Söker praktikplats, administrera serverar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2012

Söker praktikplats, administrera serverar

Hej, detta är kanske en lite annorlunda fråga och jag är osäker på om det är rätt forumsdel men jag testar här eftersom det på sätt och vis har med serverar och göra

Nu är det såhär att jag går andra året på ett data/it gymnasium och vi ska på praktik i 8 veckor och jag vill praktisera i en serverhall/jobba med att administrera servrar och liknande men jag undrar om det ens är möjligt, har ni någon koll om företag tar emot sånna som mig?

Om det är någon här som jobbar med att administrera serverar (eller liknande) så är jag i trakterna kring norra stockholm och det vore toppen om stället var i anslutning till roslagsbanan.

Vore även kul att höra om någon här har praktiserat inom detta område, berätta gärna hur det var, vad du fick göra osv.

Nu har jag säkert glömt att nämna något viktigt för det gör jag alltid men det är bara att hojta till i sånna fall.

Tack på förhand!

since when do buzzwords make you elite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Bästa sättet är att fråga "in persona" hos företagen. Räkna kallt med att de begär personuppgifter för slagning i register.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

är väl bara att ringa företag som verkar intressant och presentera dig och förklara varför du ringer?
och att du gärna skulle vilja komma och se arbetsplatsen.

Nu jobbar jag inte inom IT men jag vet att de har olika "lag" (har glömt bort vad det kallas)
så några sitter som support utåt och försöker hjälpa kunden via telefon/mail.
Medans det finns de som jobbar mer skarpt, med hårdvaran osv(det du vill)

(detta gäller lite större företag, inga one-man-army's dvs av uppenbara skäl)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008

Bäst är att knalla in på deras kontor och höra dig för, då får du oftast prata med någon direkt och det visar ju lite engagemang från din sida också . Det är nog inte jättelätt att få jobba med en driftsmiljö som gymnasieelev så du behöver alla fördelar du kan få..

Alternativt är att ringa växeln (sök på hitta.se t.ex.) och fråga efter personalchef, HR-avdelning eller 'någon jag kan prata med om praktikplats'. Skitviktigt att du låter seriös och trevlig här, jag har själv tagit emot såna samtal och vissa ringer in och säger "ÖH DU, HAR NI PRAKTIK?!" varpå de ombeds maila in till en finare variant av slaskpost@företaget.se. Lät de seriösa och trevliga blev de kopplade till rätt person..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Kamouflage:

Bäst är att knalla in på deras kontor och höra dig för, då får du oftast prata med någon direkt och det visar ju lite engagemang från din sida också . Det är nog inte jättelätt att få jobba med en driftsmiljö som gymnasieelev så du behöver alla fördelar du kan få..

Alternativt är att ringa växeln (sök på hitta.se t.ex.) och fråga efter personalchef, HR-avdelning eller 'någon jag kan prata med om praktikplats'. Skitviktigt att du låter seriös och trevlig här, jag har själv tagit emot såna samtal och vissa ringer in och säger "ÖH DU, HAR NI PRAKTIK?!" varpå de ombeds maila in till en finare variant av slaskpost@företaget.se. Lät de seriösa och trevliga blev de kopplade till rätt person..

Tack, du verkar ha lite koll känns det som... Hur går jag till väga för att hitta företag som är relevanta? har försökt att googla men utan resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av buzzwords:

Hur går jag till väga för att hitta företag som är relevanta? har försökt att googla men utan resultat.

Kommuner. Högskolor. Universitet. Större myndigheter. Större företag som inte har centraliserad IT-drift. Sedan finns det ju naturligtvis webbhotellen och företagen som hyr ut eller driftar servrar.

Troligen är det lättare att hitta lämpliga praktikplatser i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av buzzwords:

Tack, du verkar ha lite koll känns det som... Hur går jag till väga för att hitta företag som är relevanta? har försökt att googla men utan resultat.

Kommuner och landsting, som ovanstående säger, brukar ta emot praktikanter, i alla fall här där jag bor. Känns bra att ens sjukhus driftas av 17-åringar

Annars brukar internetleverantörer, webbhotell, större 'internetföretag' (alla med en stor hemsida eller andra onlinetjänster) och liknande ha serverdrift. Kör de inte själva kan du säkert få tips från dom var du kan söka dig eftersom de i sin tur kommer ha sina prylar någonstans.

Var jättetrevlig och låt intresserad (vilket du säkert är, med tanke på att du lägger ned tid på det här) så kan se säkert hjälpa dig även om det handlar om att ge dig tips om alternativ!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Företaget jag jobbar på får en del förfrågningar kring praktik. Vi brukar tacka nej, men vi gjorde ett undantag.
Killen gick, precis som du på data/it gymnasium och ville praktisera hos oss för att lära sig mer kring nätverk och hosting.

Det visade sig ganska snabbt att kunskapsnivån var för lågt. För att "rädda" hans praktik så satte vi ihop en crash course som han följde stenhårt under de veckor han var hos oss. Det var inte roligt för honom eftersom han pluggade varje dag från 08:00 till 17:00. Dessutom fick han massor med läxor och nya prov varje vecka. Som slutprov så gav vi honom tillgång till massor med hårdvara som han fick använda för att bygga upp ett kontorsnätverk åt ett fiktivt företag.

Läraren tyckte att vi var en av den bästa praktikplatserna, men vi insåg att detta var inget för oss. Det går åt för mycket av företagets resurser för att handleda en gymnasiestudent.

Det jag vill framföra är att det är viktigt att du tänker genom vad du vill och hur du har tänkt att genomföra det.
Sen är det viktigt att du inte upptar för mycket av företagets resurser, dvs att du är självgående. Det viktigaste är att du är seriös och är villig att jobba. Duktig systemadministrator blir man inte om man inte har det som intresse, dvs lägger ned mycket av sin fritid på läsa och labba.

Vad får ni lära er på data/it gymnasiet?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

De tog bort praktiken från IT linjen här. Var aldrig några företag som ville ta emot praktikanter.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av BrusE:

Företaget jag jobbar på får en del förfrågningar kring praktik. Vi brukar tacka nej, men vi gjorde ett undantag.
Killen gick, precis som du på data/it gymnasium och ville praktisera hos oss för att lära sig mer kring nätverk och hosting.

Det visade sig ganska snabbt att kunskapsnivån var för lågt. För att "rädda" hans praktik så satte vi ihop en crash course som han följde stenhårt under de veckor han var hos oss. Det var inte roligt för honom eftersom han pluggade varje dag från 08:00 till 17:00. Dessutom fick han massor med läxor och nya prov varje vecka. Som slutprov så gav vi honom tillgång till massor med hårdvara som han fick använda för att bygga upp ett kontorsnätverk åt ett fiktivt företag.

Läraren tyckte att vi var en av den bästa praktikplatserna, men vi insåg att detta var inget för oss. Det går åt för mycket av företagets resurser för att handleda en gymnasiestudent.

Det jag vill framföra är att det är viktigt att du tänker genom vad du vill och hur du har tänkt att genomföra det.
Sen är det viktigt att du inte upptar för mycket av företagets resurser, dvs att du är självgående. Det viktigaste är att du är seriös och är villig att jobba. Duktig systemadministrator blir man inte om man inte har det som intresse, dvs lägger ned mycket av sin fritid på läsa och labba.

Vad får ni lära er på data/it gymnasiet?

Jo det stämmer nog det du säger att ofta så har dom som går data/it gymnasium relativt låg kunskapsnivå, så är det även i min klass.

just nu så håller vi på med hur en dator fungerar och dess delar, sedan ska vi lära oss windows 7 lite mer ingående också, det är en kurs sen har vi en annan som fokuserar mer på administrera serverar och då ska vi pilla lite med windows server 2008 och hålla på med nätverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av buzzwords:

Jo det stämmer nog det du säger att ofta så har dom som går data/it gymnasium relativt låg kunskapsnivå, så är det även i min klass.

just nu så håller vi på med hur en dator fungerar och dess delar, sedan ska vi lära oss windows 7 lite mer ingående också, det är en kurs sen har vi en annan som fokuserar mer på administrera serverar och då ska vi pilla lite med windows server 2008 och hålla på med nätverk.

Som andra påpekat är det en ganska låg nivå. Det räcker inte med att ha "lite mer ingående kunskaper" om W7 och WS 2008. För att kunna administrera ett standard nätverk krävs det att man även har en övergripande systemförståelse, hur allt hänger ihop. Det är mycket att tänka på i ett vanligt klient-server-nätverk:
- Konton och användarrättigheter
- Backuper
- UPS
- Lagringsytor
- Säkerhetshantering

Dessutom tillkommer ofta en rad andra program som man kan behöva ha lite koll på (t ex Sharepoint, Exchange). Att kunna hålla allt det nödvändiga i huvudet behöver man som som sagt ett gediget intresse och hålla på och läsa och labba på fritiden. Sen MÅSTE man ut i verkligheten någon gång för att få känslan av vad det faktiskt innebär att vara systemadministratör (en befattning som kan betyda olika saker beroende på vem man frågar). En praktikplats kan vara rätt väg men det är ganska naivt att tro att man kan ge sig på ett serversystem efter en kurs i W7 och WS 2008 utan att sammanfoga de i en större kontext.

Ne nos sequere nobis secede

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Wolfclaw:

Som andra påpekat är det en ganska låg nivå. Det räcker inte med att ha "lite mer ingående kunskaper" om W7 och WS 2008. För att kunna administrera ett standard nätverk krävs det att man även har en övergripande systemförståelse, hur allt hänger ihop. Det är mycket att tänka på i ett vanligt klient-server-nätverk:
- Konton och användarrättigheter
- Backuper
- UPS
- Lagringsytor
- Säkerhetshantering

Dessutom tillkommer ofta en rad andra program som man kan behöva ha lite koll på (t ex Sharepoint, Exchange). Att kunna hålla allt det nödvändiga i huvudet behöver man som som sagt ett gediget intresse och hålla på och läsa och labba på fritiden. Sen MÅSTE man ut i verkligheten någon gång för att få känslan av vad det faktiskt innebär att vara systemadministratör (en befattning som kan betyda olika saker beroende på vem man frågar). En praktikplats kan vara rätt väg men det är ganska naivt att tro att man kan ge sig på ett serversystem efter en kurs i W7 och WS 2008 utan att sammanfoga de i en större kontext.

Jo men självklart det förstår jag också att man inte blir systemadministratör bara för att man går en gymnasiekurs där man lär sig W7 & WS 2008.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Ett alternativ kan vara att praktisera inom 1-line support. Det ger en bra grundförstålese och möjlighet att se hur det fungerar ute på företagen.