Laga hårddisk / återställa data

Permalänk
Medlem

Laga hårddisk / återställa data

Min hårddisk har råkat ut för IBMs click of death (tror jag i alla fall). Först krashade den och jag fick ta bort boot-sektorn och installera om allt (Men jag kunde som tur var göra backup på min viktiga filer). Några timmar senare så krashade hårddisken igen men nu så kommer jag för det första inte åt hårddisken om man sätter in den i en annan dator och om jag kör IBMs diagnostiksprogram så hittar den fel på hårddisken. Om man försöker laga det så krashar programet...
Så vet någon vad jag kan göra för att få hårddisken att fungera eller åtminstånde fixa en backup på mina filer?

Permalänk
Medlem

Re: Laga hårddisk / återställa data

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnuX
Min hårddisk har råkat ut för IBMs click of death (tror jag i alla fall). Först krashade den och jag fick ta bort boot-sektorn och installera om allt (Men jag kunde som tur var göra backup på min viktiga filer). Några timmar senare så krashade hårddisken igen men nu så kommer jag för det första inte åt hårddisken om man sätter in den i en annan dator och om jag kör IBMs diagnostiksprogram så hittar den fel på hårddisken. Om man försöker laga det så krashar programet...
Så vet någon vad jag kan göra för att få hårddisken att fungera eller åtminstånde fixa en backup på mina filer?

Du är inte ensam, min ibm dog förra veckan och min seagate blev cp, filsystemet försvann. *snyft* jag hade ALLT på min seagate

Permalänk
Medlem

Va' fan (ursäkta) är det med dagens hårddiskar? Är det sådan kapplöpning så att kvalitén blir så dålig? Jag tycker att en hårddisk typ aldrig ska gå sönder. Har inte hänt mig än, har ändå haft min i 4-5 år snart (ska precis köpa en ny, då den givet är för liten).

Vilket märke har bäst kvalité? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är nog den ostabilaste hårdvaran som gjorts... Mina har inte krashat än men det kommer vell så småningom... :/

Visa signatur

Ge oss tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

"Hårddisk crash? Äh! Sånt händer aldrig mig, bara andra" var mitt tankesätt innan. Sen crashade båda mina IBM för 2 månader sen.

"BACKUP! BACKUP!" är mitt tankesätt nu.

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^ZerOne^
"Hårddisk crash? Äh! Sånt händer aldrig mig, bara andra" var mitt tankesätt innan. Sen crashade båda mina IBM för 2 månader sen.

"BACKUP! BACKUP!" är mitt tankesätt nu.

Så tänkte jag också innan min dog, jag blev inte så sur för det var ju ibm, men sen så upptäckte jag att allt var borta på seagaten, var nära att gå loss på nåt...

Permalänk
Medlem

Nyligen installerade jag en ny WD på 120gb, då fick min gamla IBM spader. Filstrukturen förstördes o disken kunde inte läsas. Hade turen att få tag på programet Get Data Back, och kunde återställa mina filer över på WD disken. Därefter formaterade jag IBM disken, och nu fungerar den också. Men tyvärr kan jag inte lita på den längre, så backup har jag numera på "säker" plats. Det verkar som att morderna diskar har större benägenhet att krångla, har aldrig tidigare haft problem med någon disk. Och då har jag använt dom iflera år.

Visa signatur

Kuusamo

Permalänk
Medlem

CRASH ELLER BYGELFEL?

Jag har en hårddisk här (IBM ). DÅ jag försöker starta datorn med den i så låter det typ som om den sätts på och av hela tiden...och datorn hittar ingen hårddisk. Kan den vara sönder eller kan det vara felbyglat? Med andra ord..vilka kännetecken har en crashad hårddisk...kan det låta om den?

Visa signatur

Ophiax

Permalänk

click of death är något som hör ihop med riktigt gamla zip-drivar, inte hårddiskar, det kanske är scratch of doom du tänker på:)

kör schemalagd backup två gånger per vecka på min profil och allt viktigt jag vill ha kvar till en annan burk, vågar inte starta eländet annars..

Här om dagen kraschade disken på servern på familjeföretaget, där på låg alla varor som passerat in eller ut ur butiken och all försäljning, tack vare att det fanns backup från dagen innan så var skadan minimal, en ny disk trycktes in och allt var uppe och rullade på några timmar. Och detta var nån dyr jäkla scsi-disk, så nu blir det rutin att byta disk minst vart tredje år:)

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har fått problem med min hårddisk. Helt plötsligt lade den av. När man startade datorn hördes nått klickande ljud och sen så fanns det ingen bootdisk eller vad det stod.
Jag har fått installerat en ny hårddisk nu, men behöver hjälp.
På min gamla disk fanns oersättlig information i form av bilder från min digitalkamera.
Finns det något snäll själ som kan ge mig tips på hur jag kan få tillbaka denna informationen? Går det över huvud taget?
Jag har kollat på hdakutens hemsida, men jag tycker det verkar lite dyrt.

Tacksam för all hjälp som kan fås!