Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Fanless

Hej. Byter till SSD 0,5 TB lagringsdisk och kör SSD systemdisk.
Idag ökar utluften från PSU till 37 grader när jag startar datorn.
CPU och MB-temps är 43 grader.
CPU AMD Phenom XII 550, 3,1, OC till 3,8. Lite övervolt, 1,48v.
Kylare Noctuua NH-U12P, kör bara en fläkt, pushar uppåt PSU.
Video ett mediokert Nvidia Geforce GTS 450.
Inluft i ett galler nere i sidoplåten.
PSU Chieftec-650-14CS. 140mm fläkt.

frågorna är
1) Skulle det fungera med ett fläktlöst PSU?
2) Kommer en fläkt att kunna pusha ut tillräcklig värme?

Med en SSD isf. HDD = mindre värme.
PSU utan fläkt = mindre genomströmmning.

Ideer? Nyfiken lasse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

om du kommer ha en fläkt i chassit kan du lika gärna ha en PSU med fläkt. chassifläktarna brukar alltid överrösta PSU i vanliga fall.

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av morxy49:

om du kommer ha en fläkt i chassit kan du lika gärna ha en PSU med fläkt. chassifläktarna brukar alltid överrösta PSU i vanliga fall.

Min ide var att inte ha en fläkt i chassiet. Bara låta cpu-kylarfläkten på 950 rpm pusha ut luften.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av lassep1l1s:

Min ide var att inte ha en fläkt i chassiet. Bara låta cpu-kylarfläkten på 950 rpm pusha ut luften.

Min gissning är att det inte kommer att fungera särskilt bra. Om du helt saknar fläktar som sitter som insug eller utblås så får du ingen tryckskillnad mellan insidan och utsidan av chassit. Fläkten som sitter inne i chassit kommer mest att fläkta runt varmluften där inne.

Jag skulle nog satsa på åtminstone en chassifläkt för att hålla innandömet svalt om du siktar på passiva komponenter. Det finns fina tysta fläktar idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av lassep1l1s:

Om du har en så pass snabb fläkt som 950RPM redan i datorn borde ditt nätagg vara helt ljudlöst i jämförelse redan idag om det är nått sånär tyst. Det verkar inte gå varmt och det är inte tungt belastat direkt så med en vettig fläktkurva bör det vara nästan ljudlöst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Nov 2007

Mitt tips är att köpa ett semi-passivt nätaggregat och en tyst chassi fläkt som tex Scythe GT 800RPM.

[Intel i7 3770K @ 4,2Ghz] [ASUS Maximus V Gene] [ASUS nVidia GeForce 670] [Corsair Vengeance 16Gb Röd LP] [Corsair AX850] [Corsair Force GT 120Gb x2] [Noctua NH-U12P SE] [Fractal Design R4] [Gentle Typhoon @ 800RPM] [Dell U2412M IPS x2] [SteelSeries Ikari Laser]

[Ettan Original Portion <3]

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Fläktlösa psu fungerar utmärkt men kostar mera, har bara kör fläktlöst i runt 7 år nu sedan antec p180 kom och det fanns en fabriksbyggd låda som var gjord för att bygga tysta datorer i.
Men du utelämnar det viktigaste, vad har du för låda ? Och hur ser flödet ut i den?
Med rätt delar är det inga problem att bygga en dator som körs passivkyld under normallast, och med en bra fläktkontroller så blåser man lite när det blir spel eller annan tung last.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av lassep1l1s:

Hej. Byter till SSD 0,5 TB lagringsdisk och kör SSD systemdisk.
Idag ökar utluften från PSU till 37 grader när jag startar datorn.
CPU och MB-temps är 43 grader.
CPU AMD Phenom XII 550, 3,1, OC till 3,8. Lite övervolt, 1,48v.
Kylare Noctuua NH-U12P, kör bara en fläkt, pushar uppåt PSU.
Video ett mediokert Nvidia Geforce GTS 450.
Inluft i ett galler nere i sidoplåten.
PSU Chieftec-650-14CS. 140mm fläkt.

frågorna är
1) Skulle det fungera med ett fläktlöst PSU?
2) Kommer en fläkt att kunna pusha ut tillräcklig värme?

Med en SSD isf. HDD = mindre värme.
PSU utan fläkt = mindre genomströmmning.

Ideer? Nyfiken lasse

Gör såhär, räkna/mät vad allt kommer dra och se hur mycket värme nätaggregat kommer utveckla efter det. När du gjort detta skaffar du kylning som klarar detta OCH lite till för att ha marginaler ifall det blir varmare i rummet på sommaren eller vad nu omständigheterna nu kan vara

Jag skulle rekommendera att skaffa ett nätagg som utvecklar lite värme och sen kanske byta ut fläkten till en Noctua fläkt och köra den i 900RPM och neråt jag har 3 st Noctua fläktar ala 120mm och 2 stycken sitter i push n pull @900rpm på en H70 som kylen en i5 750 @4ghz, toppar 60 grader i max load. Dom låter INGENTING. alltså jag menar ingenting, jag hör dom inte

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag håller på att leta nätdel själv just nu och tycker att Fractal design Newton R3 600W https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-... verkar vara en mycket intressant kandidat, den är platinumklassad och semipassiv, men den är så ny att det inte finns några tester på den, men jag tror att den kommer att köra passivt vid normallast i ett tystbygge, och platinumklassningen är suverän, den ger väldigt lite spillvärme i lådan, dessutom så lär ju 600 W räcka o bli över om man bygger en singel gpu dator med moderna delar.
Jag har just nu en Corsairnätdel i p180n och den låter klart med än när man använder en fläkt i den interna positionen i lådan, en lågvarvig 500-800rpm fläkt intern är i princip ohörbart utanför lådan, vilket inte corsairs (mycket tysta) fläkt är.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.