekt sen. Verkar spännande.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Japp du har har så rätt så
Tratten kommer ligga mått i mått med fläkten så där blir det helt tätt (fläkten pressas fast med handkraft), och sen ska tratten gå ner över flänsen så det kommer blir 0 förlust där också. Men just scythe GT har inte rundade hörn och sen verkar inte ramen vara 120mm utan snarare 118 när jag mätte som hastigast, rätt märkligt må jag säga.

Men fräste ut en prototyp med fäste för 92mm fläkt och det tycks funka galant, jag kunde gå ner till 7v och behålla samma temp som jag fick med 12v utan tratten. 5v funkade dock inte alls, den antika zalmanfläkten orkade knappt pressa någon luft alls genom flänsen då ^^ Det får helt klart bli en 120x120 -> 100x60 tratt i aluminium med någon smidig fästanordning. I värsta fall så kanske jag får bita i det sura äpplet och ha datorn liggandes så får tyngdkraften göra sitt. Och med tanke på att en 92mm zalmanfläkt på 7v lyckades göra jobbet rätt bra så blir nog en GT 1850 rätt overkill, får nog testa att köra den på 5v om den lyckas starta på det.

Och tack för länken, jag kollade som hastigast förut och den verkar givande, så ska fördjupa mig i den nu samtidigt som jag försöker bemästra autoCAD
Bifogar även en bild, vet inte om den säger så mycket men ändå: http://ladda-upp.se/files/2012/b25617.jpg

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb