Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012

I5 2500k 78C*

Edit: Jag har bytit kylpastan och nu ligger tempen på 16C* mindre (62C* nu)
Tack för hjälpen och snabba svar.

Solved.

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Nov 2011

Låter som en klassisk felskruvning av kylaren. Kolla att du har fäst kylaren ordentligt.

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012

Kan ju tästa känna på den men sist jag kollade så satt den ordentligt.
Ligger på 35 Idle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Dec 2010

Om du är säker på att den sitter ordentligt bör du fundera på hur mycket kylpasta du använde. Använder du stock kylare? bra luftflöde i chassit?

70grader är för övrigt inte något skadligt för processorn:)

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012

Väldigt dålig på sånt här men beskriver och svarar så gott jag kan.
Sitter med stock kylare inc kylar pasta som va med (va redan på satt om jag inte minns fel)
Har 1 fläkt i chassit och har tagit bort "sidan" på chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Är den klockad? Att komma upp i hög temperatur med en klockad CPU om man använder stock-kylaren är inte ovanligt.
78c är högt, men inte så pass att det skadar en I5a.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012

Även om den "sitter åt" så betyder det inte att den sitter helt rätt.
Många monterar dit intels kylare fel.

Om du har hål på baksidan av moderkortet(eller snarare moderkorts plåten) öppna då den sidan av chassit och kolla så alla 4 piggar är igenom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan/Jorden/Sweden
Registrerad
Mar 2006

Originalkylaren är rätt så dålig, den blir varm helt enkelt pga dess storlek och låga kapacitet. Vill du ha ned temperaturen redigt får du skaffa dig en bättre kylare, t.o.m en billig towerkylare får ned temperaturerna en hel del. CPU:n har inga problem med temperaturen, men eventuellt kan du slita ut onödigt mkt på moderkortets kringliggande komponenter.

Enter the Wired, you'll like it here • Stationär OSx86: Q8200@2,33GHz - 6GB DDR2 - GF 9500GT 512MB - 500GB WD Blue + 500GB F1 + 400GB T166 + 160GB Maxtorskit + Corsair CX-400 • Laptop: MacBook4,1 - C2D@2,4GHz + 4GB DDR2 + 250GB HDD •

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av chaos_maniac:

Originalkylaren är rätt så dålig, den blir varm helt enkelt pga dess storlek och låga kapacitet. Vill du ha ned temperaturen redigt får du skaffa dig en bättre kylare, t.o.m en billig towerkylare får ned temperaturerna en hel del. CPU:n har inga problem med temperaturen, men eventuellt kan du slita ut onödigt mkt på moderkortets kringliggande komponenter.

Originalkylaren är det INGET fel på.
Den klarar spel och annat utan problem på 3.8ghz turbo med en max temp på ca 65-70c beroende på rums temperatur.
...om man monterar dit den rätt.

Vissa monterar fel och klagar sedan för att de har 80+ på CPU..och därmed är kylaren skit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Är den överklockad?
Kom upp i 80c med stock och 4.4Ghz, 1.260Vcore.

Är den inte överklockad borde du hitta någon som vet hur en kylare ska monteras och be denna person ta en koll

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Minsc S2:

Är den klockad? Att komma upp i hög temperatur med en klockad CPU om man använder stock-kylaren är inte ovanligt.
78c är högt, men inte så pass att det skadar en I5a.

Nej den är inte klockad har tänkt att göra det om något år.

Skrivet av Stårk:

Även om den "sitter åt" så betyder det inte att den sitter helt rätt.
Många monterar dit intels kylare fel.

Om du har hål på baksidan av moderkortet(eller snarare moderkorts plåten) öppna då den sidan av chassit och kolla så alla 4 piggar är igenom.

Jag hörde 4 "klick" ljud när jag satt dit den.

Skrivet av chaos_maniac:

Vad för kylare skulle du ha köpt om du hade en i5 och tänkte överklocka den?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Wulf92:

Jag hörde 4 "klick" ljud när jag satt dit den.

Tog du bort plasten som satt på kontakt ytan? då?

Köp en Noctua, Corsair H60 eller... H212+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012

Har haft processorn några månader.
jag tog dock bort kylaren för att peta bort några större damm tussar som satt på kylaren, sen satt jag tebax den.

Edit: dock så har fläkten "skrapar" fläkten i kylaren på högre varv. så den "vibrerar"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Wulf92:

jag tog dock bort kylaren för att peta bort några större damm tussar som satt på kylaren, sen satt jag tebax den.

Utan att byta pasta? Där är problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Stårk:

Utan att byta pasta? Där är problemet.

men den ligger på samma idle temp som den gjorde förut?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Wulf92:

men den ligger på samma idle temp som den gjorde förut?

Ja men idle är väl inget man ska bry sig om, utan load?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2006

Om det som sades att stockkylaren är god för max 70 grader så kör på med den om du inte ska klocka. Kylpasta måste bytas ut när man tagit av kylaren. Ta en trasa eller hållbart hushållspapper och någon form av ren sprit (t.ex. T-röd), svep bort pastan som sitter på med papper och gnugga bort resterna med trasa (eller papper, men kan smula om pappret är dåligt). Rengör både CPU och kylare. Applicera sedan en liten klick ny kylpasta, en tunn sträng brukar vara ok.

För framtida fläktrengöring, ta av fläkten från kylaren med en platt skruvmejsel (bänd bort ena sidan och plocka loss). Rengör kylflänsen och fläktblad.

EDIT: Kylpasta fungerar som en värmeledande isolator (om det nu är rätt ord), är den dåligt applicerad ger den sämre värmeöverföring - är den återanvänd jättedålig värmeöverföring. Detta märks mer ju högre temperaturerna blir.

Enter the Wired, you'll like it here • Stationär OSx86: Q8200@2,33GHz - 6GB DDR2 - GF 9500GT 512MB - 500GB WD Blue + 500GB F1 + 400GB T166 + 160GB Maxtorskit + Corsair CX-400 • Laptop: MacBook4,1 - C2D@2,4GHz + 4GB DDR2 + 250GB HDD •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Stårk:

Ja men idle är väl inget man ska bry sig om, utan load?

Om jag har uppfattat detta fel så säg till då.
Kylaren kommer alltid ha samma idle temp även om du inte har kylpasta. men temp kommer skjuta i höjden på load?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av chaos_maniac:

Om det som sades att stockkylaren är god för max 70 grader så kör på med den om du inte ska klocka. Kylpasta måste bytas ut när man tagit av kylaren. Ta en trasa eller hållbart hushållspapper och någon form av ren sprit (t.ex. T-röd), svep bort pastan som sitter på med papper och gnugga bort resterna med trasa (eller papper, men kan smula om pappret är dåligt). Rengör både CPU och kylare. Applicera sedan en liten klick ny kylpasta, en tunn sträng brukar vara ok.

okej får göra det då.
Något viktigt som man behöver veta när man gör detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

78 grader är inga problem. Upp till 80 grader med original kylaren är inom säkra gränser.
BF3 har tendens att värma upp CPUn rätt så rejält.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012

Laddade ner Speedfan.
Speedfan säger att cpun ligger på 31
Asrock eXtreme tuner säger 38

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ParasiteX:

78 grader är inga problem. Upp till 80 grader med original kylaren är inom säkra gränser.
BF3 har tendens att värma upp CPUn rätt så rejält.

Skitsnack

Skrivet av Wulf92:

Kylaren kommer alltid ha samma idle temp även om du inte har kylpasta. men temp kommer skjuta i höjden på load?

Va?

Wulf... allt under 50c i idle är OK.
All under 75c i load är OK. Men kunde vara bättre. Mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Wulf92:

okej får göra det då.

Det viktigaste: få båda ytorna rena. När du sätter fast kylaren igen så var bestämd, undvik att ta av och på kylaren under processen. Försök montera den med att trycka i "plopparna" diagonalt samtidigt. Exempelbild på hur det ser ut med den lilla strängen kylpasta. http://i55.tinypic.com/9rr6g2.jpg

Nu ska jag sova! Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Wulf92:

Edit: dock så har fläkten "skrapar" fläkten i kylaren på högre varv. så den "vibrerar"

Och där är problemet.

Skrivet av Wulf92:

Nja, kylpastan fyller ut alla ojämnheter mellan kylaren och processorn så att värmen leds bättre.
Luft leder inte värme så bra. (Därför man inte ska lätta på trycket när pastan har smetats ut)

Skrivet av Wulf92:

okej får göra det då.

Tveka inte när du monterar den igen, skulle något bli fel och du låter luft komma in i pastan igen är det bara börja om.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Stårk:

Skitsnack

Va?

Wulf... allt under 50c i idle är OK.
All under 75c i load är OK. Men kunde vara bättre. Mycket bättre.

Ok tack för att du står ut med mig.
Villken temp "Bör" jag ligga på när jag sitter i load?
har funderat på att köpa en ny fläkt pga att denna låter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av chaos_maniac:

Det viktigaste: få båda ytorna rena. När du sätter fast kylaren igen så var bestämd, undvik att ta av och på kylaren under processen. Försök montera den med att trycka i "plopparna" diagonalt samtidigt. Exempelbild på hur det ser ut med den lilla strängen kylpasta. http://i55.tinypic.com/9rr6g2.jpg

Nu ska jag sova! Lycka till!

Ok tack, Sov gott

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av BergHa:

Och där är problemet.

Nja, kylpastan fyller ut alla ojämnheter mellan kylaren och processorn så att värmen leds bättre.
Luft leder inte värme så bra. (Därför man inte ska lätta på trycket när pastan har smetats ut)

Tveka inte när du monterar den igen, skulle något bli fel och du låter luft komma in i pastan igen är det bara börja om.

ok tack för infon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Stårk:

Skitsnack

Länka gärna var du får din bullshit fakta från, Intel processorena klarar en hel del värme, och BF3 kan hetta upp CPUn i samma nivåer som en Prime 95 runda.

Så klart så kan hans temps gärna vara lite bättre, men det är inget som kommer direkt förstöra processorn.

Själva limiten på hur högt SB kan går är upp till 90 grader. Dock så bör man hålla den en bra bit under det.

Till TS: Använd Coretemp för att mäta temperaturen. SpeedFan är kraftigt ut-daterat och visar sällan rätt temps.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Jag har 3:rd gen i5 och nu i skrivande stund så är min processor 48 grader med WoW och maxxade inställningar. Jag kör med stockfläkten. Så nåt fel är det!

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.305v kyls av en Noctua NH-D14 @ 1000rpm -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD Samsung 830 128GB -|- HDD WD Blue 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Phanteks Eclipse P400S

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ParasiteX:

Länka gärna var du får din bullshit fakta från, Intel processorena klarar en hel del värme, och BF3 kan hetta upp CPUn i samma nivåer som en Prime 95 runda.

Så klart så kan hans temps gärna vara lite bättre, men det är inget som kommer direkt förstöra processorn.

Själva limiten på hur högt SB kan går är upp till 90 grader. Dock så bör man hålla den en bra bit under det.

Till TS: Använd Coretemp för att mäta temperaturen. SpeedFan är kraftigt ut-daterat och visar sällan rätt temps.

Nod32 popar upp när jag föröker ladda ner coretemp.