Åtgärda högljudd Corsair H60-pump mha fläktcontroller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Åtgärda högljudd Corsair H60-pump mha fläktcontroller

Har en Corsair H60 som efter ett knappt halvår börjat leva om. Det är pumpen som knarrar. Finns ju massor av trådar med folk som har liknande problem, verkar som att det ofta slutar med RMA eller att man kör pumpen på lägre varvtal.

Har själv kopplat in pumpen enligt manualen, på vanlig Power Fan-uttag, så den går konstant i 4300-4400 RPM. Att luta chassit eller knacka på pumpen hjälper inte alls. Testade dock att koppla in pumpen i min fläktcontroller, den som följer med Fractal Design Define R3. Vrider jag ner varven lite grann så blir pumpen knäpptyst... nu till min fråga, törs man köra så här? Det verkar som att många som bromsar varven ändå vill hålla sig över 3800-4000 för att inte skada pumpen, men jag kan ju inte läsa av mina varvtal? Har ingen aning alls vad jag då hamnar på för varv. CPU-tempen kan jag ju hålla koll på, men jag vill inte riskera att pajja pumpen.

Chassi: Fractal Design Define R3 :: Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W :: Moderkort: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 Intel Z68 :: CPU: Intel Core i7 2600K :: Kylare: Corsair Hydro H60 :: GPU: Asus GTX 680 2GB :: RAM: Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance :: HDD1: Corsair Force GT 120 GB SSD :: HDD2: Seagate Barracuda 1TB :: OS: Windows 7 Professional 64-bit