Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad, Skåne
Registrerad
Jul 2001

PWM fläktkontroller?

Rubriken säger det mesta...har 4 st Phobya G Silent 18 PWM 900 rpm fläktar (med 4 pins kontakter) som jag kopplade till min NZXT Sentry fläktkontroll, bara för att upptäcka att dom ger ifrån sig ett klickande/tickande ljud om man sänker spänningen från max...

Testade då att koppla dom till 4pins uttagen på moderkortet och då snurrar dom i ca 370-380 rpm, vilket ändå flyttar lagom med luft och dom är tysta, framförallt så låter det inte något från motorn...

Jag antar att detta har med PWM att göra, då min kontroller har vanliga 3pins kontakter så använder jag 4-pins till 3 pins adaptrar, det är detta som ställer till det?

Tänkte att jag kunde ha alla kopplade till moderkortet och styra varvtalet med t.ex. speedfan men det går icke, den hittar och visar varvtalen på fläktarna men ändrar jag procenten så händer inget...vill ändå ha en separat kontroller så jag är inte så ledsen för det...

Alla förslag är välkomna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2009

Hm... Jag har ett moderkort som också är ganska kasst på fläktstyrning där den enda fläkten som styrs efter temperatur är CPU-fan. Jag har 4 PWM-fläktar, jag löste mitt styrningsproblem med en sån här: Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5. Det kräver dock att CPU-fan fortfarande är styrbar genom BIOS eller mjukvara.

Du bör ha nåt program du kan tanka från Asus hemsida, jag har för mig att de är rätt bra när det kommer till sånt. Vet inte om du har kollat där? Sist Speedfan funkade för mig var nog fyra-fem år sedan, det programmet har inte åldrats speciellt bra i min mening.

Intel Core i5 750 @ 3,8 GHz | Thermalright HR-02 Macho | Gigabyte P55-UD4 | 16GB Corsair Vengeance LP | Gigabyte GTX 670 Windforce | 120GB Intel 330 & 60GB Corsair Force | EVGA G2 750W | Antec P280 | Asus Xonar D1 | Viewsonic VX2268wm 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av _mrdr_:

Tänkte att jag kunde ha alla kopplade till moderkortet och styra varvtalet med t.ex. speedfan men det går icke, den hittar och visar varvtalen på fläktarna men ändrar jag procenten så händer inget...vill ändå ha en separat kontroller så jag är inte så ledsen för det...

Alla förslag är välkomna!

Skrivet av NiklasN:

Du bör ha nåt program du kan tanka från Asus hemsida, jag har för mig att de är rätt bra när det kommer till sånt. Vet inte om du har kollat där? Sist Speedfan funkade för mig var nog fyra-fem år sedan, det programmet har inte åldrats speciellt bra i min mening.

Jag såg att du egentligen ville ha en separat fläktkontroller, men jag tänkte ändå inflika med att Asus program Fan Xpert faktiskt är riktigt bra. Du kan styra alla fläktar som är kopplade till CHA_FAN oavsett om de är 3- eller 4-pinsfläktar. Egna fläktkurvor går också att ställa in om du inte vill använda någon av de förinställda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad, Skåne
Registrerad
Jul 2001

Jag tackar för era svar!

NiklasN: Det var inte dumt alls med en sådan kabel, trodde inte att det fanns med så många "splittar" på.

Casgar: Separat kontroller är mer ett önskemål än ett krav men ska ta och ladda ner Fan Xpert!