Fler AMD-chefer lämnar bolaget

Permalänk
Melding Plague

Fler AMD-chefer lämnar bolaget

Processortillverkaren AMD har på senare tid drabbats av flera uppmärksammade avhopp. Nu framkommer det att ytterligare två högt uppsatta chefer lämnar bolaget.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bra eller dåligt tror ni?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Administrativ avgift

Bra nu kanske de kan göra bra processorer ? Något var fel i ledningen då man delvis räknar fel på transistorer Right ???

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vi behöver en tredje stor aktör på processormarknaden. Konkurrensverket behöver gå in och göra något åt Intels monopol innan de tar över hela marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Bra nu kanske de kan göra bra processorer ? Något var fel i ledningen då man delvis räknar fel på transistorer Right ???

De räknade ju bara liiiiiiite fel.

Jag förstår att marknaden blir lite nojjig när chefen
för avdelningen som stod för 80% av intäkterna slutar,
men att de blir så nervösa av att Seifert slutar för att
söka lyckan som VD förstår jag inte... :-\

Jaja, läge på att köpa aktier i AMD nu iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Hoppas det går bättre för AMD framöver.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på lite nytt ljus för AMD och hoppas att detta leder till något bättre.

stavning
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Vi behöver en tredje stor aktör på processormarknaden. Konkurrensverket behöver gå in och göra något åt Intels monopol innan de tar över hela marknaden.

ARM är den tredje stora aktören

Permalänk
Medlem

Som råttor från ett sjunkande skepp..

Skulle säga att det sällan bådar gott när 2 högt uppsatta chefer slutar självmant på kort tid.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Hoppar av eller blir borttvingade? Inte så förvånansvärt att huvuden rullar men ser detta mest positivt. Finns gott om potential och intressant teknologi i AMD. Man bör bara se till att en vettig männsika styr över det hela.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Vi behöver en tredje stor aktör på processormarknaden. Konkurrensverket behöver gå in och göra något åt Intels monopol innan de tar över hela marknaden.

Hört talas om Nvidia, Samsung, Qualcomm, TI, Broadcom m.fl. ?
Jag tror att intel ser AMD mer som en allierad i kampen mot ARM maffian än en konkurrent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vill också heta Mark Papermaster.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Jag saknar min AMD Athlon 64 x2 4200+, kostade 699kr och presterade som ett jävla monster för pengarna :/

AMD behöver lite nytänkande och lite nya idéer för att komma igång på processorfronten så att byta ut lite chefer och in med lite ungt och nytt folk kanske inte är en dum idé?

Permalänk
Medlem

Lägg ner sikten och kör bara gfx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radook:

Lägg ner sikten och kör bara gfx.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle verkligen inte vara bra för oss kunder om AMD la ner sin CPU produktion, ett monopol är aldrig bra för kunderna

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Radook:

Lägg ner sikten och kör bara gfx.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tycker du detta är bra att NVIDIA TAKING OVER är bra?

Vad tror du händer då?

Jag har inget imot AMD då jag har haft många AMD / Nvidia kort under olika tider.

Jag vill verkligen se AMD mer på fronten på CPU / GPU på latptop och desktop för det ger bättre priser och utvecklingen går framåt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför tycker du detta är bra att NVIDIA TAKING OVER är bra?

Vad tror du händer då?

Jag har inget imot AMD då jag har haft många AMD / Nvidia kort under olika tider.

Jag vill verkligen se AMD mer på fronten på CPU / GPU på latptop och desktop för det ger bättre priser och utvecklingen går framåt.

Varför skulle Nvidia ta över om AMD slutar tillverka processorer?

Permalänk
Medlem

Vi får se vad framtiden för med sig :). Är eedan nyfiken på vad som är planerat efter excavator! Monopol är aldrig bra för marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Varför skulle Nvidia ta över om AMD slutar tillverka processorer?

Som de är nu så finns de en viss symbios mellan AMDs gfx avdelning och CPU. Grafiken används även i CPUs, och gör att de är värt att lägga pengar på att utveckla grafiksidan mer. Skulle de bara producera grafikkort (något som de först började med när de köpte upp ATi) så skulle de troligtvis inte ha i närheten av lika stor budget att konkurera på gfx marknaden med.

Edit; utvecklar bara lite anledningar till varför AMD inte borde lägga ner cpu delen, då de inte gynnar gfx så mycket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kastrix:

Vi behöver en tredje stor aktör på processormarknaden. Konkurrensverket behöver gå in och göra något åt Intels monopol innan de tar över hela marknaden.

Vilket monopol?! AMD får väl ffs lära sig tillverka saker riktigt om de vill få något sålt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Vilket monopol?! AMD får väl ffs lära sig tillverka saker riktigt om de vill få något sålt

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen precis, för dom har ju inte redan världens snabbast grafik-kort med singel GPU?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Jamen precis, för dom har ju inte redan världens snabbast grafik-kort med singel GPU?

...och det har med deras CPU'er att göra för att...please tell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

...och det har med deras CPU'er att göra för att...please tell

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag är helt ute o cyklar, läste helt fel

Hur som helst, efter min AMD Athlon 64 X2 4600+ så blev det Intel, vet ej varför men
ingick i dom flesta paket back in that time.
Kan dock inte uttrycka mig om FX serien då det blev i7/i5 för min del men helt klart är det
väl att det behövs konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vilket monopol?! AMD får väl ffs lära sig tillverka saker riktigt om de vill få något sålt

Skickades från m.sweclockers.com

"Få något sålt" Dom säljer! Fusion är en riktig pärla.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

dom tillverkar saker riktigt bara det att det gått lite dåligt i deras planer , då dom inte har den ekonomiska förutsättningen att slå intel på fingrarna. Utan får ta dom pengar har och utveckla och tillverka det bästa som går.

Skrivet av Justbecause:

Vilket monopol?! AMD får väl ffs lära sig tillverka saker riktigt om de vill få något sålt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk
Medlem

Första som slog mig var hur lite kvinnor de har i ledningen men det är väl fortfarande rätt ovanligt att det är hyfsat jämställt på den nivån. Det andra var att deras CTO heter Mark Papermaster, blev ett rejält asgarv. Hade varit ännu roligare om det varit Paperpusher.

Nåja, det är väl bra om det leder till nytänk och förnyelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Som de är nu så finns de en viss symbios mellan AMDs gfx avdelning och CPU. Grafiken används även i CPUs, och gör att de är värt att lägga pengar på att utveckla grafiksidan mer. Skulle de bara producera grafikkort (något som de först började med när de köpte upp ATi) så skulle de troligtvis inte ha i närheten av lika stor budget att konkurera på gfx marknaden med.

Edit; utvecklar bara lite anledningar till varför AMD inte borde lägga ner cpu delen, då de inte gynnar gfx så mycket.

En bra poäng.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

ARM är den tredje stora aktören

Ja, fast inte inom x86...vilket ju ändå får anses vara där AMD har verkat på konsumentsidan.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det bra eller dåligt tror ni?

Vad jag har sett så verkar det som att flera inom företaget tycker det är bra att Seifert lämnar. Han verkar ha varit mer intresserad av nedskärningar än att faktiskt satsa på bra produkter. Exempelvis "Project WIN" vilket gick ut på att sparka folk på marknads förings och ingenjörs sidan.

Edit: vet att detta inte är den bästa av källor, men iaf: http://www.brightsideofnews.com/news/2012/9/17/thomas-seifert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Första som slog mig var hur lite kvinnor de har i ledningen men det är väl fortfarande rätt ovanligt att det är hyfsat jämställt på den nivån. Det andra var att deras CTO heter Mark Papermaster, blev ett rejält asgarv. Hade varit ännu roligare om det varit Paperpusher.

Nåja, det är väl bra om det leder till nytänk och förnyelse.

Kvinnor är inte aktiva på samma sätt när det gäller nya branscher och därför finns det väldigt lite kvinnor överlag i unga branscher. Däremot vill dom ha kvoterade platser i ledande befattningar fast dom inte har den bakgrunden som många män har.

Titta på alla nya företeelser, det är killar och män som blir riktiga geeks på nya saker och det kommer avspegla sig under lång tid. En massa av dessa företelser floppar men de som blir stora så kommer män ha ett stort försprång för att dom när dom var unga var riktiga geeks på just det området. Då vill kvinnor helt plötsligt ha frikort in i styrelserna... Hur jävla jämställt är det? I ledande positioner så är det folk i 40+ hur många tjejer tror du var geeks inom hårdvara för 20-25år sen när dom var i slutet på tonåren och som valt den branschen? Därför finns det inte heller kvinnor i ledningen. Det finns inget rekryteringsunderlag och det är män och åter män som gjort bolagen så stora. Men kvinnorna vill ha makten i dom nu när dom är framgångsrika utan samma gedigna bakgrund. Så undrar ni varför väst är på tillbakagång...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730