Hjälp för windows 7 Raid 5 encrypted.

Permalänk
Medlem

Hjälp för windows 7 Raid 5 encrypted.

Hej, imorgon kommer all hårdvara jag har beställt och jag har ännu inte lyckats google mig till hur jag skall göra för att få ut önskad funktion av mitt nya bygge.

Det jag kommer ha är 1st SSD disk för operativ windows 7 64bit samt 4 st 3TB lagringsdiskar.
Jag har läst olika info om lämpligheten i Raid5 med kryptering så input på detta är även välkommet.

Windows 7 är ett krav då detta inte enbart kommer vara en filserver så förslag med andra operativlösningar är onödiga.
Nätverksåtkomst av lagringsdiskar från andra PC/mediaspelare.
Operativ/SSD disken behöver inte nödvändigtvis vara krypterad om det underlättar nätverksdelningen, helst ser jag att samtliga diskar är krypterade på BIOS nivå dock om möjligt.

Allt kommer att göras från en färsk installering så inget hänsynstagande på vad som finns på diskarna idag är nödvändigt då alla är fabriksnya.

Detta är första gången jag kommer ge mig på både att att kryptera HD´s samt ( förhoppningsvis om det går ) att Raida mina lagringsdiskar.
All hjälp och info jag kan få på absolut basic idiotnivå är därför extremt uppskattat! Allt ifrån vilket krypteringsprogram till hur jag ska gå tillväga.

Hoppas detta är rätt forum och att någon/några har lust att hjälpa ett pucko

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

Kör en open-source mjukvarukryptering typ Truecrypt. Smidigt och säkert.
Problemet med att t.ex. kryptera en SSD med inbyggda krypteringen är att om lösenordet får nått strul så är inte bara informationen borta (de har man backup till) utan hela enheten är brick:ad. Hårdvarukrypteringen är sällan open-source heller vilket i mina ögon ger dess användbarhet lika med noll.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Röstar också på TrueCrypt. Installera upp allt som du vill ha det och dra sedan in TrueCrypt. Går skitbra att använda på både din SSD och resterande diskar.

Permalänk
Medlem

Röstar också för TrueCrypt. Har kör det i 7 år nu nästan när jag tänker efter... och det har fungerar väldigt bra. Körde det på en RAID 5:a först i flera år, prestandan var kanske inte lysande då med en Celeron och mjukvaruraid...... men det var stabilt!

Nu vet jag inte om de har ändrat något i senaste versionen men när du kör det på en icke-systemdisk så tror jag inte att du kan spara datan som ligger på disken. Dvs., installera systemet på SSD-disken och initiera sedan din RAID-volym. Där efter krypterar du volymen, mountar den och kan börja fylla den med godsaker...

/zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Hur blir det med att byta ut en fallerad disk i ett RAID5-set om alla checksummor är krypterade?

Permalänk
Medlem

Tja, RAID 5 ligger under filsystemet så det gick fint! Truecrypt ligger ovanpå så det har sin egen separata struktur då det bara ser den totala ytan och inte de enskilda diskarna.

Paritetsdata etc. ligger på den del av ytan som inte är tillgänglig för Truecrypt.

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]