Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Dec 2011

Mineralolja som kylning

Tjena,

Håller på med ett projektarbete i skolan och funderar på att göra en dator som kyls av mineralolja. Jag tänker mig att jag bygger ett liknande akvarium av glas eller plast beroende vad jag får tag i. Därefter tar jag en gammal dator från skolan och sänker ner med mineralolja.

Jag undrar snabbt var man kan få tag i mineralolja till datorn?

och måste man ha en pump för oljan eller går det bra utan om man tex bara ska vi upp den i en timme?

Och sista frågan. Tror ni detta är ett bra projektarbete att göra?

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Sök på transformatorolja så får du en del träffar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Googla runt och du hittar mycket info - man har kylt elektronik i olja i årtionden så det är inte direkt något nytt, men som sagt använd riktig transformatorolja för att slippa problem.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av zippah:

Tjena,

Håller på med ett projektarbete i skolan och funderar på att göra en dator som kyls av mineralolja. Jag tänker mig att jag bygger ett liknande akvarium av glas eller plast beroende vad jag får tag i. Därefter tar jag en gammal dator från skolan och sänker ner med mineralolja.

Jag undrar snabbt var man kan få tag i mineralolja till datorn?

och måste man ha en pump för oljan eller går det bra utan om man tex bara ska vi upp den i en timme?

Och sista frågan. Tror ni detta är ett bra projektarbete att göra?

Finns massor med trådar på Sweclockers
Ha något som pumpar oljan till någon sorts radiator för att få bort värmen

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Parafinolja bör också duga bra.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2010

matolja funkar ju också