Snälla sluta med partiskheten!

Permalänk
Medlem

Snälla sluta med partiskheten!

Kära SweClockers!

Jag har som SC-läsare lagt märke till att ni under en längre tid är uppenbart partiska mot, framförallt, ett elektronikföretag. Jag förstår; ni är också "journalister" och får förmodligen betalt av detta företag(?), som resten av er yrkeskår (både inom teknik- och övrig media). Men jag ber er; snälla sluta eller försök åtminstone att inte göra det så uppenbart.

Till exempel:
Denna tråd handlar om er fullständiga bevakning av Apple iPhone kontra ingen alls om Nokias senaste produktlansering (med betoning på det senaste). Låt mig citera:

Skrivet av Andreas D:

I fallet Nokia handlade det enbart om att vi inte hade någon ledig skribent som kunde ta tag i nyheten, annars hade vi troligtvis rapporterar om de nya Lumia-telefonerna, även om området inte är särskilt prioriterat på SweClockers.

Jag kan förstå att mobiltelefoni inte är ett prioriterat ämne på SC och att ni prioriterar hårdvaru-, PC- och spelnyheter framför telefoner. Jag tycker för övrigt att det är väldigt bra att ni (skribenterna) skriver om nyheter utanför SC:s huvudområde, när det inte finns något att skriva om.

Men ändå skriver Andreas D att ni inte skrev om Nokias event på grund av att ni inte hade någon ledig skribent, annars hade lanseringen troligtvis rapporterats.
Trots detta "uttalande" kan man, mindre än en vecka efteråt, läsa denna (1) artikel, här på SC:s startsida. Återigen; jag har inget emot att ni skriver om en sådan nyhet (även om jag inte är det minsta intresserad) om det inte finns något annat att skriva. Men nu är det så att det under den senaste vecka kommit andra nyheter som ligger betydligt närmare SC:s kärna, till exempel denna (2), om att nästa iteration av världens största PC-OS faktiskt har lämnat beta och är ett färdigt OS. Eller denna (3), om att PC-spel har börjat anpassats för touch-baserade datorer. Även denna (4) är, enligt mig, av intresse för Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara.
Jag kan inte svara för SC:s läsare men de tre senaste nyheterna är vad jag förväntar mig att läsa om på SC. Inte vinklade artiklar om en mobiltelefon. Märk väl att jag skriver mobiltelefon, i singularis. En snabb sökning visar att den senaste artikeln som skrevs om en annan mobiltelefon (inte ett mobils OS) var denna (5), i mars, medan det har skrivits flitigt om "iPhone" under hela året, enligt en lika snabb sökning.

Alltså: jag har inget emot att ni skriver om mobiltelefoner, i brist på andra, mer relevanta nyheter. Men att så uppenbart, och -jag förutsätter- medvetet, välja att skriva om endast en telefon är inte okej. Så snälla, sluta! Altenativt kan ni börja bevaka mobiler i allmänhet mer och/eller ge oss chansen att välja bort denna typ av nyheter.

Med vänlig hälsning

EDIT
Stavfel

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Johandea:

Kära SweClockers!

Jag har som SC-läsare lagt märke till att ni under en längre tid är uppenbart partiska mot, framförallt, ett elektronikföretag. Jag förstår; ni är också "journalister" och får förmodligen betalt av detta företag(?), som resten av er yrkeskår (både inom teknik- och övrig media). Men jag ber er; snälla sluta eller försök åtminstone att inte göra det så uppenbart.

Får vi? Det har jag missat, be dem kontakta mig så skickar jag mitt kontonummer.

Citat:

Till exempel:
Denna tråd handlar om er fullständiga bevakning av Apple iPhone kontra ingen alls om Nokias senaste produktlansering (med betoning på det senaste). Låt mig citera:

Jag kan förstå att mobiltelefoni inte är ett prioriterat ämne på SC och att ni prioriterar hårdvaru-, PC- och spelnyheter framför telefoner. Jag tycker för övrigt att det är väldigt bra att ni (skribenterna) skriver om nyheter utanför SC:s huvudområde, när det inte finns något att skriva om.

Men ändå skriver Andreas D att ni inte skrev om Nokias event på grund av att ni inte hade någon ledig skribent, annars hade lanseringen troligtvis rapporterats.
Trots detta "uttalande" kan man, mindre än en vecka efteråt, läsa denna (1) artikel, här på SC:s startsida.

Nokia har inte släppt några intressanta produkter på länge. Frågan om senaste Lumia har jag redan besvarat.

Citat:

Återigen; jag har inget emot att ni skriver om en sådan nyhet (även om jag inte är det minsta intresserad) om det inte finns något annat att skriva. Men nu är det så att det under den senaste vecka kommit andra nyheter som ligger betydligt närmare SC:s kärna, till exempel denna (2), om att nästa iteration av världens största PC-OS faktiskt har lämnat beta och är ett färdigt OS. Eller denna (3), om att PC-spel har börjat anpassats för touch-baserade datorer. Även denna (4) är, enligt mig, av intresse för Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara.

Vi kan omöjligt täcka allt som händer inom datorer/IT, hur mycket vi än försöker. Vissa nyheter bortprioriteras, andra missas. Ibland väljer vi att inte rapportera om händelsen eftersom vi tvivlar på källan eller har andra uppgifter/invändningar.

Citat:

Jag kan inte svara för SC:s läsare men de tre senaste nyheterna är vad jag förväntar mig att läsa om på SC. Inte vinklade artiklar om en mobiltelefon. Märk väl att jag skriver mobiltelefon, i singularis. En snabb sökning visar att den senaste artikeln som skrevs om en annan mobiltelefon (inte ett mobils OS) var denna (5), i mars, medan det har skrivits flitigt om "iPhone" under hela året, enligt en lika snabb sökning.

Alltså: jag har inget emot att ni skriver om mobiltelefoner, i brist på andra, mer relevanta nyheter. Men att så uppenbart, och -jag förutsätter- medvetet, välja att skriva om endast en telefon är inte okej. Så snälla, sluta! Altenativt kan ni börja bevaka mobiler i allmänhet mer och/eller ge oss chansen att välja bort denna typ av nyheter.

Med vänlig hälsning

EDIT
Stavfel

Det är ingen som tvingar dig att läsa alla nyheter. Du ser tämligen enkelt vad artikeln handlar om genom att läsa rubriken och/eller ingressen på förstasidan. Hoppas du fått svar på dina frågor!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hej hopp hallå!
Tänkte precis gå in och göra ett eget inlägg om just detta ämne när jag såg denna tråd. Precis som Johandea så har jag också funderat över detta möjliga partitagande av vissa företag. I detta fall tänkte jag då självklart också på samarbetet mellan Nokia och Microsoft som jag har gått och väntat på att läsa något om från just SC. Det är inte som att det är en liten händelse/förändring i mobilbranschen och jag vill visa att det är fler läsare som skulle uppskatta om ni skrev om detta! Det kan till och med vara en vändpunkt till fördel för både Nokia och Microsoft som kan ändra hela spelet i mobilbranschen, mjukvara som hårdvara.
Antar att Johandea menar partitagande i allmänhet, men jag skulle vilja framhäva detta ämne lite extra!
Jag vet att det är många fler än bara jag som vill höra mer från er om just Lumia 920 och WP8!
Ge läsarna vad de vill ha och inte vad ni vill att vi ska ha!
Tack för mig och gokväll!

Permalänk
Sötast
Skrivet av FLHax:

Hej hopp hallå!
Tänkte precis gå in och göra ett eget inlägg om just detta ämne när jag såg denna tråd. Precis som Johandea så har jag också funderat över detta möjliga partitagande av vissa företag. I detta fall tänkte jag då självklart också på samarbetet mellan Nokia och Microsoft som jag har gått och väntat på att läsa något om från just SC. Det är inte som att det är en liten händelse/förändring i mobilbranschen och jag vill visa att det är fler läsare som skulle uppskatta om ni skrev om detta! Det kan till och med vara en vändpunkt till fördel för både Nokia och Microsoft som kan ändra hela spelet i mobilbranschen, mjukvara som hårdvara.
Antar att Johandea menar partitagande i allmänhet, men jag skulle vilja framhäva detta ämne lite extra!
Jag vet att det är många fler än bara jag som vill höra mer från er om just Lumia 920 och WP8!
Ge läsarna vad de vill ha och inte vad ni vill att vi ska ha!
Tack för mig och gokväll!

Vore det inte lättare att bara surfa in på mobilnyhetssajter istället för att läsa nyheter och artiklar om mobiler?

Sweclockers är främst en webbtidning och forum för datorer och hårdvara och även om det då och då slinker in artiklar om andra ämnen så är det inte huvudfokus.

Permalänk
Medlem

Alla nyheter om Apple

Saxar på förfrågan mitt inlägg från kommentarstråden i senaste Artikeln angående Apple:

Citat:

Nog för att jag ska försöka tona ner mitt gnäll, men 4 nyheter om apple på framsidan just nu? Att Apple streamar en presskonferens är ju inte varje dag, så den artilkeln är ingen fara, men att sedan publicera en separat artikel för nya ipad, imac och macbook, som presenterades under samma event? Varför inte lägga dem i samma artike loch göra en stor, fin och samlad ist för att fylla framsidan med applenyheter? Det hjälper ju verkligen deras image att dem inte behöver göra reklam, all media gör det åt dem ist.

Jag tycker det är bra variation på nyheterna på framsidan, den täcker mycket av vad som är intressant; Nya produkter, drivrutiner, lite rykten, diskussioner om ett ämne, spel, recensioner, demonstrationer etc etc. Jag tycker att ni satsar stort och har många olika typer av material ni lägger upp; Frågelåda, fredagspanel, hemma hos, podcast etc. Jag tycker däremot att det är väldigt mycket, speciellt just nu, om Apple. Speciellt när ni valde att lägga alla 3 nya produkter i varsina artiklar.

Jag kan förstå att det kan vara skitstressigt att få ut materialet för att hålla bra kvalité på hemsidan vilket jag tycker att ni gör, samt att ni kanske inte vill vänta till sista artikeln är gjort. Jag tycker ändå att det varit snyggare att lägga ut en en stor artikel om alla deras nya produkter från eventet. Det blir mer variation på framsidan med då och inte: Apple, coolermaster, Apple, microsoft, Apple, AMD, Apple.... ni förstår min poäng.

Nu behöver jag iaf inte känna mig dum över min kritiska kommentar, jag gjorde lite research för att komma med nått vettigt och inte bara gnälla samt kom med konstruktiv kritik.

Haters/fanboys behöver inte göra sig besväret då jag inte kritiserar Apple, på något som helst vis formulerat mitt inlägg offensivt mot Sweclockers redaktionen eller ventilerat mina personliga åsikter om Apples nyheter. Tack.

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Balansera artiklar

Hej!

Är det inte dags att ni balanserar artiklar här på sweclockers?

Det är solklart att ni har en väldigt effektiv och energisk Apple skribent (kan nästan tro att man kommit till en Apple sida ibland), här skrivs det tilloch med om prototyper långt i förväg även om det bara handlar om mobiltelefoner. Men när ex Windows Phone 8 eller Surface som är en stor del av Micorosfts sattsning i samband med Windows 8 släps så är det inga artiklar alls och man nämner inte ens en enda rad om Nokia Lumia 920 som ser ut att bli en stor säljare och därmed en stor den av Windows Phone 8.

Jag vet att jag inte är ensam om att tycka detta (genom att läsa lite i ert forum).

Vad jag och säkert många andra hoppas på är att ni tar in en minst lika energisk skribent för Microsoft och deras produkter (ex Surface och Windows Phone).

Givetvis vet jag att Telefoner inte är huvud ämne här och att ni endast skriver sporadiskt om detta men ändå lyckas ni inte missa en ända IPhone nyhet medan Surface och Windows Phone 8 är mer eller mindre obefintlig.

Jo jag vet att det inte handlar om att balancera artiklar utan vad som intresserar läsarna men ni måste väll förstå att väldigt många av besökarna i ex Apple trådar är där för att starta flamewars på ett eller annat vis.

Jag håller tummarna för att ni hittar fler energiska skribenter inom övriga intressanta områden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jo precis, jag var en av de som skrev i den tråden.

Det märkliga är dock att jag stöter på en hel del poster i nyhetstrådarna där man klagar på att vissa större nyheter helt saknas på sweclockers medan man har enormt focus på andra men ändå så är det väldigt få som kommer till trådar som dessa och gör sig hörd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet, tycker du det är ont om plats på förstasidan? Det var ju ändå tre helt olika produkter som presenterades, precis som i Googles event som också blev separata nyhetsartiklar. Fördelen med att ha artiklarna separat är ju att diskussionstråden blir uppdelad och därmed inläggen, då slipper vi telefon, telefon, surfplatta, telefon, dator etc..

Det är ju förövrigt samma sak vid i stort sett alla event. Det hade ju inte fungerat så bra att sammanställa alla Cebit-artiklar i en enda t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vore det inte lättare att bara surfa in på mobilnyhetssajter istället för att läsa nyheter och artiklar om mobiler?

Sweclockers är främst en webbtidning och forum för datorer och hårdvara och även om det då och då slinker in artiklar om andra ämnen så är det inte huvudfokus.

Ändå läser vi knappt något om världens största operativsystem i nyheterna och en massa nyheter om en konkurrents produkter som knappt har 10% av marknaden. hmm...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pnorberg:

Ändå läser vi knappt något om världens största operativsystem i nyheterna och en massa nyheter om en konkurrents produkter som knappt har 10% av marknaden. hmm...

Ja, jo... den punkten kan jag nog hålla med om

Permalänk
Geeks
SweClockers

*trådar sammanslagna*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015