Permalänk

Mitt moderkort lyser LED 1 blå

Hej, Jag har haft en lång periods problem med att bygga datorn och försöka få den att funka. När jag startar datorn så blinkar fläktarna till i 1 sekund och moderkortet blinkar på LED 1 i blå färg. Har provat att byga nätagg men endå funkar det inte. Trodde det var moderkortet det var fel på så jag har även skickat tillbaka moderkortet till inet och fått ett nytt men endå samma problem. Alla kablar är rätt inkopplat.. har trippel checkat och är jätte förvirrad vad det kan vara för fel, har någon annan råkat ut för samma?

PS: har även fått hjälp av en datorexpert som har byggt datorn till mig.

Specs:
Moderkort: MSI Z77A-GD65
Ramminnen: Vengence 1833Mhz svart
Processor: Intel Icore 5 2500k
Hårddisk: Seagate 500gig
Fläktar: Bitfenix 140mm vit
Nätagg: Corsair GS 600 watt

Permalänk

Ledsen för dubbelpost men är det ingen som kan lista ut felet? vore väldigt tacksammt

Permalänk
Medlem

Läs medföljade instruktions manual.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Kollat så att ram minnena fungerar / sitter i helt? Min vän hade samma problem & det visade sig vara en av minnes stickorna satt halvt i. Men jag kan ha helt fel, men gör som Hemming säger, läs instruktions manualen som du fick till moderkortet! Lycka till / Micke

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk

Jo har läst igenom den men säger inte så mycket, minnesstickorna satt helt i men fortfarande samma problem, Iallafall har lämnat in den nu hos Inet så de kan kolla upp felet. Tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fruktmixern:

Hej, Jag har haft en lång periods problem med att bygga datorn och försöka få den att funka. När jag startar datorn så blinkar fläktarna till i 1 sekund och moderkortet blinkar på LED 1 i blå färg. Har provat att byga nätagg men endå funkar det inte. Trodde det var moderkortet det var fel på så jag har även skickat tillbaka moderkortet till inet och fått ett nytt men endå samma problem. Alla kablar är rätt inkopplat.. har trippel checkat och är jätte förvirrad vad det kan vara för fel, har någon annan råkat ut för samma?

PS: har även fått hjälp av en datorexpert som har byggt datorn till mig.

Specs:
Moderkort: MSI Z77A-GD65
Ramminnen: Vengence 1833Mhz svart
Processor: Intel Icore 5 2500k
Hårddisk: Seagate 500gig
Fläktar: Bitfenix 140mm vit
Nätagg: Corsair GS 600 watt

Det kan tyvärr vara ditt nätagg då GS serien inte är speciellt bra från Corsair, så om du bara testat med samma serie så testa med ett annat typ TX eller annat märke.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktmixern:

Jo har läst igenom den men säger inte så mycket, minnesstickorna satt helt i men fortfarande samma problem, Iallafall har lämnat in den nu hos Inet så de kan kolla upp felet. Tack för svaren

återkom gärna med rapport när felet är åtgärdat.

kan vara intressant för personer som besöker tråden i framtiden.

*håller tummarna*

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

återkom gärna med rapport när felet är åtgärdat.

kan vara intressant för personer som besöker tråden i framtiden.

*håller tummarna*

Fick reda på att det var nätagget som det var fel på konstigt nog även fast jag böt nätagg och prova. Det måste ha vart någon slags defekt för jag menar en gång i tiden så läste jag på internet hur en person vickade lite på kabeln "Den som är med många pins" så funkade det för han och jag provade samma sak, Fick datorn att funka 2 gånger tills nästa gång jag startade den så blev det defekt igen. Ska få ett nytt nätagg ifrån deras lager

PS: Ifall du någon gång upptäcker samma fel så kan det vara nätagget det är fel på, Prova vicka på kabeln som jag gjorde och prova därefter.