Alternativa hårddiskar till en Intel Sr2300

Permalänk
Medlem

Alternativa hårddiskar till en Intel Sr2300

Hej Hej! Jag kom över tre ruggigt billiga rackservrar för någon vecka sedan, alla tre är av modellen Intel Sr2300. Grejen är det att man endast kan använda SCSI hårddiskar, och de är fruktansvärt dyra i gb/kr, samt att den största lagringskapaciteten är 300gb, och det är lite halvt dåligt om man ska ha massa med stora filer på den.

Så min fråga är nu, ni som antagligen kan detta bra mycket bättre än mig..
Kan jag använda detta:

PROMISE TX4 S-ATA/300
SEAGATE MOMENTUS 7200.5 2.5" 750GB 7200RPM SATA/300x4

Sedan har jag tänkt att modda "hot-swapsen" så de passar till 2,5" men det är en annan cykeltur.

Specifikationer på servern

Jag har en 146gb SCSI hårddisk som jag ska ha mitt OS på. Det blir Ubuntu eller WS2K11. Ge gärna inspel om vilket ni föredrar. Antagligen en smaksak.

Vore underbart snällt om ni som kan detta ämne, gör om mina frågetecken till utropstecken.

Mvh,

*edit* jag ska inte köra raid.

Permalänk
Medlem

Det sitter ett backplane som hårddiskarna ansluts mot när du skjuter in dem i hotswapplatserna.
Hur ska du koppla in SATAkablarna från hårddiskarna till det nya kontrollerkortet? Ska du skruva bort backplanet?

Tänk på att du kommer få modda eller byta bakplåten på kontrollerkortet också. Det är low-profile i servern.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Jo tack, det vet jag att det gör. Eftersom det kommer att vara 2,5" hårddiskar som jag sätter in i hot-swapsen så kommer inte kabeln vara några problem. Jag har tittat utrymmet och det finns utrymme för kablar.

Så jag antar att svaret på min fråga är: "Ja det fungerar att sätta in ett Kontrollerkort och använda Sata hårddiskar"?

mvh,

Permalänk

Om du hittar något PCIX-kort som är vettigt så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Argaste