Fel hastighet och PCI-port i GPU-Z?

Permalänk
Medlem

Fel hastighet och PCI-port i GPU-Z?

Har ett Asus GTX 560ti 448 cores Direct CUII. Just nu ligger den och puttar runt på stock clock. MSI säger då 732/1900 (Core clock/Memory clock)
Då jag hade tänkt att överklocka den smått så tankade jag också ner GPU-Z. Dock så står det i GPU-Z att mitt GPU sitter i en PCI-e 1.1 port. Jag är ganska säker på att den sitter i en 2.0 port;

GPU-Z

MSI Afterburner

Dessutom så säger GPU-Z att memory clock är halverad. Är det samma pricip som RAM har? Att det som displayas ska man dubbla för att få ut det hela.
Jag skulle också vilja veta om det är något som är fel med mitt GPU med tanke på att GPU-Z säger 1.1 Är det någon funktion jag glömt i BIOS eller likande?

Bonusfråga: Någon av er som äger ett liknande kort som jag som har en stabil clock? Eller kanske vet en bra post någonstans? Kommer använda senaste verisionen av Furmark. Jag vet också att kort skiljer sig från kort med små skillnader (den ena kan klara högre clock på samma Core Voltage som den andra medans den andra inte klarar samma clock).

Permalänk
Medlem

Klicka på frågetecknet i GPU-Z vid information om busshastighet.

Minnesfrekvensen är korrekt, MSI afterburner visar fel.
Trots namnet är GDDR5 av typen QDR. 950 MHz ger effektivt 3800, helt enligt specifikationen.

Att MSI afterburner visar en siffra som saknar all relevans, oavsett hur man räknar, är för att underlätta jämförelsen med GDDR3, vilket är av typen DDR. Då stämmer uppgiften, klockfrekvensen är hälften av dataraten.
MSI tror inte att kunderna kan ställa om till QDR efter att ha lärt sig DDR. Därför dubblar de klockfrekvensen så att man kan fortsätta räkna som om det var DDR-minnen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Klicka på frågetecknet i GPU-Z vid information om busshastighet.

Minnesfrekvensen är korrekt, MSI afterburner visar fel.
Trots namnet är GDDR5 av typen QDR. 950 MHz ger effektivt 3800, helt enligt specifikationen.

Att MSI afterburner visar en siffra som saknar all relevans, oavsett hur man räknar, är för att underlätta jämförelsen med GDDR3, vilket är av typen DDR. Då stämmer uppgiften, klockfrekvensen är hälften av dataraten.
MSI tror inte att kunderna kan ställa om till QDR efter att ha lärt sig DDR. Därför dubblar de klockfrekvensen så att man kan fortsätta räkna som om det var DDR-minnen.

Tack för svaret. Aha, GPU:n byter länk från 2.0 till 1.1 för att spara energi, då var det problemet löst! Tackar tackar!