Permalänk
Medlem

Tips på bra CPU-kylare.

Tips på bra CPU-kylare.

Sockel: AM3+
Budget: 300 :-

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Yooriitzz:

Tips på bra CPU-kylare.

Sockel: AM3+
Budget: 300 :-

Cooler Master Hyper 212 är en väldigt bra kylare för pengen.
Kör själv med den och den håller värmen och ljudnivån nere. Jag har två Gentle typhoons (1800rpm) som jag styr med en fläktkontroller så jag kan offra ljud några dB för mer flöde om det krävs.

Så har du budget för det så kan du köpa Gentle typhoon fläktar också, men du klarar dig med den som följer med, den är ganska tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Cooler Master Hyper 212 är en väldigt bra kylare för pengen.
Kör själv med den och den håller värmen och ljudnivån nere. Jag har två Gentle typhoons (1800rpm) som jag styr med en fläktkontroller så jag kan offra ljud några dB för mer flöde om det krävs.

Så har du budget för det så kan du köpa Gentle typhoon fläktar också, men du klarar dig med den som följer med, den är ganska tyst.

Kör på evon lätt! Klockat min fx8120 till 4.5 Ghz kyler bra, lite över 40 grader om alla cores kör 100%

Permalänk
Medlem

Fint. Den köper jag. När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit? Tror ni det går med lacknafta/balsamterpentin (det heter så va?)

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fint. Den köper jag. När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit? Tror ni det går med lacknafta/balsamterpentin (det heter så va?)

Du vill inte använda nåt som lämnar spår efter sig, så lacknafta är ingen bra ide. Sprit med hög procent är bäst, typ isopropyl-alkohol på >70% eller så. Den ångar bort och lämnar inga spår. Torka inte med vanligt papper, du vill ha luddfritt papper (kaffe-filter funkar) eller microfiber-trasa (såna man gör ren glasögon med).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

I tester jag läst så är Arctic Freezer A30 en bra kylare samtidigt som den är tyst.

Hardware secrets test

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Arctic freezer a30 är grym, men hyper 212 evo är hack i häl.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

noctua NH-D14 kyler min i5 2500k utan fläktar hur bra som helst
den kostar en del men tänk då också att du får 2 fina noctuafläktar med..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fint. Den köper jag. När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit? Tror ni det går med lacknafta/balsamterpentin (det heter så va?)

http://www.clasohlson.com/se/Pr349841000/Pr349841000
Denna funkar fint och alla har väl ett clasohlson i närheten?

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

http://www.clasohlson.com/se/Pr349841000/Pr349841000
Denna funkar fint och alla har väl ett clasohlson i närheten?

Nja, gärna sprit med högre koncentration. Men klart det går att använda vanlig T-röd, jag har gjort det många gånger. Och T-röd är mycket bättre än lacknafta

Det säljs isopropylalkohol på sprejflaska lite här o vars. Jag köpte av Coolingstuff senast.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Cooler Master Hyper 212 är en väldigt bra kylare för pengen.
Kör själv med den och den håller värmen och ljudnivån nere. Jag har två Gentle typhoons (1800rpm) som jag styr med en fläktkontroller så jag kan offra ljud några dB för mer flöde om det krävs.

Så har du budget för det så kan du köpa Gentle typhoon fläktar också, men du klarar dig med den som följer med, den är ganska tyst.

Håller med,har likadan till min i7 950,kör den i 3,8 utan bekymer med pp

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Arctic freezer a30 är grym, men hyper 212 evo är hack i häl.

Svårt att hitta någon direkt jämförelse, 212 evo är något år medans a30 är ganska ny. Men skulle tro att de är jämförbara, beror väl på vilken som är billigast/lättast att få tag i.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Nja, gärna sprit med högre koncentration. Men klart det går att använda vanlig T-röd, jag har gjort det många gånger. Och T-röd är mycket bättre än lacknafta

Det säljs isopropylalkohol på sprejflaska lite här o vars. Jag köpte av Coolingstuff senast.

Vet inte vad du baserar ditt svar på där, troligen är de ingen produkt du har testat själv..
Den fungerar alldeles utmärkt, dunstar direkt och har aldrig skadat något processor jag har monterat om. Detta är det ända medel jag kan rekommendera om man har en liten plånbok och vill ha tag på de direkt.
Finns ju massa annat krullidull man kan beställa o vänta på i dagar, men troligtvis är det den enkla vägen man vill åt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fint. Den köper jag. När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit? Tror ni det går med lacknafta/balsamterpentin (det heter så va?)

Det finns flaskor att köpa som är utan sprit i för att rengöra. jag har luktat på dessa och det verkar endast vara citron vatten. vilket är nog det bästa att rengöra med.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Vet inte vad du baserar ditt svar på där, troligen är de ingen produkt du har testat själv..

Ursäkta? Jag har både vanlig T-röd och >90% isopropylakohol här hemma som jag använt att bla göra ren CPU:er och kylflänsar. Isopropylalkoholen är bäst.

Problemet med vanlig T-röd är att den innehåller dels ganska mycket vatten och dels denatureringsmedel (färg och kräkmedel) som kan lämna spår efter sig. Ska man tex svetsa fiber så duger inte vanlig T-röd. Självklart lär inte T-röd skada CPU:er eller kylflänsar, och antagligen blir det tillräckligt rent.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fint. Den köper jag. När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit? Tror ni det går med lacknafta/balsamterpentin (det heter så va?)

Jag använde flertal topsar och fuktade dem dem T-röd för att ta av min gamla kylpasta. Tog sen en torr tops och torkade av allt som var kvar.

Permalänk
Medlem

Jag har kört kemiskt ren aceton i alla år för rengöring av CPU och kylare. Funkar alltid bra och säljs typ över allt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har kört kemiskt ren aceton i alla år för rengöring av CPU och kylare. Funkar alltid bra och säljs typ över allt.

Aceton har mina systrar. Till nagellack. Ni tror inte att det kan funka med bensin då?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Aceton har mina systrar. Till nagellack. Ni tror inte att det kan funka med bensin då?

Kemiskt ren bensin borde fungera.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Aceton har mina systrar. Till nagellack. Ni tror inte att det kan funka med bensin då?

Den acetonen funkar nog mindre bra. Den innehåller ofta oljor för att inte förstöra nageln för mkt, kemiskt ren aceton använder man inte till att tabort nagellack. Nu för tiden innehåller inte ens nagellacksborttagning aceton alls. (enligt mitt ex iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den acetonen funkar nog mindre bra. Den innehåller ofta oljor för att inte förstöra nageln för mkt, kemiskt ren aceton använder man inte till att tabort nagellack. Nu för tiden innehåller inte ens nagellacksborttagning aceton alls. (enligt mitt ex iaf)

jag har nog sån där gripen aceton och en flaska gripen bensin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Citat:

När man ska tvätta bort den gamla kylpastan ska man väl ha typ sprit?

Isopropyl eller vad det heter har de på apoteket. Det är inte säkert att de har det hemma utan du kan få vänta någon dag.
Dessutom brukar de fråga vad du ska ha det till. Säg bara som det är så brukar det inte vara något problem.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Jag ska dricka det! Skämt å sido. Kemiskt ren bensin har jag. Kör nog på det.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Isopropyl eller vad det heter har de på apoteket.

Isopropylalkohol eller isopropanol.
Apotekets säkerhetsdatablad

Kjell&Co har enliters flaskor.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev.2 finns med på cdons rea. Vet inte hur den står sig mot dom andra men den kostar 250 kr så samma prisklass iaf.

Permalänk
Medlem

Köp 212 evo, lätt bästa luftkylaren för det priset! sen om du har råd så köp till 1-2 nya fläktar så blire ännu bättre :D! har en själv och den kyler min i7 3770k (ivy bridge) grymt bra, går aldrig över 60 grader när jag spelar och när jag använder prime95 så går den endast upp till ca65-68 grader! så den är grymt prisvärd!

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Avstängd

En 212 Evo lär räcka, funkar riktigt bra och är billig, men annars rekomederar jag Noctua NH-D15.

Förövrigt så tror jag du lär få 250- 350 fps ifall du överklockar ordentligt.

Permalänk
Medlem

skulle vart ny tråd

raderat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ursäkta? Jag har både vanlig T-röd och >90% isopropylakohol här hemma som jag använt att bla göra ren CPU:er och kylflänsar. Isopropylalkoholen är bäst.

Problemet med vanlig T-röd är att den innehåller dels ganska mycket vatten och dels denatureringsmedel (färg och kräkmedel) som kan lämna spår efter sig. Ska man tex svetsa fiber så duger inte vanlig T-röd. Självklart lär inte T-röd skada CPU:er eller kylflänsar, och antagligen blir det tillräckligt rent.

T-röd innehåller etanol/isopropanol/butanon samt aceton något kräkmedel har jag inte hört talas om däremot bitrex som är en bittergörare.. Röd-etanol löser fett & kylpasta bra.
http://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/285_11250857....

Ontopic.
Till kylaren Arctic A30 är en bra kylare till ett hyffsat pris, kylaren kom 2012 om jag inte misstar mig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless