Backup server 2003 till NAS-disk.

Permalänk

Backup server 2003 till NAS-disk.

Hej!

Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig genom att förklara hur jag ska gå tillväga för att lösa ett backup-problem jag har med en server.

Så här ser det ut:

* En gammal server med 2003 står nere i ett källarförråd
* En NAS-Disk som befinner sig på samma 1000mbit router står en våning upp.

Jag vill ha ett program som är kompatibelt med windows server 2003 som kan ta backup av hela serverdisken på 20 gig. Jag vill att funktionen finns att systemet endast uppdaterar de ändrade filerna varje gång en backup görs och inte skriver över hela disken på nytt.

De problem jag också haft är att få nasdisken att stanna som en kopplad disk på servern. Den syns i den här datorn när man startar datorn men med ett kryss över.. så får varje gång skriva i lösenordet till disken för att öppna kopplingen.. finns det något nasdisk program som löser detta?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.. hoppas också få svar av någon som testat programmet och har erfarenhet av det. Skulle vara guld!

Tack på förhand!

/ Daniel

Permalänk
Vila i frid

Du säger åt 2003'ans inbyggda backup att ta backup till extern enhet. Du kan inte få en NAS att ta en komplett 2003-backup - iaf inte utan att installera någon form av NAS-klient på servern.

Om inte http://www.sweclockers.com/forum/122-server/994607-tips-backu... kan hjälpa dig på rätt väg berör det iaf problematiken kring det hela.

Permalänk

Hej och tack för snabbt svar! Den inbyggda backupen säger sig inte fungera med en NAS utan kräver USB ? gör jag något fel då? Tipps på hur ja löser problematiken att servern glömmer lösenord till nasen?

Tack igen!

Permalänk
Vila i frid

Du länkar upp nas'en (från serverns backup-schedule) genom UNC dvs \\min-nas\2003backup och ser till att det konto 2003'an använder finns med som användare på nas'en. Hur du hanterar kontona och credentials står i den länk jag författade för 1-1/2 år sedan - och som används av en kyrkoförsamling någonstans i Sverige.