Microsoft presenterar Sculpt Comfort Keyboard för Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar Sculpt Comfort Keyboard för Windows 8

Ett vågformat tangentbord med tvådelad knapp för mellanslag ska ge fördelar för den som planerar att byta till Windows 8 eller Windows RT.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

känns inte so gamig bordet nr 1

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

fungerar inte till XP?

hur gör man ett tangentbord som inte fungerar till olika OS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Det ser inte så bekvämt ut..

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

fungerar inte till XP?

hur gör man ett tangentbord som inte fungerar till olika OS?

Drivrutiner skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Kul att se hur de flesta Sweclockare röstar att de använder vänster tumme

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

Tangentbordet hemma är det nog vänster tumme då det spelas mest. Där kan man lika gärna döpa om knappen till "hoppknappen" =P
Här på jobbet kan jag se av slitaget att det är höger. Fast inte tumme. Jag använder höger pekfinger. Tummarna vilar nedanför tangtbordet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

"Enligt Microsofts ska cirka 90 procent av användarna uteslutande använda den högra tummen för mellanslag"

Jo tjena, är majoriteten av de som använder högertummen i sängen vid den här tiden?

Permalänk
Medlem

Va? Inga tiles?
Trodde det var deras nya grej...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

jag gillar idén med 2-delad spacebar, något som inte hade varit helt fel att ha på andra tangentbord.
det kanske redan finns, men första gången jag ser det.
innovative
revolutionary
the next big thing
the biggest thing that happend to keyboards since keyboards!
yeah!

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem

Att man använder mellanslag med vänster tumme kan vara att vänsterhanden naturligt även ligger med lillfingret på shift/ctrl ring, lång och pekfingret på A/S/D.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

höger pekfinger eller vänster tumme. Perfekt tangentbord för spel

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Båda tummarna beroende på kordinationsförmågans brillianta upplägg för stunden

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Jag vill nog påstå att jag använder den vänstra tummen 95% av gångerna. Ställer mig tveksam till deras undersökning

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag använder höger när jag skriver men när jag spelar använder jag bara vänster (till att hoppa osv). Så det kan bli problematiskt att sälja till majoriteten om det inte går att ta bort backspace därifrån.

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt på det innan men nu när jag testar så använder jag faktiskt bägge två ungefär lika mycket, min hjärna tycker jag ska använda handen som skrivit sista bokstaven i ordet även för att trycka på space Jag skulle nog aldrig kunna vänja mig av det detta och kunna använda detta tangentbord.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Röstade för vänster tumme men efter vidare efterforskningar kan jag konstatera att jag använder både vänster tumme och höger indexfinger.

Permalänk
Medlem

Tror det flesta som spelar använder vänster då man har vänster handen på wasd eller 1234(dota) normalt. Skriver jag med båda händerna använder jag höger pekfinger

Nu när jag tänker på det används höger pekfinger överlägset mest på vänster handen:P

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Entusiast

Jag skulle vilja påpeka att de flesta använder höger pekfinger till mellanslag, men det kvittar så läge det är höger. Jag skriver mellanslag med kanske 90% höger pekfinger och de resterade 10% med vänster tumme.
Spel är en annan historia, där är det ju uteslutande vänster tumme. Men det är ju inte precis ett gaming tangentbord

Skrivet av mini-ryttge:

Nu när jag tänker på det används höger pekfinger överlägset mest på vänster handen:P

Vänta va?, du har höger pekfinger på din vänstra hand?

Permalänk
Medlem

Alla som spelat datorspel lär ju falla in i kategorin som använder vänster tumme för space... Hur kan de påstå att 90 procent av alla användare använder höger tumme? Deras undersökning är ju helfel.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

En tanke här kan väl vara att folk som inte har nordiskt upplägg på sina tangentbord eventuellt sitter med högerhanden ett snäpp längre in på tangenbordet naturligt? Blir osäker på hur icke-nordic layout ser ut just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

100% av användarna använder inte caps lock, så varför inte ta bort den och ersätta med Home eller nåt

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast

En snabb titt på slitaget på mitt tangentbord avslöjar att jag enbart använder höger tumme. Vänster tumme vilar strax under mellanslag. Tycker det verkar som en intressant design. Hade velat testa det en stund för att se hur det fungerar. Att behöva sträcka sig med lillfingret efter backspace är inte så smidigt om man skriver mycket.

Angående valet av tumme så är det ju inte så konstigt att Sweclockers, som består av gamers, använder vänster då de är så vana vid att högerhanden alltid ligger på musen. Så Microsofts siffror är nog betydligt mer relevanta än Sweclockers då ingen gamer lär köpa det där tangentbordet ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Igelkott:

100% av användarna använder inte caps lock, så varför inte ta bort den och ersätta med Home eller nåt

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Efter lite undersökning så har jag märkt att det beror på vilken nästa bokstav är. Är det en bokstav som är till höger om g-h raderna så är det vänster tumme som tar space medans om det är resterande till vänster är det höger pekfinger.
Default vid space utan en bokstav efter så är det höger pekfinger vilket gör höger till dominerade.

Gillar dock tanken och tror att jag skulle kunna gå över till höger exclusivt om något mer användbart än backspace kan programmeras in där, höger lillfinger ligger redan över å-¨ som standard och nära nog till backspace.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kon87:

Alla som spelat datorspel lär ju falla in i kategorin som använder vänster tumme för space... Hur kan de påstå att 90 procent av alla användare använder höger tumme? Deras undersökning är ju helfel.

Jag spelar datorspel och använder höger tumme när jag skriver. Så det är nog mest folk som spelar mycket datorspel som har nött in att enbart använda vänster och det är en väldigt liten del av datoranvändarna. Folk glömmer att vi som är medlemmar på Sweclockers är en liten minoritet av datoranvändare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

när man skriver så använder man oftast högra tummen,
när man spelar använder man oftast vänstra tummen,

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Alla som spelat datorspel lär ju falla in i kategorin som använder vänster tumme för space... Hur kan de påstå att 90 procent av alla användare använder höger tumme? Deras undersökning är ju helfel.

Tja, det beror på hur du använder tangentbordet. När jag spelar spel och styr, så är det vänster eftersom den handen hanterar WASD och då också hoppande med vänster tumme på space.

Så fort jag går in i en chat däremot, eller när jag skriver det här inlägget på forumet t.ex. så verkar jag bara använda höger tumme till mellanslag hela tiden.

Det betyder ju fortfarande att ett sånt där tangentbord blir värdelöst för någon som spelar över huvud taget efterom man vid styrning använder vänster som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

100% av användarna använder inte caps lock, så varför inte ta bort den och ersätta med Home eller nåt

Jag känner en kille som använder caps lock uteslutande, och tycker att shift är omständigt...

Men jag håller med, caps borde bytas ut till något annat, eller rättare sagt flyttas. Gör caps till en extra enterknapp, sätt caps där insert sitter och stoppa insert där solen inte skiner

Permalänk
Medlem

De har helt och hållet glömt gamers med denna spacebar-tanke.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------